Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia eller Comhem?


Tien

Rekommendera Poster

Jag har just fått en lägenhet där jag kan välja mellan comhem-bredband eller Telia lan (eller adsl) och funderar på vilket som är minst dåligt, inget av företagen har ju sådär väldigt bra rykte.

Det är betydligt viktigare med uptime än med hastighet. Om några portar är stängda är det också dåligt (port 22 får inte vara stängd (hellre då adsl)).

Jag har ingen tv, tänker inte skaffa någon heller, så trippel-play (bredband, tv och telefon) är inte så intressant.

Vad skall jag välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Telia ADSL i flera år utan problem, även om det har förekommit enstaka tillfällen då internet inte har fungerat ett kortare tag men sådant har ju mer med att göra när något går sönder i telefonstationen än med vilken operatör man har. Inga stängda portar mer än att man inte kan skicka mejl utan att gå via deras smtp-server, men så är det väl med i stort sett alla operatörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brynäsarn

Jag har också haft Telia ADSL flera år,för mej har det fungerat utan problem,har

bara bra erfarenheter av Telia,jag är väldigt nöjd med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställer mig i ledet, och säger också, inte för att telia kanske i alla lägen är bäst eller mycket bättre än andra, men har inte haft några större bekymmer, mest mindre detaljer som varit lätta att lösa.

 

Dom har ju också som flera operatörer ökat på säkerheten, genom att byta portar och sådant vid all mailtrafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pest eller kolera? :blink:

 

 

Jag håller med föregående talare, även om mina erfarenheter av Telia inte är de absolut bästa. Däremot har min syster comhem och det kan vara det absolut sämsta jag någonsin stött på. Även om du får en acceptabel lina är kundsupport ingenting att räkna med. Ingen verkar kunna någonting och för att lösa problem skall man köpa dyrare tjänster. När man sedan gjort det och problemen kvarstår skall man uppgradera igen... Usch, jag avskyr verkligen comhem :angry:

 

(Speciellt eftersom problemet för syrran var dynamisk ip som fick internet att lagga till och frysa någon minut, men det förstod ju ingen på comhem.... SUCK!)

 

 

Usch, jag diggar supporten på de flesta företag. Så fort de märker att man kan "lite" om datorer brukar de slappna av och bli riktigt roliga. Men comhems listor över vad de ska svara verkar inte ens vara riktiga eller uppdaterade.

 

// Eka

 

Nu skall jag gå och avreagera mig lite. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chaning F3ver

Har Telia nu och dom är verkligen värdelösa! Vad du än gör skaffa ALDRIG Telia! Ska byta till någon annan för dom kan ingenting och borde skjutas! Mitt internet är riktigt ddåligt, för när jag sitter vid min 360 så kan jag bara vara inne i ca 10 min innan jag blir disconnectad från xbox live och måste logga in igen:( helt värdelöst och ingrn hjälp från Telia får man inte heller:(

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chaning F3ver

Det är till att vara rörande överens. Så det får väl bli Telia.

 

 

nej nej nej nej nej vet du ens hur dåliga dom är eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att du har problem med din 360, så betyder väl inte det att Telia är så dåliga, att allt dom håller på med aldrig fungerar? Visst finns det ett antal personer/abonnemang som har problem med Telia ibland, från och till, men det betyder ju inte att operatören är totalt värdelös, är väl bättre att försöka lösa ett problem istället, när problemet uppkommer, så gör jag när något händer. Om man nu tar denna tråd, så är ju i så fall bägge operatörerna "värdelösa", vad ska Tien välja då, du som verkar veta hur dåligt det är, har du sådan erfarenhet av Comhem, så du kan rekommendera dom istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia blev det. Förutom att det låg nere en kort stund i morse så tycks det fungera hyfsat. Däremot bredbandswebben (som man beställer genom) smått märklig, jag kan t.ex. inte påminna mig att det fanns något avtal att godkänna någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia blev det. Förutom att det låg nere en kort stund i morse så tycks det fungera hyfsat. Däremot bredbandswebben (som man beställer genom) smått märklig, jag kan t.ex. inte påminna mig att det fanns något avtal att godkänna någonstans.

 

Dom brukar skicka hem sådant med vanliga posten, men det kan ta några dagar, tycker du det dröjer, så kolla med kundtjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska dum fråga, Telia borde gå på konstgjord andningen vid det här laget. Både telefoni och bredband från Telenor/Bredbandsbolaget sedan 10 år tillbaka. Välj Comhem, Telia kommer gå omkull om de inte rycker upp sin kvalité och servicekänsla snart. Till och med farmor har börja inse att de är dåliga, men hon sa upp dem först och sen starta igen så hon måste vänta 2 år istället för 3 månader innan hon kan gå över till Comhem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade strul med deras internetbutik också. Beställde en iPhone i julas och deras system verkade ha fått stor-knäpp för inget hände och ingen hade riktigt koll. Avbeställde via telefon det jag beställt och köpte i butik istället. Funkade mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska dum fråga, Telia borde gå på konstgjord andningen vid det här laget. Både telefoni och bredband från Telenor/Bredbandsbolaget sedan 10 år tillbaka. Välj Comhem, Telia kommer gå omkull om de inte rycker upp sin kvalité och servicekänsla snart. Till och med farmor har börja inse att de är dåliga, men hon sa upp dem först och sen starta igen så hon måste vänta 2 år istället för 3 månader innan hon kan gå över till Comhem.

 

Enligt alla notiser och annat, så har ju Comhem fått betydligt fler klagomål än vad Telia har fått de sista åren, är det någon operatör som borde köra med syrgas, så är det Comhem, dom har ju faktiskt legat nästan i botten på listan över godkända operatörer, och har flera gånger erkänt att det finns problem.

 

Har Telia sedan 10 år tillbaka där jag nu bor, hade Telia dessförinnan också, som sagt, finns ingen operatör som är felfri, men det lilla som strulat under dessa år, kan jag bjuda på, så sluta gnäll nu om att Telia inte fungerar, du har ju inte ens denna operatör, hur vet du då att dom "suger", bara lyssnar på andra eller?

 

Och vad är det för avtal som din farmor har skrivit på som binder henne i över 2år?

Och hur nättjänsten fungerar, när man beställer via den, vet jag inte, brukar alltid ringa, bättre service, man får svar på en gång om vad som gäller och hur länge det tar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...