Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta filnamn


Birh

Rekommendera Poster

Hej

Vet inte om detta är rätt forum för denna fråga men jag lägger den här.

Alltsomoftast råkar jag ut för att ha ett antal filer som heter t.ex 000.jpg, 001.jpg ...015.jpg.

Jag vill kunna ändra dessa filer till t.ex sommar1.jpg, sommar2.jpg .......sommar15.jpg.

inte genom att ändra filerna en för en utan alla på en gång genom att markera filerna och skriva sommar och programmet lägger till siffran själv.

Finns det något sådant inom windows eller måste det till ett utomstående program?

Tack på förhand till den/dem som vet.

//Birgitta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltsomoftast råkar jag ut för att ha ett antal filer som heter t.ex 000.jpg, 001.jpg ...015.jpg.

Jag vill kunna ändra dessa filer till t.ex sommar1.jpg, sommar2.jpg .......sommar15.jpg

 

Öppna mappen där du har bilderna. Markera den första bilden genom att klicka en gång på den. Tryck Ctrl + A för att markera resten av bilderna. Högerklicka på den första bilden och välj "Byt namn". Skriv in det nya namnet och tryck Enter. Skriv endast namnet. Numreringen sker automatiskt. Klart. Den första bilden kan hamna sist. Då måste man själv ändra den till nummer 1.

 

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TotalCommander har ju sedan länge en funktion för massomdöpning och som fungerar exakt (å lite till) som TS vill göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla ni som svarat och speciellt till dig Thomas1. Ditt förslag fungerade alldeles utmärkt utan att behöva ladda ner något extra. Som varande en UNIX-människa visste jag inte att den funktionen fanns i windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...