Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn blådumpar


MissStorm

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min laptop har krånglat och blådumpat i över ett år och jag har inte fått ordning på den och därför bara använt den när jag absolut måste (släpar ist hem jobbdatorn varje dag)... Nu behöver jag er hjälp att få ordning på eländet!

 

Det är en Dell Inspiron 8600 med XP.

 

Ibland får jag en blådump och ibland startar den bara om. Det händer lite när som helst, t.ex. när jag surfar, flyttar över foton från kameran eller försöker rensa gamla filer för att frigöra mer minne (nu har jag dessutom snart fyllt upp hela hårddisken). Jag inbillar mig att problemet uppstår fortare när jag gör sådant som kräver att datorn arbetar mycket (sker direkt vid t.ex. diskrensning).

 

Så vitt jag minns gjorde jag ingenting särskilt som fick problemen att börja. Det finns inte några gamla återställningspunkter så långt tillbaka som jag kan gå tillbaka till. Jag fick inte heller med någon XP-skiva när jag köpte datorn.

 

Ikväll fick jag följande dumpar:

Följande fil kan vara orsak: (tomt)

STOP 0x40000080 (0x86D22AD0, 0x869FC8F0, 0x869C83E8,0x00000003)

 

Försökte då köra i felsäkert läge utan nätverk och fick då denna dump:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

STOP 0x000000D1 (0x00000000, 0x000000FF, 0x00000001, 0x86CAE40C)

 

Några förslag på vad jag ska göra?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Mats!

 

Jag körde Memtest och testet tuggade på i ca 45 min innan datorn plötsligt dog helt och hållet. Ingen dump den här gången. Jag var då inne på test nr 6 (hade kört ca 40% av det totala testet). Jag är glatt överraskad över att datorn var igång så pass länge innan den dog!

 

Testet hann ju inte gå färdigt, men så långt inga hittade fel.

 

Om det är till någon hjälp skrev jag av den info som syntes innan datorn dog:

 

Memtest86+

Pentium M (0,09) 1599MHz

L1 Cache: 32 K 18375 MB/s

L2 Cache: 2048K 8458 MB/s

L3 Cache: None

Memory: 1023M

Chipset: Intel i855PM / FSB : 114 MHz / Mobile Platform

Settings: RAM : 190 MHz (DDR380) / CAS : 2.5-3-3-

 

WallTime Cached RsvdMem MemMap Cache ECC Test Pass Errors

Såg ej exakt.. 1023M 0K e820 on off Std 0 0

 

 

Några förslag på vad jag ska göra nu..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... insåg att jag kan köra ett test i taget i Memtest. Lyckades köra igenom test nr 6 utan att hitta några fel. Datorn dog sedan under test nr 7. Fortsättning följer imorgon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ursäkta dålig formulering. Jag menade att datorn stängde av sig igår mitt under pågående test.

 

(Ibland får jag blådump, ibland startar den om och ibland stänger den av sig helt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fel på minnet brukar det dyka upp tämligen omgående i MemTest, så jag skulle vilja säga att ditt minne är friskt.

 

Det är en ganska gammal bärbar dator. Går fläktarna som de ska? Kan du se om det sitter nått damm i ventilationsöppningarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande inte fått igenom Memtest nr 7 då datorn stänger av sig. Test nr 8 gick bra (trots att det tog drygt 1h). Fortsätter kämpa på med Memtest för att förhoppningsvis utesluta minnesproblem.

 

Hm, fläktarna ja. Nu när du säger det gip så låter det faktiskt mycket om datorn. Som att den jobbar mycket och hela tiden. Har svårt att tänka mig att datorn lät så mycket från början faktiskt... Jag har redan försökt dammsuga lite försiktigt i allt som ser ut som ventilationsöppningar. Efter stor tveksamhet vågade jag mig på att plocka bort tangentbordet och hittade då en fläkt som jag också sög rent. Tyvärr ingen förbättring. Men det kanske finns fler fläktar..? Och hur vet jag om de går som de ska..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att datorn låter mer än den gjorde från början kan bero dels på att lager i fläktarna börjar bli dåliga och dels på att kylflänsar i datorn är igensatta och att luften därför har svårare att passera. Ett enkelt test är att känna efter om det blåser ur någon öppning.

 

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL beror ofta på felande minne (vilket du testat) eller felaktigt fungerande drivrutiner. Enklaste sättet att se till att bli av med dåliga drivrutiner brukar vara att installera om Windows. Du skriver att du inte har XP skivorna, men du kanske kan få tag på återställningsskivor eller rätt XP OEM version. Ditt licensnr bör sitta på en klisterlapp under datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga framgångar med Memtest idag. Datorn stänger av sig innan test 7 eller 9 hinner köra klart.

 

Jag känner inte att det blåser ur någon av ventilationsöppningarna. Möjligtvis att jag med mycket önsketänkande kanske, kanske kan inbilla mig att luften känns något annorlunda, men absolut inte blåst...

 

Jag har funderat på det där med att installera om Windows. Men hur ska det gå till när datorn bara stänger ner sig eller startar om hela tiden? Jag kommer väl aldrig att lyckas installera hela. Och hur blir det när installationen avbryts mitt i så där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

om datorn hänger sig mitt i installationen, så kan det bli problem.

 

Har du öppnat luckor på undersidan ock kikat in, för att se hur "dammläget" är?

 

Datorn kan ju mycket väl stänga ned sig på grund av värmeproblem.

Ladda ned et program för att se temperaturer i datorn, t.ex Speccy:

http://www.piriform.com/speccy/download

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...