Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ankare för att hoppa till fieldset-legend

mappo

Recommended Posts

På sidan använder jag fieldset + legend istället för div + h1 för att dela upp den i sektioner med rubrik.

Samtidigt vill jag kunna "hoppa till" en specifik sektion m.h.a. anchor (ankare).

Frågan är: var ska a-taggen läggas för att den ska hoppa rätt - d.v.s. så att den aktuelle legend-texten hamnar överst på sidan?

Min ankare har heltalsnamn (0-11).

Om jag lägger ankaret före fieldset-taggen, funkar det toppen i Firefox, men MSIE hoppar fel: ett klick på länk x hoppar till ankare x-1 (?!?!?!).

Bäst resultat har jag fått när jag lagt den mellan fieldset och legend. Då funkar all perfekt i MSIE medan Ff hoppar till strax nedanför legend-texten. Eftersom sidan är intern, vet jag att 95% av besöker blir med MSIE. Detta alternativ skulle alltså vara acceptabelt, men det blir en massa fel i valideringen eftersom legend-taggen måste följa direkt på fieldset.

Om jag lägger ankaret efter legend-taggen, hoppar den för långt ned så att man inte ser legend-texten.

Häpp!

@Cluster: funkade upprörande bra juh! (Både i Ff & IE dessutom).

Enda lilla irritationsmomented är att Ff hoppar lite i sidled också eftersom

fieldset:en har en marginal.

F.ö. kan jag meddela att jag hittat en fungerande variant att blanda fieldset och ankare:

<fieldset><legend><a name="foo">LEGENDTEXT</a></legend>
...
</fieldset>

Funkar i både IE & Ff utan att Validatorn ryter till.

Häpp!

@Cluster: funkade upprörande bra juh! (Både i Ff & IE dessutom).

Ja, oftast är det enklaste det bästa :)

F.ö. kan jag meddela att jag hittat en fungerande variant att blanda fieldset och ankare
Varför röra till det med mer markup än nödvändigt?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...