Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GPS via bärbar PC (laptop)


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

 

Finns det något bra program, som man kan använda för att få in sin GPS-navigator (Garmin nüvi 205) till laptopen (via USB) och följa med på en större karta under färd ?

 

(Inget för bilföraren kanske, men för passagerare...)

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Svarar mig själv, till att börja med....

 

Jag hittade ett program som heter Microsoft AutoRoute 2010, vilket gick bra att installera. Det såg väldigt lovande ut - tills....

 

Döm om min förvåning när jag upptäckte att ett program som bär titeln ...2010 fortfarande ska ha något så 'gammalmodigt' som en COM-port till anslutning av GPS-enheten. Det fungerar alltså inte med en USB-ingång...

Jag har ingen COM-port på min laptop, så där sprack den bubblan....

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Jag har nu försökt med ett otal PC-navigationsprogram till min USB-anslutna Garmin Nüvi 205, och inget av dem lyckas kommunicera med navigatorn.

 

Men innan jag ger upp och tar repet, vill jag ändå få klarhet i en sak, nämligen om GPS:en över huvud taget arbetar medan den är ansluten till datorn. Den stängs ju av och laddar batteriet under den tiden. Detta ser man ju också på navigatorns display. Då är det bara möjligt att från PC:n s a s kommunicera med innehållet, typ loggar m m.

Så snart som jag drar ur usb-kontakten, börjar navigatorn att visa kartbild och position på sin egen display.

Min GPS finns ju ändå representerad i programmens inställningar....

Under dessa omständigheter, hur kan olika program lova positionsvisning på en karta i realtid...?? Eller fordras en speciell USB-kabel ?

 

Någonstans är det fel eller missat...

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att din GPS stödjer det läge som behövs. Jag har en Garmin vildmarksgps och den frågar vilket läge den ska använda när man kopplar den till datorn. Beroende på vilket läge man väljer så syns den som en enhet i filhanteraren eller kan den mata datorn med positionsdata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

gip !

Du har nog så rätt !

 

Jag hittar heller ingenting i min Garmin nüvi 205, som sätter den i ett läge för PC-anslutning.

Desto märkligare då att inte bara ett av GPS-programmen har just denna modell, med numret angivet, med i sina listor...

 

Kan det vara så enkelt som att det måste vara en 'blåtand' i anslutningen mellan dator och GPS ?

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Hej igen !

 

Problemet löst, men lite dyrare än jag tänkt mig...

 

Köpte en liten GPS-mottagare på Clas Ohlson för 399 kronor, och den fungerar fint med kartprogrammen Google Maps with GPS, GPS Trackmaker och Microsoft AutoRoute...

 

Med vänlig hälsning

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...