Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Blue Screen

Deroghat

Recommended Posts

Tja folket!

För ett par månaders sedan så börja min dator att få blue screens nån gång ibland vid uppstarten, vad jag kunde utläsa så var det tydligen någon mjukvara som krångla. Därför installera jag om windows 7 för 4 dagar sedan och det har knallat på som normalt utom idag. Idag så fick min första blue screen på denna installation och även denna gång så är det samma meddelande (0x0000009c). Jag har inte installerat något "udda" program eller liknande och har bara uppdaterat min hårdvara på dom sätt som är möjliga, så är det någon som har en idé om vad som kan orsaka detta?

Mvh

Thomas

...blue screen på denna installation och även denna gång så är det samma meddelande (0x0000009c).

Om du bockar ur starta om automatiskt vid systemfel, kan du få ett mer preciserat felmeddelande.

I Utforskaren högerklicka på Dator -> Egenskaper -> Avancerade systeminställningar -> Avancerat -> Inställningar (under Start och återställning).

Beskriv också din dator, köpt/eget bygge, hårdvara...

Som maratonmannen sa.

Vad har du för hårdvara och vad har du byt inom de senaste tiden?.

Får du blue screen ofta och va gör du vid det tillfället? :)

Det ända som jag har gjort med datorn på senast tiden är att installera lite "bra och ha" program, så som vlc, winamp, winrar etc och ett par spel via steam. Delarna i datorn är dessa:

Machine name: DEROGHAT-PC

Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_gdr.100226-1909)

Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)

System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.

System Model: EX58-UD3R

BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG

Processor: Intel® Core i7 CPU 920 @ 2.67GHz (8 CPUs), ~2.7GHz

Memory: 6144MB RAM

Card name: NVIDIA GeForce GTX 260

Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ - hårddisk - 1 TB - SATA-300

Och jag följde även det som Maratonmannen tipsa om, men än så har det inte gjort någon skillnad.

0x0000009c, är ett hårdvarufel som inte kan "repareras"

hm... brukar det finnas en speciell hårdvara som har gått sönder då, eller kan det vara vilken som helst?

hm... brukar det finnas en speciell hårdvara som har gått sönder då, eller kan det vara vilken som helst?

Eftersom du kör 64-bitars är det troligen drivrutiner som strular, pröva installera rätt drivrutiner härifrån:

http://www.gigabyte.se/Support/Motherboard/Driver_Model.aspx?ProductID=3122&ost=others#anchor_os

Hårddisken t.ex. kan ha börjat kollapsa, kör test på det och RAM-minnet. Sen vore det intressant och veta om ditt Ultimate 64-bit kosta pengar eller bara bandbredd att få tag på.

Validera Windows här och berätta om det vart OK:

http://www.microsoft.com/genuine/

Som en sista utväg kan du pröva flasha BIOS:

http://www.gigabyte.se/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?ProductID=3122&ver=#anchor_os

Annars skulle jag gissa på ESD-skada om du nyligen pillade i datorn eller t.ex. dammsög den som folk (som inte känner till ESD) har en tendens till att göra och en förmåga att då lägga kolven mot hårdvaran också.

Eftersom du kör 64-bitars är det troligen drivrutiner som strular, pröva installera rätt drivrutiner härifrån:

http://www.gigabyte....thers#anchor_os

Hårddisken t.ex. kan ha börjat kollapsa, kör test på det och RAM-minnet. Sen vore det intressant och veta om ditt Ultimate 64-bit kosta pengar eller bara bandbredd att få tag på.

Validera Windows här och berätta om det vart OK:

http://www.microsoft.com/genuine/

Som en sista utväg kan du pröva flasha BIOS:

http://www.gigabyte....&ver=#anchor_os

Annars skulle jag gissa på ESD-skada om du nyligen pillade i datorn eller t.ex. dammsög den som folk (som inte känner till ESD) har en tendens till att göra och en förmåga att då lägga kolven mot hårdvaran också.

1. Det tog på bandbredd ja, men ja har starka funderingar på att köpa ett ex, då detta precis som många spel, brukar på ett eller annat sätt krångla om man inte köper det.

