Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda OM() i ett beräknat fält i en pivottabell


Isadora

Rekommendera Poster

Om jag i ett beräknat fält i en pivottabell vill använda funktionen OM() så får jag inte det att fungera om jag i funktionen använder 2 fält. Använder jag bara ett fält fungerar det bra. Skall det vara så eller gör jag fel?

 

I pivottabellen har jag bl.a. fälten Typ och Antal. Är fältet Typ satt till Time vill jag att Antal divideras med 60, annars vill jag inte att Antal beräknas. Jag har testat OM(Typ="Time";Antal/60;Antal)

 

Jag får inget felmeddelande men Antal divideras inte heller med 60. Anger jag i stället

OM(Antal>10;Antal/60;Antal) så fungerar det men risken för felberäkningar ökar ju.

 

Som sagt var, går det inte att använda två fält i ett beräknat fält eller gör jag fel? Finns det något annat sätt jag kan lösa detta på? Jag kommer att använda pivottabell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bifogar här ett exceldokument för att illustrera problemet. Under fliken Pivot-Beräknat fält har jag använt OM(Antal >10;Antal/60;Antal). Det fungerar men jag vill ju använda fältet Typ,

OM(Typ="Tid";Antal/60;Antal), men det fungerar inte.

 

Under fliken Pivot har jag inget beräknat fält men då är antal minuter om Typen är Tid och det är inte så bra vid beräkningar.

 

Går det att lösa på något sätt?

Test OM().xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant är det inte enklare att lägga till dessa beräkningar i tabellen?

 

Dvs skapa en kolumn till vilken tidvärdet kopieras av formler när det är tid och en kolumn där andra värden hamnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så vet jag inte hur många poster som kommer att finnas under fliken Data då den uppdateras från en annan källa. Jag vill sålunda inte behöva justera detta i den mall jag skapar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, jag tror inte det går. formlerna för Pivot är lite egna och av vad jag förstår är det summan av fältet du arbetar med som jämförs.

 

Dvs summa av data i kolumnen Typ och inte textsträngen. Därav att liknelsen du önskar inte fungerar.

 

Men men, med det sagt. Det går ju att komma runt detta på flera sätt

 

1: Se till att formatera om dina data. In i en annan mall, in i en tabell med dem kanske

2: Formler bredvid Pivot

3: Nu är Pivot trevligt men - använd vanliga formler, det kan fungera men är ack så mycket jobbigare.

 

Jag ska fundera vidare men tror nog jag har rätt ovan att jämförelsen inte går att utföra som du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...