Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

.Exe i NOTEPAD!


Niss3

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är lite nyfiken över en lustig sak. Jag råkade av en slump öppna en .exe fil i windows programmet notepad. Där fick jag se en hel del märkliga tecken må jag säga.

 

Dock blev jag väldigt intresserad då det gick att läsa vissa stycken i "koden" utan problem. Min nyfikenhet tog mig djupare in i mysteriet och det slutade med att jag försökte ändra ett styckte "text" som jag visste var jag senare kunde hitta det i programmet (för att se om jag kunde ändra det).

 

Mycket snart insåg jag dock att notepad ändringar garanterat sabboterar vilket program du en försöker med, hur simpelt det än verkar vara.

 

 

Min fråga är som sådan. Om man inte har tillgång till någon source av ett program, kan det vara möjligt att ändra simpla saker som "texter" i .exe filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Om du öppnar exefilerna i en så kallad hexeditor i stället så kan du ändra texterna och spara utan att filen blir förstörd, så länge som du inte ändrar längden på texterna, dvs står det tio bokstäver så måste det vara tio bokstäver efter din ändrig också (men du kan ju fylla ut med mellanslag om du vill ha ett kortare ord, dock kan du inte ha ett längre).

 

Exempel på hexeditor:

http://www.chmaas.handshake.de/delphi/freeware/xvi32/xvi32.htm#download

 

(Om du har tillgång till någon source av ett program så kan du ändra allt, för då rör det ju sig inte om någon exe-fil, utan då är det textfiler som du kan öppna och ändra i Notepad.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...