2. Det är inte validerat, det har windows redan börjat på peka.

3. Som du säger skulle det kunna vara min hdd som börja ge vika, lätt fixat om det nu är så, men att det är en ESD-skada är tyvärr inte omöjligt heller då t.ex mitt moderkort har åkt en del gånger till gbg, komplett.se, för att kontrolleras då det har krånglat en del innan.

de kan i princip vara vilken som helst, men prova gör test på dina olika delar

Ramminnen : Memtest (kan finnas i bios men finns som program)

HårdDisk : HDtune (du kan även prova att använda CHKDSK /F i cmd och se om den hittar några fel på HDD)

grafikkort : rthdribl (stress test)

Processor : orthos (stress test kan även stressa ram)

för problemet kan ha med för hög temperatur så när du gör något av testen och du får blue screeen så kan de vara att de är för hög temp eller att den håller på att pajja.

Så prova gör testen en och en och se vad som händer :)

1. Det tog på bandbredd ja, men ja har starka funderingar på att köpa ett ex, då detta precis som många spel, brukar på ett eller annat sätt krångla om man inte köper det.

2. Det är inte validerat, det har windows redan börjat på peka.

3. Som du säger skulle det kunna vara min hdd som börja ge vika, lätt fixat om det nu är så, men att det är en ESD-skada är tyvärr inte omöjligt heller då t.ex mitt moderkort har åkt en del gånger till gbg, komplett.se, för att kontrolleras då det har krånglat en del innan.

Har svårt att tro de inte känner till ESD på Komplett då de byggde ihop min dator efter jag valt hårdvara i slutet av 2008 och den fungerar bra fortfarande, fick till och med ett extra grafikkort för 2300 identiskt med det i burken med i paketet av misstag så det vore kanske inte omöjligt ändå att de slarvat med ESD armbandet ;)

Men det bästa vore nog om du ändå kom tillbaks när du kör äkta Windows, en tusenlapp för Home Premium är det nog mer värt än att du stressar sönder din hårdvara som du redan tyckts göra

Om du kommer åt datorn så tycker ja fortfarande att du ska göra testerna och se om du får blue screen vid något av dem.

Blue screen har ju i allafall inget med windowset att göra.

Testerna stressar inte sönder din hårdvara , de är till för att se om de är stabila och även se hur bra din prestanda är (olika från test till test såklart).

Om du kommer åt datorn så tycker ja fortfarande att du ska göra testerna och se om du får blue screen vid något av dem.

Blue screen har ju i allafall inget med windowset att göra.

Testerna stressar inte sönder din hårdvara , de är till för att se om de är stabila och även se hur bra din prestanda är (olika från test till test såklart).

Näe men när man sitter med illegal hårdvara är risken väl för det mesta glasklar att det ligger något skit som körs som gynnar uppladdaren, hade inget med testerna att göra och förstår inte riktigt hur du koppla det hela och fick för dig det?!

Näe men när man sitter med illegal hårdvara är risken väl för det mesta glasklar att det ligger något skit som körs som gynnar uppladdaren, hade inget med testerna att göra och förstår inte riktigt hur du koppla det hela och fick för dig det?!

illegal Mjukvara menar du nog , men både ja och nej på det, finns ju så klart folk som lägger upp saker för att jävlas , som innehåller virus, backdoors etc.

men detta är ju inte fallet för Deroghat, för tror inte att windowset skapar blue screens bara för att han inte har validerat och så finns det många stabila versioner ute på nätet.

men ja förstår ju att du menar att man ska ha ett äkta windows och inte bidra till illegala saker.

illegal Mjukvara menar du nog , men både ja och nej på det, finns ju så klart folk som lägger upp saker för att jävlas , som innehåller virus, backdoors etc.

men detta är ju inte fallet för Deroghat, för tror inte att windowset skapar blue screens bara för att han inte har validerat och så finns det många stabila versioner ute på nätet.

men ja förstår ju att du menar att man ska ha ett äkta windows och inte bidra till illegala saker.

Kul att du mer eller mindre medger att du kör crackat Windows och dessutom att blåskärmen inte har någon koppling till detta, kul

Men ingen version av Windows operativsystem ute på nätet är laglig, förutom dom som hämtas från Microsoft eller av dom godkända nätbutikers webbsajter.

