Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vad är det för fel på min laptop? Hjälp!

EmelieHillsson

Recommended Posts

EmelieHillsson

Hejsan!

Jag har ett problem med min bärbara dator (har vista), och eftersom jag är helt värdelös när detk ommer till sånt här så vänder jag mig nu till er.

Internet vill inte fungera! Om jag ansluter till vår router med en kabel så står det i nätverks- och delningscentret att jag är ansluten till ett nätverk som är okänt, men sedan är det ett kryss över den delen som går ut till Internet. Det är alltså endast en lokal anslutning. Jag har även provat att ansluta till Internet med en sk. dongel, och det är samma sak där. endast en lokal anslutning. Jag har provat att diagnostisera och reparera problemet såsom man kan göra och återställa och bla bla bla.. vad ska jag göra? kan det vara nätverkskortet som är trasigt?

Behöver hjälp snarast!!

mvh Emelie

Hej,

kan du via kontrollpanelen, sedan System och enhetshanteraren titta på nätverkskortet om det finns några varningar, gula trianglar, eller utropstecken?

Prova att också att se om det finns någon knapp för AV/På för trådlöst nätverk, samt om knappen står i På läge, prova att trycka Fn + F1 el. F2, för att slå på trådlöst nätverk. Kan ju ha blivit avstängt genom ngn olycksalig tangenttryckning.

Mvh

Mats H

Om du ger oss märke och modellnummer/namn så kan vi ju skicka drivrutinerna till dig, du sitter på en dator till samma Internet nu eller?

EmelieHillsson

Mats H:

Det finns inga varningstrianglar eller dylikt i enhetshanteraren för nätverkskortet.

Funkar inte med varken Fn + F1 eller F2... sen är det ju inte det trådlösa jag använder utan med kabel. Och när jag trycker i kabeln, så får den kontakt med ett okänt nätverk men endast en lokal anslutning, så inte Internet. Det står att jag har en anslutning till ett lokalt (okänt) nätverk.

Fr3ak0ut: Märke/modellnummer på min dator eller på routern? Ja, jag sitter på en dator med "min" kabel som jag kopplat in i den istället, vilket funkar finfint.

Det skadar inte med både datormodell och routermodell.

Om du tar fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriver:

ipconfig

Vad står det i resultatet?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...