Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Infoga värdet från en parameterfråga i rapport


Rockrulle

Rekommendera Poster

Jag har en parameterfråga där användaren ska ange ett startdatum. Nu vill jag använda resultatet från den frågan och få in det i rubriken på en rapport. Rapporten är skapad från en fråga som heter Alla deltagare och heter likadant. Går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Visst kan du det.

Du lägger namnet på det fält som innehåller parametern, i ditt fall startdatum, i rubriken på din rapport.

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag gör det så blir resultatet att den tar det första värdet i min rapport och infogar överst i rubriken. Jag vill ha mitt datum som jag anger i parameterfrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

OK, sorry

 

Nytt försök:

Testa att skapa ett nytt fält i frågan kallat tex "Rapportdatum"

Det är det fältet som skall stå i huvudet på rapporten

 

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det funkar inte. Jag vill alltså kunna ange olika startdatum varje gång som frågan körs och då ska olika deltagare visas beroende på när de börjat. Alla deltagare har nämligen olika startdatum och slutdatum. De som börjat efter mitt angivna startdatum får jag fram med frågan men hur kan jag få upp det datumet i rubriken på min rapport. Då ska det se ut t.ex. så här. Deltagare som börjat efter 2010-05-01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

OK, vet att jag gjort detta tidigare men hittar inte var just nu.

Troligen i någon db på jobbet, får kolla

Återkommer

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

OK, vet inte om det hjälper dig men så här gjorde jag:

 

Jag lägger till en extra kontroll i formuläret där jag skriver in startdatum**

 

I stället för [Ange startdatum] i frågegränssnittet skriver jag sedan in kontrollens namn i formuläret enl. syntaxen [Forms]![NamnetPåFormuläret]![NamnetPåKontrollen]

 

Tex [Forms]![Formulär1]![textruta1]

 

Sedan lägger jag in ovanstående även i formulärhuvudet i rapporten.

 

** OM du har datatypen datum för fältet kan du använda en kalenderkontrollen och bara klicka på det datum du vill använda istället för att skriva in detta. Ser snyggt ut tycker jag.

 

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK ,jag tror jag förstår vad du menar men jag använder inte ett formulär till detta ändamål utan enbart parameterfrågan. I formulären har jag information om deltagarna och vilka kurser de läser m.m. Där finns visserligen ett fält för varje deltagare där de har ett startdatum men när jag ställer frågan vill jag sortera ut de som börjat efter ett visst datum. Det datumet ville jag på något sätt få in i min rapport i rubriken, om det går vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...