Det finns versioner ute på nätet som är precis som skivan och om man köper en "Serial" från microsoft så är de lika lagligt som att köpa ett OS i butik.

Kul att du mer eller mindre medger att du kör crackat Windows och dessutom att blåskärmen inte har någon koppling till detta, kul

ne , jag säger bara för att man kör crackat så behöver de inte ha med blue screenen att göra... för du är väll inte här som någon slags polis som ska ta folk som kör med crackat windows? du är väll här för att hjälpa folk med problem?

Det finns versioner ute på nätet som är precis som skivan och om man köper en "Serial" från microsoft så är de lika lagligt som att köpa ett OS i butik.

Oavsett hur dessa kopior är ute på nätet, så säger Microsoft själva, att enligt dom licensregler som gäller för Windows operativsystem, så är samtliga kopior som finns ute på internet, inte godkända av Microsoft att läggas ut, och räknas som illegala kopior, det är enbart kopior som kommer från Microsofts egna sajter och andra godkända distributörer/försäljningsställen på internet som är legala/godkända.

Edit: Det har alltså ingen betydelse att man har en legal produktnyckel.

och man får ju ändå inte använda en spridd OEM-version, eftersom en sådan är låst till moderkortet, och får inte flyttas.

ne , jag säger bara för att man kör crackat så behöver de inte ha med blue screenen att göra... för du är väll inte här som någon slags polis som ska ta folk som kör med crackat windows? du är väll här för att hjälpa folk med problem?

jag är här för att ni noobs ska fatta att det är värt en lax att slippa all malware som kommer med crackat skit som inte ens virusskydden hittar, tror du det finns någon garanti för ingen bluescreen med sånt du laddar ner? har du 64-bitars och dåliga drivrutiner till ditt OS är risken stor nog med äkta mjukvara. dessutom är OEM-skivorna inte okej att använda till andra datorer än den du köpte den till, komplett t.ex. gjorde som så att de skicka med Vista skivor för alla 32-bitars versioner så du bara behövde trycka in din licensnyckel. men på skivan står det att den bara får användas med till den datorn den köptes till, sitt inte och säg att jag har fel. betalar hellre en lax och låter Microsoft få mer pengar till att utveckla sin mjukvara, se bara på Vista och hur man inte hade råd att låta experter testa Windows 7 istället för offentligt folk...

jag är här för att ni noobs ska fatta att det är värt en lax att slippa all malware som kommer med crackat skit som inte ens virusskydden hittar, tror du det finns någon garanti för ingen bluescreen med sånt du laddar ner? har du 64-bitars och dåliga drivrutiner till ditt OS är risken stor nog med äkta mjukvara. dessutom är OEM-skivorna inte okej att använda till andra datorer än den du köpte den till, komplett t.ex. gjorde som så att de skicka med Vista skivor för alla 32-bitars versioner så du bara behövde trycka in din licensnyckel. men på skivan står det att den bara får användas med till den datorn den köptes till, sitt inte och säg att jag har fel. betalar hellre en lax och låter Microsoft få mer pengar till att utveckla sin mjukvara, se bara på Vista och hur man inte hade råd att låta experter testa Windows 7 istället för offentligt folk...

haha okej, tro va fan du vill, men ingen ide att diskutera med lättsinnade personer som du.

Låt nu den här tråden handla om Deroghats problem med blåskärmar. Om ni vill diskutera annat som nackdelar med illegala Windows-installationer kan ni väl göra det i en egen tråd. Jag kan t o m flytta era inlägg till en ny tråd om ni önskar det.

Cecilia

Moderator

0x0000009C: MACHINE_CHECK_EXCEPTION

This is a hardware issue: an unrecoverable hardware error has occurred. The parameters have different meanings depending on what type of CPU you have but, while diagnostic, rarely lead to a clear solution. Most commonly it results from overheating, from failed hardware (RAM, CPU, hardware bus, power supply, etc.), or from pushing hardware beyond its capabilities (e.g., overclocking a CPU).

http://www.aumha.org/a/stop.php

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...