Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Routerproblem


Eerra

Rekommendera Poster

En bekant till mig har frågat om hjälp om följande problem, nämligen en trådlös router (dlink) som han kan bara köra utan kryptering.

 

Om han väljer wep eller wpa så spar routern inte ändringarna alls dvs. den bara tuggar på samma ställe:

Samma sak om man återställer routern och ändar till wep/wpa så tuggar den bara. (det går bra utan kryptering och ett nätverksnamn)

 

Nu har jag inte besökt honom och sett detta, det är bara hans uttalande men jag tänkte fråga här om detta senario är möjligt som har hänt honom och vad eventuellt man kan göra åt problemet? "firware"uppdatering eller något annat?

 

Han har 2 datorer, en win XP och en win Vista och använder "explorer"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det kan ju helt enkelt vara fel på D-Link routern. Så vanligt med D-Link så när en granne klagade hos butiken de köpt sin D-Link hos så tog butiken direkt tillbaka routern och erbjöd dem ett nytt exemplar av samma router eller att välja någon annan router.

Och detta bekräftas av när man läser inläggen på prisjakt om D-Link routrar.

exempel

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=419825

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386#rparams=k=s55035166

så lösningen kan vara att byta ut routern.

 

Jag har själv ett nu 10 år gammalt D-Link ADSL modem som funkar utmärkt fortfarande. Ger 6,5Mb/s på en 8Mb/s anslutning vilket är OK. Speciellt som jag har 3,5km till telestationen.

Så funkar D-Link så är de bra....

Annars

routrar med högst omdöme hos prisjakt

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386#rparams=k=s55035589

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han väljer wep eller wpa så spar routern inte ändringarna alls dvs. den bara tuggar på samma ställe:

Samma sak om man återställer routern och ändar till wep/wpa så tuggar den bara. (det går bra utan kryptering och ett nätverksnamn)

 

Låt mig gissa; han gör ändringarna inloggad till routern via det trådlösa nätet? Det som händer då är att han effektivt kopplat bort sig från WLANet, då routern direkt ändrar till de nya(krypterade) inställningarn - medan PCn ligger kvar med de gamla.

 

Ändringar bör företrädesvis (spec om man inte är helt van... ;) ) göras trådbundet till routern - då förlorar han inte anslutningen vid ändringar på WLANet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D-Link kräver att man måste använda Internet Explorer för att göra ändringar, om de inte ändrat detta senaste året. I andra webläsare fungerar det inte att spara, trots att man inte får något felmeddelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Cisco lärare i nätverk/datorkommunikation sa det: D-Link grejor blir bara överhettade och pajjar direkt ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag också samma erfarenhet av (3 st billiga) D-Link; de blir överhettade och måste startas om ofta, samt att nätadaptern går sönder.

 

Dessutom gick en av dem bara att köra utan eller med WEP-kryptering. WPA funkade inte alls.

 

Ett tips är att låna nån annan router och prova. Billiga Linksys brukar funka bra upp till 25 Mbit/s på IEEE 802.11g.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D-Link kräver att man måste använda Internet Explorer för att göra ändringar, om de inte ändrat detta senaste året. I andra webläsare fungerar det inte att spara, trots att man inte får något felmeddelande.

 

Har kört med dlink dom senaste 7-8 åren, olika versioner, aldrig haft problem med överhettning, fungerar utmärkt att köra gränssnittet i både IE och FF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Cisco lärare i nätverk/datorkommunikation sa det: D-Link grejor blir bara överhettade och pajjar direkt ^^

 

Håller som sagt inte med alls, visst dom kan bli lite varma ibland, men absolut inte överhettade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller som sagt inte med alls, visst dom kan bli lite varma ibland, men absolut inte överhettade.

 

Näe men han sa inte överhettade, men liksom de billiga versionerna av alla routrar pajjar de oftast efter 1 år högst typ, men jämfört med andra routrar blev D-Link otroligt varm medan t.ex. en Netgear nästan kyler handen när man känner på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med överhettade menar jag att de blir så varma att de slutar fungera. Kan iofs bero på intermittenta mjukvarufel också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag införskaffade en DIR-615 när de kom och den har tuffat på i flera år nu. Det är den bästa router jag haft. Innan den hade jag en Netgear som strulade betydligt mer. Man måste bara inse att man inte kan förvara en boksamling ovanpå routern utan att den som all hårdvara måste stå lite luftigt för att inte få värmeslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, men det var 3 år sen sist man gick ifrån D-link. Hur som var jag inne på D-link förra året nyligen för att kunna köra nätverksskrivare med USB och även DynDNS på routern. Tänkte att de kanske bättrat på sig, men det blev en Inteno switch istället ^^ men som sagt, båda våra motargument är nog löst idag, Netgear har blivit bättre på mjukvaran och D-Link på hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...