Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljud knaster på ASUS laptop


christers

Rekommendera Poster

Sonen har en ASUS laptop som är ca 6 mån gammal. Sedan några veckor har han problem med ljudet då ett irriterande knaster och viss förvrängning av ljudet uppenbarar sig då ljud spelas på datorn. Det spelar ingen roll om extern förstärkare och högtalare (AUX anslutning) används eller om datorns egna högtalare används. Ljudstörningen hörs redan då Windows (7) startas på datorn och det blir märkbart irriterande då man spelar upp musik på datorn (spotify eller mp3 filer som ligger på datorn).

 

Vad kan detta bero på? Kan man göra något åt detta själv eller är det bara att lämna in datorn på service (garantijobb borde det i så fall vara).

 

Tacksam för tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du får lämna in den eftersom ljudkortet verkar ha pajjat, om du ger oss modellnamn kan du ju pröva ominstallera drivrutinerna till ljudet om du nu inte prövat ominstallera hela datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, testa att ominstallera drivrutinerna först, hjälper inte detta, utnyttja garantin, att installera om hela systemet lär troligen inte hjälpa, eftersom det felet tydligen finns direkt när datorn slås på, och då direkt så är ju inte alla systemfiler och drivrutiner igång.

 

Du borde ha fått med en skiva med drivrutinerna på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, testa att ominstallera drivrutinerna först, hjälper inte detta, utnyttja garantin, att installera om hela systemet lär troligen inte hjälpa, eftersom det felet tydligen finns direkt när datorn slås på, och då direkt så är ju inte alla systemfiler och drivrutiner igång.

 

Du borde ha fått med en skiva med drivrutinerna på?

 

Tack för tipset! Problemet verkar vara främst de första minuterna efter start av datorn. Kan kanske bero på att det är diverse saker som startas upp och att detta gör att ljudet påverkas. Jag avvaktar ett tag och håller extra koll på sonens dator. Om det visar sig vara ett riktigt problem kan jag testa att installera om drivrutinerna som jag har på en cd.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Problemet verkar vara främst de första minuterna efter start av datorn. Kan kanske bero på att det är diverse saker som startas upp och att detta gör att ljudet påverkas. Jag avvaktar ett tag och håller extra koll på sonens dator. Om det visar sig vara ett riktigt problem kan jag testa att installera om drivrutinerna som jag har på en cd.

 

Tack!

 

 

Tolkade det som om det var problem hela tiden, men om det bara är en kort period i starten, så kanske det räcker med en uppgradering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...