Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Modda ett Geforce till Quadro

Art3D

Recommended Posts

Hej på er!

Jag ska snart bygga en dator och jag ska främst använda den till 3D Studio Max och andra CAD/3D-program. Så helst skulle jag naturligtvis vilja ha ett Quadro-kort. Men dessa är ju så förtvivlat dyra i förhållande till motsvarande Geforce-kort. Nu finns det dock vissa som påstår att ett snabbt Geforce-kort av senaste generationen duger gott till 3D Studio medan andra hävdar att jag bör satsa på ett Quadro-kort för att det ska fungera bra. Vet inte riktigt vad jag ska tro. Ställde den frågan i en tidigare tråd här på forumet.

Jag har läst lite på internet om moddning av grafikkort, dvs att man relativt enkelt kan flasha (eller vad man nu gör) ett Geforce-kort och på så vis få motsvarande Quadrokort. Är det någon som vet hur det ligger till med det här? Fungerar det verkligen i praktiken? Ni som kan lite om ämnet får gärna dela med er om er kunskap, det skulle uppskattas.

Tex hur vet man vilka Geforce-kort som går att modda och vilket Quadro-kort som blir resultatet. Om det vore möjligt att modda tex ett GeForce GTX 480 så borde ju resultatet bli ett av det värsta Quadro-kortet som finns på marknaden. Själva tanken är ju onekligen frestande, inte minst ekonomiskt!

Så ni som vet mer om detta berätta gärna allt ni vet för jag tycker att det låter mycket intressant. Det kanske till och med finns någon här som har moddat ett kort på riktigt som kan berätta om resultatet.

Om det här fungerar är jag verkligen frestad att göra det. Tyvärr är mina datorkunskaper mycket begränsade så det är uteslutet att jag skulle göra det själv. I så fall blir det till att betala någon för att göra jobbet. Någon som bor i Göteborgstrakten och vill tjäna en slant?

Tack på förhand för eventuella svar!

//Lars

Jag har lite praktisk erfarenhet.

Den säger att du ska skaffa ett grafikkort (vanligt kort) som du har råd med och testa med aktuell programvara och normal hårdvara, dvs normalt 4-kärnig Intel processor, 4GB RAM (ca 3GB kan utnyttjas av Windows) XP Pro 32-bit (det finns drivare) + 3DStudio Max. Funkar det, dvs renderingarna tar som du ser det rimlig tid, allt bra.

Funkar det inte, det tar för lång tid, ja då hoppas jag du dragit in tillräckligt med pengar för ett Quadro.

Har varit med och kört 3DStudio max på en Pentium 120MHz med 128MB RAM och Matrox G400 32MB med NT4. Renderingarna kunde ta 6 timmar.

Du kan inte konvertera ett GeForce kort till Quadro. Det enda du åstadkommer genom att flasha BIOS på kortet är att datorn tror att kortet är ett Quadro, men det kommer inte att gå mycket snabbare för det.

Det finns små hårdvaruskillnader mellan GeForce korten och motsvarande Quadro. Med GeForce 6xxx serien kunde man aktivera dessa delar med en ny BIOS, men det går inte på Nvidias nyare kretsar.

Tack för svaren båda två! Jag trodde att det fungerade så här: Genom att flasha BIOS på Geforce-kortet så tror datorn att det är ett Quadro-kort, precis som du gip skriver. Detta i sig gör inte kortet snabbare men man kan använda Quadros drivrutiner istället för Geforces motsvarande. Och kanske även specialdrivrutiner skrivna och optimerade för speciella program. Och det är här man gör vinsten. Drivrutinerna är skrivna utifrån de förutsättningar som gäller när man arbetar med CAD/3D-program, tex 3D Studio Max och inte för de förutsättningar som gäller när man spelar spel. Och här skiljer sig det åt en hel jäkla massa som jag förstått det. Och det här gör att man får en påtaglig prestandaökning vad det gäller grafikdelen. Stämmer detta eller har jag missuppfattat något?

Sedan är det alltså bara de gamla GeForce 6xxx korten som går att modda till att datorn tror att det är ett Quadro? Jag vill minnas att jag för inte så länge sedan läste en Guide där man moddade ett GeForce 8800 GTS till ett Quadro FX 4600 och jag tror att det räckte med att flasha BIOS. Man behövde alltså inte ändra något fysiskt på kortet. Alltså inga lödkolvar odyl behövdes. Om jag minns rätt vill säga. Och ett Quadro FX 4600 tror jag slår ett GeForce GTX 470 ganska ordentligt när man kör just 3D Studio Max.

