Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa ny bärbar


retarded_creature

Rekommendera Poster

retarded_creature

Nu står jag, som så många andra, i valet och kvalet när det gäller en ny laptop.

 

Har hittat 2 mycket intressanta och enligt mig prisvärda alternativ:

Jämförelse på Prisjakt

 

Vilken ska man satsa på? Intel eller AMD, GeForce G210M eller Mobility Radeon HD 4570?

 

Eller finns det något ännu bättre alternativ för bara lite mer pengar? HDMI, 4 GB RAM, 64-bit processor, Windows 7 64-bit, 15.6" skärm och hyfsad grafik (dedikerat minne) är vad jag letar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD4570 är betydligt vassare än G210M. Om du spelar tycker jag verkligen att du ska satsa på HD4570. Annars har du gjort ett bra jobb med att snoka reda på de två billigaste alternativen som uppfyller dina krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

retarded_creature

Om jag inte spelar (vilket jag inte gör särskilt mycket) så är det alltså ingen större skillnad? För jag har bara Elgiganten här i stan så det lockar mer att köpa den lite billigare med GeForce bara p.g.a. det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra.

 

Om du inte ska spela så tycker jag inte att du måste stirra dig blind på att det ska vara dedikerat grafikminne. Tidigare rekommenderade jag alltid dedikerat grafikminne om man jobbade mycket med grafik, men med de senaste kretsarna är det inte stor skillnad. Kan vara bra att veta om det skulle visa sig att denna inte finns i lager eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

retarded_creature

Tack så jättemycket för dina snabba svar! Det känns alltid bra att få sina egna instinkter bekräftade ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

retarded_creature

Hur är det förresten med Elgigantens trygghetsavtal. Jag har inget "allrikstillägg" på hemförsäkringen och en bärbar dator släpar man ju lite hit och dit.

 

Är det värt att lägga på strax under 2000 kr för 3 års trygghetsavtal från Elgiganten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på din ekonomiska situation tycker jag. I det långa loppet är det förstås Elgiganten som får in mer pengar än de har utgifter för försäkringarna, dvs konsumenten förlorar pengar. 2000 kronor är ju nästan en halv dator. Vill du betala det nu eller ta risken för att betala en hel dator om det blir nödvändigt om den risken är kanske 30%?

 

Kolla noga det finstilta i avtalet också, finns det undantag när försäkringen inte gäller, finns det självrisker eller nedsättning av värdet efter 1 eller två år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det förresten med Elgigantens trygghetsavtal. Jag har inget "allrikstillägg" på hemförsäkringen och en bärbar dator släpar man ju lite hit och dit.

 

Är det värt att lägga på strax under 2000 kr för 3 års trygghetsavtal från Elgiganten?

 

Kolla också hur din hemförsäkring ser ut, många gånger så täcker den mer än vad man kan tro, även när det gäller datorer och sådant.

Det kanske räcker att lägga till en s.k allrisk till din befintliga hemförsäkring istället, kanske blir billigare i längden, speciellt eftersom det handlar om en 3 -årsperiod som Elgiganten vill låsa dig till, kolla/räkna och jämför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

retarded_creature

Det är ingen självrisk och ingen värdeminskning räknas heller - det är väl fördelen. Men som du säger, 2000 kr är ju i princip en halv ny dator; hade det gått på några hundringar hade jag inte velat en sekund, men som det är nu så kan jag inte alls bestämma mig. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kostar det att utöka hemförsäkringen? Hur varsam är du med saker i allmänhet?

En bärbar dator som man bär i en datorväska/ryggsäck blir ju inte så lätt skadad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

retarded_creature

Jag är väldigt rädd om min grejer (speciellt de som kostat lite mer). Så som du säger kanske det är en bättre idé att investera i en bra och skyddande väska för att komma undan lite billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt rädd om min grejer (speciellt de som kostat lite mer). Så som du säger kanske det är en bättre idé att investera i en bra och skyddande väska för att komma undan lite billigare.

 

Visst kan det vara klokt, men kolla ändå med din hemförsäkring, det kanske bara handlar om några tior mer per månad, för att få en likvärdig försäkring, men som sagt, beror ju på om du anser att behovet finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med allriskförsäkring är att den gäller för all elektronik du har hemma. Med flera trygghetsavtal så är du snabbt uppe i mycket mer än premie plus självrisk för allriskförsäkringen.

 

Dessutom när det gäller värdeminskning så räknar försäkringsbolaget ditt inköpspris minus en värdeminskning. Trygghetsavtalet räknar med aktuellt värde för din produkt, dvs du får en motsvarande. Hur mycket tror du att din dator du köpte för 10 000 kr idag är värd om 3 år? Man ska inte luras att tro att man får en ny dator för 10 000 kr om den går sönder efter 2 år och 9 månader. Vad är då den praktiska skillnaden? Förmodligen inte så stor som man kan tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...