Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tatuering


getbins

Rekommendera Poster

Halloj

 

Finns visst en fena här ute vid namn Mbgtmari.

Jag har då alltså en fråga till dig om ett citat typ.

Skulle vilja få det översatt till latin.

Vilket lyder:Vackra flickor kommer till himmlen vi andra kommer hur långt som helst.

Har verkligen försökt att översätta sj'älv med hj'lp av ordlist men vad jag förstår så står inte orden i samma ordning som vi skriver dem

Du kan få hur många poäng som helst av mig.........;-) bara du vill hjälpa mig

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen annan här ute som kan hjälpa mig med översättningen.....???

 

Tyvärr tror jag inte det, har varit här rätt länge, men har bara sett Mbgtmari som är erkänt mycket duktigt på latin, hon ger oftast också flera alternativ, olika förklaringar om varför man ska skriva på ett visst sätt och inte bara översätta rakt av som flera översättningssidor på nätet oftast gör.

Det blir lätt grammatikfel då.

 

Men hon, som flera andra här är inte inloggad jämt varje dag, utan du får nog lugna dig, tills hon dyker upp, det är många som vill ha översättningar, men hon brukar försöka hinna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vackra flickor kommer till himlen, vi andra kommer hur långt som helst.

Pulchrae puellae ad caelum eunt sed alterae imus quolibet.

 

Orden: pulchrae - vackra, puellae - flickor, eunt - kommer (ordagrant "går"), ad caelum - till himlen, sed - men, alterae - vi andra (flickor), imus - vi kommer/går, quolibet - hur långt som helst (ordagrant "vart som helst", dvs. "vart vi vill".)

 

Som du märker går det inte att översätta ord för ord. Det tar en viss tid för mig att fundera ut hur jag ska formulera något på latin när ett svenskt uttryck inte finns på latin. Det är bl.a. därför du har fått vänta. Översättning kan vara knepigt ibland och när det är det börjar jag med att utnyttja min förmåga att säga en sak på flera sätt på svenska.

 

En viss hjälp hade jag emellertid av att jag erinrade mig det som troligen var inspirationen till din mening, nämligen Mae Wests: Good girls go to heaven, bad girls go everywhere. (Snälla flickor kommer till himlen, stygga flickor kommer hur långt som helst.) Under Personal Quotes hittar man fler av hennes bevingade ord här: http://www.imdb.com/name/nm0922213/bio

 

Du kan få hur många poäng som helst av mig bara du vill hjälpa mig
Man kan bara ge ett poäng per inlägg men jag blir alltid glad över en sådan uppmuntran. Däremot blir jag inte så glad över någons försäkran om att hon eller han är "jätte tacksam" när personen ifråga ändå nollar mig. Jag har alltid haft litet svårt för falskhet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det jag som nollat dig sad.gif....jag är inte så haj på det här .

Förlåt i så fall.

Och nån falskhet är inget som jag brukar syssla med

Men ett stort tack för ditt svar och jag ska verkligen försöka mig på med det där att ge poäng ohmy.gif.

Tack än en gång.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng getbins! Man kan ju inte ge poäng förrän man har ett svar att poängsätta så det var inte alls dig jag menade när jag skrev om nollning. Tyvärr är det dock så att de flesta inte ger poäng och det var dessa personer jag syftade på, eller rättare sagt, de som kommer med tomma ord om sin tacksamhet och min "duktighet". Skriver de inte något sådant är de ärligare, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng getbins! Man kan ju inte ge poäng förrän man har ett svar att poängsätta så det var inte alls dig jag menade när jag skrev om nollning. Tyvärr är det dock så att de flesta inte ger poäng och det var dessa personer jag syftade på, eller rättare sagt, de som kommer med tomma ord om sin tacksamhet och min "duktighet". Skriver de inte något sådant är de ärligare, tycker jag.

 

 

Ok...skönt att höra :-).Men jag vill i allafall tacka dig och önska dig en glad sommar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng igen! Du är härmed placerad på min lista över generösa personer. Jag önskar även dig en god fortsättning på sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tack för poäng igen! Du är härmed placerad på min lista över generösa personer. Jag önskar även dig en god fortsättning på sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojojoj........det här hade kunnat gått helt galet.Jag frågade dig om vad.........VACKRA flickor kommer till himmlen... osv.osv.Men det skulle ju vara SNÄLLA och inget annat.

 

 

Så då får jag börja om att fråga dig

Vad heter ......snälla flickor kommer till himmlen vi andra kommer hur långt som helst.Översatt till latin då.

Men det var ju en fördel med det...........du får fler poäng...........thumbsup.gif

Ska tatuera mig den 27 augusti så jag hoppas att du hinner med ett svar innan.

Om inte så får du ha en fortsatt bra sommar....Inger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det skulle ju vara SNÄLLA och inget annat.
Ajajdå men "snälla flickor" heter bonae puellae så meningen blir alltså nästan likadan:

Snälla flickor kommer till himlen, vi andra kommer hur långt som helst.

Bonae puellae ad caelum eunt sed alterae imus quolibet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du vet......åldern tar ut sin rätt det bara är så.......biggrin.gif Men jag skickar dig ett stort tack och one points.

Inger

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...