Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är IP-adresser geografiska?


RolfCarlsson

Rekommendera Poster

RolfCarlsson

Är det några siffror i en IP-adress som anger vilket land den hör till? Finns det i så fall någonstans på Internet en förteckning över det?

 

/Rolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det några siffror i en IP-adress som anger vilket land den hör till?

Nej
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det några siffror i en IP-adress som anger vilket land den hör till? Finns det i så fall någonstans på Internet en förteckning över det?

 

/Rolf

 

 

Nej

 

Men det finns sidor som visar info om ett specifikt IP:

 

http://www.ip-adress.com/ip_tracer/

 

 

Finns fler, kör en google sökning och se vad du hittar.

 

// Eka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Nej, det finns ingen geografisk information i en IP-adress.

 

De tjänster som påstår sig visa var en IP-adress befinner sig geografiskt gör det genom att ta reda på var det företag finns som äger/använder IP-adressen. Tex så placerade länken mig ovan i Karlskrona, men i verkligheten är jag i Helsingborg. Anledning? Telenor bor i Karlskrona.

 

Europeiska IP-adresser kan du leta på hos RIPE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RolfCarlsson

Tack för alla tips!

 

Anledningen till att jag frågar är att jag är Admin för en phpBB-Community. Den är "sluten" på så sätt att jag måste godkänna alla ansökningar om medlemskap. Den är bara till för medlemmarna i en viss förening så jag avslår alla ansökningar från andra. Den senaste tiden har det fullkomligt vällt in ansökningar från personer på en massa olika håll i världen. De flesta har jag kunnat bannlysa genom att spärra e-postadresserna med *@operatör.nnn. Men de som har en Gmail-adress kan jag inte spärra så eftersom många medlemmar i föreningen har sådana e-postadresser. Det var därför som jag hoppades att man kunde spärra dem via IP-adressen.

 

Jag får undersöka om det är möjligt.

 

/Rolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt problem med publika forum med registrering. Be alla användare att ange sitt namn och medlemsnr eller liknande för att bli godkända så sållar du snabbt agnarna från vetet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt problem med publika forum med registrering. Be alla användare att ange sitt namn och medlemsnr eller liknande för att bli godkända så sållar du snabbt agnarna från vetet.

Och/eller ha någon captcha eller något annat som skiljer på människor och bots. Kan ju fungera med någon enkel fråga på svenska, typ "vilken är den stora helgen i mars/april", då får man med ett "å" också vilket utesluter sådana som inte kan skriva "å".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...