Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tjänster för att spåra vart mobiltelefonen befinner sig


Gurre G

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om det finns någon nätbaserad positonstjänst för att se ungefär vart en mobiltelefon befinner sig. (med några kilometers noggranet, behöver inte vara så exakt)

 

Anledningen till detta är att fader min, så som många andra anställda, fått jobb telefon inklusive abonnemang utav sin arbetsgivare.

 

Om sådana tjänster fanns skulle väll arbetsgivaren kunnat tecknat ett sådant nätbaserat abonnemang utan användarens (i detta fall min faders) vetskap, och på så sätt kunna se vart personen befinner sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fullt möjligt. Jag vet att Telia tidigare hade tjänster där du kunde lokalisera dig själv utifrån ditt telefonnr om du hade medgett att det fick göras på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det är fullt möjligt. Jag vet att Telia tidigare hade tjänster där du kunde lokalisera dig själv utifrån ditt telefonnr om du hade medgett att det fick göras på förhand.

 

Inte utan ditt godkännande om du tänker på Friend, som jag tror Telias tjänst heter. Det gick att installera utan godkännande tidigare, men det utnyttjades på ett felaktigt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, typ vad jag skrev. Om man inte själv står för abonnemanget utan ens arbetsgivare gör det så kan de ju aktivera tjänsten utan att man själv känner till det.

 

Själv skulle jag inte fundera så mycket över detta. Vill man inte bli lokaliserad så är det ju bara till att stänga av telefonen. Besöker man tex ett konkurrerande företag medan man är i tjänst och ska vara tillgänglig på telefon ska man nog fundera över vad man håller på med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte utan ditt godkännande om du tänker på Friend, som jag tror Telias tjänst heter. Det gick att installera utan godkännande tidigare, men det utnyttjades på ett felaktigt sätt.

Fast om det är företaget som äger mobiltelefonen så räcker det ju med att de godkänner det själva. Däremot brukar ju facket ha en del att invända om företaget spionerar på sina anställda.

 

Sedan finns det ju program att installera i smarta telefoner, t ex http://www.f-secure.com/en_EMEA/products/mobile/anti-theft-for-mobile/index_main3.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag undrar om det finns någon nätbaserad positonstjänst för att se ungefär vart en mobiltelefon befinner sig. (med några kilometers noggranet, behöver inte vara så exakt)

 

Anledningen till detta är att fader min, så som många andra anställda, fått jobb telefon inklusive abonnemang utav sin arbetsgivare.

 

Om sådana tjänster fanns skulle väll arbetsgivaren kunnat tecknat ett sådant nätbaserat abonnemang utan användarens (i detta fall min faders) vetskap, och på så sätt kunna se vart personen befinner sig?

 

Låter som om din pappa eller du anser att arbetsgivaren skulle vilja kolla upp/spionerna på sina anställda i detta fall din pappa?

En i så fall ganska oseriös arbetsgivare tycker jag då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att han "fick" den mobilen gratis så valde han att använda den även privat (han såg ingen ide att betala för sitt tidigare abonnemang då har nu fick ett så kallat flatrate abonnemang gratis) men i och med det började vi även diskutera nätpositionering utav någon anledning.

 

Varken jag eller han tror egentligen att hans arbetsgivare skulle göra något liknande detta, men jag tycker fortfarande det är intresseand huruvida detta verkligen går, för i sånna fall bör det ju vara möjligt för små firmor att ha stenkoll på sina anställda och tillexempel se om de verkligen jobbade sina 40 timmar eller dyligt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...