Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PCI Ljudkort - Moderkorts-Ljud


Niss3

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett PCI ljudkort som tråkigt nog sett sina sista dagar. Som tur är så har jag upptäckt att mitt moderkort också har samma uttag som ljudkortet har. Betyder inte det att jag borde kunna ta ut PCI ljudkortet och köra med moderkortets integrerade ljud?

 

Jag har tittat runt i mina ljud inställningar men har inte lyckats "byta" över. Jag misstänker att jag behöver drivrutiner? För att få det att fungera.

 

Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig på ordning på röran?

 

MVH

Simon Nilsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hittar samma kontakter på moderkortet så kanske du har rätt. De flesta moderkort har inbyggt ljud. För att kunna svara korrekt på frågan om vad du ska göra för att få igång det så är det bra att veta vad det är för dator du har, eller om det är ett hemmabygge, vad för moderkort du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej!

 

Jag har ett PCI ljudkort som tråkigt nog sett sina sista dagar. Som tur är så har jag upptäckt att mitt moderkort också har samma uttag som ljudkortet har. Betyder inte det att jag borde kunna ta ut PCI ljudkortet och köra med moderkortets integrerade ljud?

 

Jag har tittat runt i mina ljud inställningar men har inte lyckats "byta" över. Jag misstänker att jag behöver drivrutiner? För att få det att fungera.

 

Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig på ordning på röran?

 

MVH

Simon Nilsson

 

Drivrutiner för det inbyggda ljudkortet kan finnas i chipsetdrivrutinerna. Om du har tur. Annars får du helt enkelt ladda ned drivrutinerna separat om det nu är AC'97-drivisar t ex. Det är inte alltid medföljande drivrutiner för chipset passar tillsammans med det inbyggda ljudkortet.

 

Har hänt mig.

 

För att få ut ljudet via det inbyggda ljudkortet kan du behöva ändra en bygel på moderkortet. Helt enkelt bygla om ljudet. Om det inte går att aktivera i BIOS.

 

Kolla manualen för datorn/moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för era svar!

 

Det är så att mitt jobb gjort i ordning denna datorn som ett simpelt paket åt mig för sådär 5-6 år sedan. Garantin och datorservicen är sedan några år förbrukade så det skulle kosta extra pengar att lämna in den för reparation.

 

Just därför försöker jag, med lite hjälp på traven, lösa problemet på egen hand.

 

Jag har inte tillgång till några manualer, utan jag använde everest-home för att identifiera mitt moderkort. Jag är inte så bra på att avkoda, kanske någon kan hjälpa mig?

[log]--------[ Moderkort ]---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Moderkortsegenskaper:

Moderkorts ID 63-0328-000000-00101111-012306-I915$A0005102_BIOS DATE: 01/23/06 20:09:06 VER: 08.00.10

Moderkortsnamn Okänd

 

Front Side Bus egenskaper:

Busstyp Intel NetBurst

Busbredd 64-bit

Realtidsklocka 200 MHz (QDR)

Effektiv klocka 800 MHz

Bandbredd 6400 MB/s

 

Chipsetbussegenskaper:

Busstyp Intel Direct Media Interface

[/log]

 

Jag har tagit lite bilder på moderkortet här:

foto025y.jpg

foto023wu.jpg

foto024e.jpg

foto027t.jpg

Jag bifogade också report filen som e-home skapade. Om den kan vara till nytta.

 

 

Jag har inte alls koll på hur jag skall gå till väga för att varken uppdatera drivrutiner eller ändra i bios. Jag skulle verkligen uppskatta om någon skulle kunna vägleda mig något mer detaljerat i mitt äventyr, hehe. Tack för all hjälp!

Report.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

foto031v.jpg

 

Jag hittade, med hjälp av en vän, lite fler "piggar" som kan vara byglar.

Det står "F (front?) line in " och "front audio ..."

 

Kan detta vara den bygeln jag ska mixtra med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du bör kunna använda ljudet på moderkortet. Eventuellt behöver du gå in i BIOS och aktivera ljudet. Jag tror inte att du behöver ändra någon bygling.

 

Mellan de två vita kontakterna på ditt moderkort står en beteckning. Jag kan se PTG02 LA, men det kanske står mer där. PTG02 LA finns iofs, men det är ett HP moderkort, så i så fall bör det även stå på utsidan av datorn att det är en HP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du bör kunna använda ljudet på moderkortet. Eventuellt behöver du gå in i BIOS och aktivera ljudet. Jag tror inte att du behöver ändra någon bygling.

 

Mellan de två vita kontakterna på ditt moderkort står en beteckning. Jag kan se PTG02 LA, men det kanske står mer där. PTG02 LA finns iofs, men det är ett HP moderkort, så i så fall bör det även stå på utsidan av datorn att det är en HP.

 

Hej igen och tack för svar!

 

Jag har nu plockat ur pci-ljudkortet och ändrat board-audio i bios till enabled. När jag startade windows igen hade "högtalaren" nere vid klockan försvunnit. Jag laddade hem realtek audio drivers från realteks hemsida och installerade, eftersom windows självt kände igen att det var realtek. Tyvärr var det inte så lätt, eftersom ljudet fortfrande inte fungerar och "högtalaren" är spårlöst borta.

 

Några ideér vad som kan gått snett?

 

46527359.png

 

Mvh

Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till ljudkort som är inbyggda på moderkortet måste man oftast hämta drivrutinerna från tillverkaren av moderkortet. Det var därför jag frågade om det i mitt förra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till ljudkort som är inbyggda på moderkortet måste man oftast hämta drivrutinerna från tillverkaren av moderkortet. Det var därför jag frågade om det i mitt förra inlägg.

 

Jo.. tyvärr vet jag inte mer än att moderkortet är o-märkt och att det är en hp dator. Jag hoppades informationen jag skickade med everest skulle avslöja vad det var för tillverkare av moderkortet.

 

Jag försökte hitta rätt bland hp-s drivrutiner. Men efter att jag skärt ner alla 300 drivrutiner som innehåller PTG02 LA så är det fortfarande ett flertal som hör till "HP Pavilion". Deras sida ber om modell nummer men det vet jag inte hur jag ska hitta.

 

Fick tag på det. Det är en HP Pavilion D1000. Jag testar detta nu:

"» Summer 2004 Original Audio Driver Collection 2004-09-03 , Version:N/A, 48.82M"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag högtalaren nere vid klockan igen, men inget ljud.

 

Jag har börjat fundera på om det skulle kunna vara så att det varken är fel på hörlurar eller ljudkortet - det kanske är moderkortet som inte klarar av att skicka ut ljud överhuvud taget längre?

 

Jag finner inga andra svar till varför jag inte får ett ljud ur datorn vad jag än gör. Det skulle också kunna förklara varför ljudet sluta fungera från första början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte särskilt troligt att moderkortet inte kan skicka ut ljud. Däremot kan det tex kunna vara någon felaktig inställning, något program i datorn som hindrar ljudet eller fel på högtalarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte särskilt troligt att moderkortet inte kan skicka ut ljud. Däremot kan det tex kunna vara någon felaktig inställning, något program i datorn som hindrar ljudet eller fel på högtalarna.

 

Jag har svårt att tro att det kan vara något annat just nu. Högtalarna fungerar bra och jag hittar inget fel bland inställningarna.

 

wag.png

Jag vet att jag haft problem med just moderkortet tidigare, så jag gissar att det har sett sina sista dagar och inte klarar av att skicka ut ljud längre.. Jag får lämna in den hos en reperatör och se om de kan lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...