Så vad säger ni, ska jag göra ett försök att modda eller är det inte värt besväret, riskerna att något går snett etc. Och hur hög prestandaökning kan jag räkna med om allt fungerar, på ett ungefär? Vad skulle ni gissa på? Ett begagnat 8800 borde man kunna få ganska billigt så det är ju ingen katastrof om det inte fungerar. Mitt strösta problem är nog att få tag på en kunnig person med erfarenhet av flashning som är intresserad av att hjälpa mig. Mot ersättning förstås.

En annan lösning är naturligtvis att göra som jannejanne föreslår och bygga en kraftfull dator med ett vanligt Geforce-kort och se om det fungerar tillfredställande, och om inte sälja Geforce-kortet och köpa ett Quadro i en rimlig prisklass i stället.

Om jag ska satsa på ett Geforcekort har jag nästan bestämt mig för ett GeForce GTX 470 men jag har en fråga där. Jag kommer använda datorn till huvudsaklingen 3D Studio Max.(och troligtvis kommer jag aldrig att spela ett enda spel med den) Men eftersom grafikkortet inte är optimerat för 3S Studio Max så kommer kanske mängder av funktionerna på kortet aldrig att användas. Är det då klokare att köpa ett billigare och enklare kort på grund av detta och spara en slant på köpet.När man kanske ändå inte använder särskilt många av funktionerna på GTX 470. Eller har man ändå nytta av GFX 470:s kraftfulla prestanda?

Jag känner mig för tillfället mycket förvirrad och har ingen aning om hur jag ska göra. Så alla tips och råd tas emot med största tacksamhet. Hur skulle ni själva göra om ni var i min situation. Det hade varit mycket intressant att veta.

Tack på förhand!

//Lars

Moddningen av ett 8800GT var nog så att datorn bara trodde att det var ett Quadro. Så vitt jag har förstått gör det ingen skillnad vid praktisk användning.

När det gäller hårdvaruskillnaderna så är det skillnader i själva grafikchippet. Det går inte att modifiera en GeForce krets till Quadro dito på något sätt efter att de gått ut från Nvidias fabrik.

Ett modernt grafikkort är en hel dator i sig. Det har en egen CPU (GPU) med eget minne. Arkitekturen är uppbyggd kring olika typer av komponenter som arbetar parallellt. Olika tillverkares GPU'er funkar liknande, men det finns en del fundamentala skillnader. Ska man satsa på enklare komponenter och istället ha fler (AMD), eller färre som kan mer (Nvidia). Ska kortet vara bra på att fylla ytor med texturer eller på att hantera många polygoner osv. Hur bra ett kort blir på en viss uppgift beror på hur bra tillverkaren är på att förstå behoven hos applikationerna samt förutspå framtiden.

Tittar vi på Nvidias serie GPU'er som kallas G92 som lanserades med 8800GT så verkar den ha en väldigt bra balans på komponenterna i GPU'n. Nvidia har varit väldigt bra på att förutse vilka behov spelen skulle ha flera år framåt. Därför lever och frodas G92 faktiskt fortfarande i de kort som numera heter GTS 250. AMD's kort från samma era HD3xxx syns inte i alls samma utsträckning.

Hittills har mitt resonemang bara handlat om spel, men man kan föra över resonemanget på CAD och annan professionell 3D. Egentligen är skillnaderna mellan Nvidia och AMD's lösningar inte så stora, men funktionen blev radikalt olika med helt olika styrkor och svagheter. På precis samma sätt kan man optimera kort för CAD. Genom att ändra sammansättningen på de parallella kretsarna kommer man att få ett kort som är sämre på spel och bättre på professionell 3D. Detta är Quadro. Det finns inte ett GeForce kort och ett exakt motsvarande Quadro. Korten är baserade på samma generation av kärna, men skillnader finns.

