Just nu i M3-nätverket
Jump to content

LG R405-notebook - cannot find har disk files

StargazerTrek

Recommended Posts

StargazerTrek

Hej!

Jag har en LG R405-notebook som inte längre fungerar. När jag försöker ominstallera Vista så säger den först HDD Check error! och när jag kommer till recover menyn så händer inget när jag trycker på install vista (dvs ominstallation). När jag testar recovery istället så dyker inget up på listan och den vill hämta något med jag vet inte vad.

När jag sedan testa med att installera XP så säger den:

nohdd.gif

Dvs att den har tappat bort hårddisken om jag uppfattar det rätt.

Jag tittade så i system BIOS genom att reboot och F2 (system utility). Där finns på MIAN, SATA Port 1 [ Hitachi HTS541612J9SA00-(S1) ] och IDE Pri/Master [ HL-DT-ST DVDRAM GSA-T20N-(PM) ] och i BOOT finns

1. IDE CD: HL-DT-ST DVDRAM GSA-T20N-(PM)

2. USB FDC:

3. IDE HDD: Hitachi HTS541612J9SA00-(S1)

4. USB Key:

osv

Jag har satt den enligt ovan men utan framgång.

Hjälp?

SUSAN

Jag tycker att det låter som att hårddisken har dött.

Det som får mig att tveka lite är att du faktiskt får upp en recovery meny, vilket skulle kunna betyda att det "bara" är informationen om hur hårddisken är uppdelad som har försvunnit.

Det finns några saker man kan prova för att komma vidare.

Vill man ha ut någon information från disken kan man antingen prova att komma åt den ifrån en Linux Live CD. Många Linux distributioner kan brännas på en skiva som man kan köra systemet ifrån utan att installera det. Kan du komma åt disken från en Live CD så passa på att kopiera ut viktiga filer till ett USB minne eller liknande.

Ett annat alternativ är att montera ur disken och sätta in den i en annan dator för att försöka komma åt informationen där.

När man har räddat det man vill ha från disken kan man prova att testa den. Detta kan göras tex med verktyg på Ultimate Boot CD, http://www.ultimatebootcd.com/

Alternativt kan man hoppa rätt på att installera om Windows på disken. Då krävs det att du har fått eller skapat återställningsskivor till din dator, eller att du kan få tag på installationsmedia på något annat sätt.

StargazerTrek

Vill man ha ut någon information från disken kan man antingen prova att komma åt den ifrån en Linux Live CD. Många Linux distributioner kan brännas på en skiva som man kan köra systemet ifrån utan att installera det. Kan du komma åt disken från en Live CD så passa på att kopiera ut viktiga filer till ett USB minne eller liknande.

Ett annat alternativ är att montera ur disken och sätta in den i en annan dator för att försöka komma åt informationen där.

Vilka filer bör man rädda?

När man har räddat det man vill ha från disken kan man prova att testa den. Detta kan göras tex med verktyg på Ultimate Boot CD, http://www.ultimatebootcd.com/

Alternativt kan man hoppa rätt på att installera om Windows på disken. Då krävs det att du har fått eller skapat återställningsskivor till din dator, eller att du kan få tag på installationsmedia på något annat sätt.

Vad menar du med "Alternativt kan man hoppa.."?

Vad ska jag göra med Ultimate Boot CD?

Om du har några dokument, bilder osv. på datorn som du vill ha kvar så är det första du måste göra att försöka rädda dem. Om hårddisken har lagt av eller håller på att lägga av kan tex ett test av den förstöra den helt och göra det omöjligt att få tag på filerna. Därför måste det första du göra vara att rädda sådant som du vill ha kvar från den. Har du redan allt på backup så kan du hoppa över det.

Om du bränner Ultimate Boot CD på en skiva och sedan startar din dator från den så har du möjlighet att köra diverse verktyg för att testa din dator. Bland annat finns det en avdelning med testprogram för hårddiskar. Programmet Drive Fitness Test är en given kandidat eftersom det är Hitachis testprogram. Enligt ovan har du en Hitachi disk i din dator.

Om man vill kan man skippa att testa hårddisken ovan. Med tanke på felen du beskriver så kommer du snabbt att märka om det går att installera om Windows eller ej. Förmodligen går det inte och då är det mest troligt att din hårddisk är trasig.

StargazerTrek

Om jag kör Drive Fitness Test och hittar något fel kommer den att korrekta felet?

Om man vill kan man skippa att testa hårddisken ovan. Med tanke på felen du beskriver så kommer du snabbt att märka om det går att installera om Windows eller ej. Förmodligen går det inte och då är det mest troligt att din hårddisk är trasig.

Jag har redan testat med att installera Win XP eller Vista och fick felet ovanför. Du menar om jag testar med att installera XP eller Wista igen efter att ha kört Drive Fitness Test eller Ultimate Boot CD?

Kör Drive Fitness Test så kan vi vara säkra på om det är disken som är trasig eller om vi ska felsöka annat.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...