Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Custom submits

dick_a

Recommended Posts

...det är vad jag har sökt efter och funnit svar på en del av min fråga. Nu vet jag hur jag får en egen bild som submit-knapp, och då kan jag säkert lägga den med absolut positionering var jag vill. Men jag vill ha flera submits!

Mot en kartbakgrund vill jag ha klickbara markörer eller kartnålar som är unika submit-knappar kopplade till ett unikt (hidden input) värde. Den jobbiga lösningen är ju naturligtvis att göra en imagemap och vanliga länkar till 100 unika sidor, men det hade både varit lättare och passat mina behov så mycket bättre med formulärlösningen. Har någon en susning hur man fixar detta?

Jag förstår inte riktigt vad som hindrar dig. Du kan såklart ha hur många submits/buttons du vill på en sida. För varje kartnål så skapar du ett nytt formulär med sina hidden input och sin submit...

Låter imo dock mer komplicerat med fler element för varje kartnål än att bara ha en länk med parameter/-rar i url:en för att åstadkomma samma sak, eller?

Tack!

Då kan man från doc1 göra en länk till doc2, och där doc2 sedan processar en parameter i länken från doc1, som om det var ett formulär med endast ett alternativ, och det förvalt? Skall genast försöka hitta exempel på sådana, men om jag inte hittar något så hade det varit bra om någon kunde hinta om ett sådant.

Tack igen!

// Dick

Ja, för den mottagande sidan spelar det ingen (större) roll om parametrarna kommer genom get eller post.

De måste ju ändå tas omhand av någon typ av (klient- eller serversides)skript.

Utan att veta mer om vad du vill skall hända när man klickar på en kartnål samt vilka skriptmöjligheter (asp.net, php, asp/vbscript, javascript, cgi/perl, osv...) som du har så kan man inte bli så mycket mer detaljerad än så.

Det mottagande dokumentet innehåller en lite snutt php som skall processa vad som kommer via formuläret. Det handlar om att identifiera en region utefter klicket i doc1 och efter det ställa in zoomnivå och lite annat specifikt för den regionen. Och som sagt var så kan man ju göra en lista med options, men att klicka direkt i kartan skulle nog vara det bästa.

// Dick

Om du kan anpassa php-skriptet så ser jag ingen anledning att mellanlanda i något annat (det du kallar doc1?) utan som sagt vid klick på kartnål skicka alla nödvändiga parametrar i querystring och ta emot dem i php-koden.

Jo, det är nog så, men hur skulle två subit-länkar med value "gbg" och "sthlm" se ut? Jag är inte någon guru på php så vad en querystring är har jag ingen koll på. Har mest klippt och klistrat, provat (och svurit ;-).

// Dick

Det beror ju såklart på vad php-skriptet:

1) heter, dvs. vart skall länkarna leda (nedan utgår jag från att filen heter dinskriptfil.php)

2) förväntar sig att parametern har för namn (nedan utgår jag från att det är city)

<a href="dinskriptfil.php?city=sthlm">Stockholm</a>
<a href="dinskriptfil.php?city=gbg">Göteborg</a>

Vill man skicka med fler parametrar så gör man det genom att använda &-tecken:

Om php-skriptet t.ex. förväntar sig en parameter som heter zoom och man vill att denna parameter skall ha värdet 100:

<a href="dinskriptfil.php?city=sthlm&zoom=100">Stockholm</a>
<a href="dinskriptfil.php?city=gbg&zoom=100">Göteborg</a>

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...