Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skydd mot virus och annat...


Hans  Peter

Rekommendera Poster

Hans  Peter

Jag har både Windows defender och Microsoft Security Essentials i min dator. Vad är skillnaden i åtgärder som dessa utför och behöver jag båda?

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

bifogar ett utdrag från Microsoft, som förklarar sina program.

"Microsoft Security Essentials är ett antimalware-program, vilket betyder att det har utformats för att identifiera och skydda datorn mot en mängd skadlig programvara, till exempel virus, spionprogram och annan oönskad programvara. Windows Defender, som automatiskt installeras tillsammans med operativsystemet Windows, är programvara som identifierar och stoppar spionprogram. Läs mer om Windows Defender på Webbplatsen för Windows Defender . "

http://www.microsoft.com/security_essentials/HelpTopic.aspx?mkt=sv-se&assetid=ea3b1be4-f3ea-46ca-b1a8-1a259eaa9fb5

 

Så de kompletterar varandra.

Man kan ju också stänga av Defender, köra Malwarebytes eller något annat liknande program istället.

Och t.ex. Malwarebytes ligger ju inte och kör hela tiden utan när du vill, eller endast vid uppstart av datorn, ej realtid. Malwarebytes' Anti-Malware : Malwarebytes

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans  Peter

Tack Mats! Jag antar att jag saklöst kan ta stänga Windows defender som bara kontrollerar spyware och behålla Microsoft Security Essentials som kontrollerar både spyware och virus.

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

tack för poäng!

Ja det kan du, men inte Brandmuren.

Du bör också komplettera med ett annat fristående, som kan hjälpa dig, tom, rädda dig, om olyckan är framme. Så installera du Malwarebytes t.ex., länk i inlägg #2, så har du något att skanna på djupet med, förutom ditt vanliga MSE, skadar aldrig eftersom de ofta hittar lite olika saker.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...