Kontentan blir att ja, Quadro korten är väldigt troligt snabbare än motsvarande GeForce när du kör professionell 3D. Skillnaden är extra stor om du är tvingad att använda OpenGL, för med OpenGL är det skillnad på drivrutinerna av den enkla anledningen att spel inte använder OpenGL, varför GeForce inte behöver kunna OpenGL alls. Senaste versionen av 3DS Max använder dock DirectX. Om vi bara tittar på pris/prestanda så är jag övertygad om att GeForce korten piskar Quadro korten alla dagar. Skillnaden i prestanda är inte en faktor 4-5 som priset verkar vara.

Tack gip för att du tog dig tiden och besväret att förklara hur det ligger till med skillnaderna mellan de olika korten etc. Tror att jag börjar förstå hur det fungerar nu och jag har helt gett upp tanken på att "modda" något kort, det lär knappast fungera. Så det blir till att köpa ett Geforce eller ett Quadrokort.

Blir det ett Geforcekort blir det troligen ett GeForce GTX 470 och blir det ett Quadro så blir det ett kort i samma prisklass. Mer tillåter inte min budget. Jag är kanske lite trög men vad rekommenderar du gip att jag ska satsa på för kort, jag kan inte riktigt utläsa det ur din text. Är nog lite trött i kväll.

Jag kommer att använda datorn till ca 60% 3D Studio Max 2010 (alltså inte 2011 som jag skrev vid ett annat tillfälle). Jag vet inte om 2010 fungerar med DirectX men de lägen man kan välja under Graphics Driver Setup är: Software, OpenGL, Direct3d samt custom. Är detta tillräckligt för att man ska kunna köra 3D Studio Max 2010 med GTX 470 eller behöver jag 3D Studio Max 2011??

Kan väl tillägga att jag främst kommer att modellera hus av olika slag, främst enfamiljhus åt en byggfirma som vill kunna visa sina kunder hur deras hus kommer att se ut när det är färdigt. Jag kommer att skapa renderingar med olika fasadklädsel, takbeläggning, fönstersättningar etc etc. Alltså ganska enkla och okomlicerader arbeten. Blir väl ett och annat lite mera komplexa modeller men huyvudsakligen ganska enkla grejor,

Slutligen. Ska jag tolka dina svar som att du utan tvekan skulle välja GTX 470 framföe ett Quadrokort i samma prisklass? Jag citerar: "Om vi bara tittar på pris/prestanda så är jag övertygad om att GeForce korten piskar Quadro korten alla dagar. Skillnaden i prestanda är inte en faktor 4-5 som priset verkar vara." Jag tolkar det som om du hade valt Geforce-kortet. Stämmer det?

Är det någon annan som läst tråden tar jag med glädje emot era val av kort, motiveringar, tankar och funderingar.

Jag vill tacka alla som engagerat sig i den här tråden och tack vare er har jag lärt mig saker som jag inte hade en aning om innan. Och "gip" ska ha ett extra stort tack för sina utförliga och pedagogiska svar samt sitt stora engagemang. Tack!

Och som vanligt så tackar jag på förhand för alla eventuella svar. Jag vill även inflika att när det kommer till datorer är mina kunskaper oerhört begränsade så om vissa frågor framstår som rent korkade är det förklaringen.

Tack!

//Lars

Ja, personligen hade jag nog köpte ett Geforce kort. Men jag är nog en person som bryr mig mer om hur mycket prestanda jag får per spenderad krona än om att alltid ligga i framkant. Vill man ha det värsta så är det Quadro som gäller.

Jag pratade med en vän igår som jobbar med 3D CAD och han tyckte att det gav mer prestanda att skaffa en SSD disk till sin dator än skillnaden mellan Geforce och Quadro.

Då har jag nog äntligen bestämt mig! Det blir ett Geforce-kort. Det din vän sa gip om prestandan och SSD-disken avgör saken. Det uttalandet leder nog också till att jag satsar på en SSD-disk där jag lägger operativsystemet, samtlig mjukvara samt växlingsfilen. Något jag funderat på väldigt mycket fram och tillbaka.

Skulle Geforce-kortet, mot all förmodan, inte fungera tillfredsställande får jag väl i värsta fall sälja det och investera i ett Quadro-kort. Går kanske att hitta ett hyfsat kort begagnat eller på någon auktionssajt.

Och jag resonerar exakt som du gip, det är prestandan man får per krona som är det intressanta.

Då får jag återigen tacka alla som engagerat sig i ämnet och svarat på mina frågor. Men jag dyker nog upp snart igen, det är många komponenter som ska väljas när man bygger en dator!

Tack så länge. //Lars

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...