Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemet krånglar


Tokar86a

Rekommendera Poster

punkt 2 & 3 får du kolla upp... räcker inte med att du tror.

Du kan alltid testa att ta upp Kontrollpanelen - > Energialternativ och där ställa in att processorn alltid ska jobba med 100% frekvens. Gå in i avancerade inställningar och skaffa dig admin-rättigheter så kan du ändra det.

 

Punkt 5 - ja om datorn fungerar helt felfritt från en Live CD kan man ju dra slutsatsen att det är något i Windows som bråkar. Helt säker kan man givetvis inte vara.

 

Det där med dator som inte startar om inte strömmen är helt avslagen en tid det kan vara moderkortet eller det kan vara nätagget. Min dator bråkar på liknande vis (se här) men slutsatsen där är att det är moderkortet som troligen felar. Om ditt fel avhjälpts av nytt nätagg så var det troligen nätagget. (var det denna datorn du hade de problem med?)

 

BIOS - inte speciellt svårt att uppdatera BIOS idag. Två faror finns

1: Om skrivningen avbryts. (görs ej i instabila system med andra ord)

2: Fel BIOS skrivs till kretsen men det brukar inte gå.

 

Har du en tom/ledig hårddisk?

Varför inte testa att köra in en ny installation av Windows? Bara för att testa? tar ju inte så lång tid att sätta upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Skapad
  • Senaste svar

2 & 3 jag tror inte jag ska kunna se någon skillnad här.

Det står just nu på balanserad om jag inte mins fel.

 

Ja det var samma datorn men jag har fixat en del nya komponenter sen jag byte det nätagget. Ja om jag inte mins fel så var det felet löst när jag byta nätdelen. Jag menade om strömen var avslagen en tid och jag sen satte på datorn så fungerade den inte på en stund. Alltså datorn hade ingen ström i sig. Men det problemet är ju löst nu.

 

nej jag har ingen tom hårddisk då måste jag formatera om min Windows hårddisk i så fall och prova installera om datorn. Vet inte om det skulle göra någon skillnad. Men den kunde i alla fall installera de första mängden uppdateringar i från Windows uppdate då. Är inte helt hundra men allt kändes nå bra i början.

 

punkt 5 men det där med live cd känns lite konstigt att man skulle kunna avgöra något från något sånt eftersom det är två helt olika system och fungerar på olika sätt. Skulle sätta mycket lite på ett sådant test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Live CD - OM datorn är helt stabil där då kan man ju som sagt anta att det är Windows men helt säker kan man inte vara givetvis. Som redan sagts.

Dock - vad är enklast? Installera om Windows nu eller testa en LiveCD?

 

Om datorn bråkar även med LiveCDn då vet vi ju att det är hårdvaran som bråkar ivartfall.

 

2 & 3 igen. ta upp resursövervakaren och se vad, i detalj, som sker när datorn segar ned sig. Där kan du även se om processorn arbetar i 100% av frekvens.

Balanserat schema. Visst. men in och stäng av processorns frekvenshopp! Eller stäng av det i BIOS om det känns bättre.

 

Jag söker eliminera felkällor men ska jaga vara ärlig är det som att söka en nål i en höstack. Du får leta fler symtom för att diagnos ska ha chans att kunna ställas.

 

vi vet att håddisken är ok

vi vet att minnet är ok

Kanske att nätagget bråkar men jag tycker inte det låter som det

Kanske att moderkortet bråkar, det är svårt att utesluta.

Kanske att det är Windows som bråkar. svårt att motbevisa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ju i första posten att du provat att installera om utan att det hjälpte. För mig tar det bort fel på Windows som felkälla. Stämmer det inte att du installerat om Windows tycker jag verkligen att du ska överväga att göra det. Det är inte ovanligt att Windows installationer blir segare och segare ju längre man kör dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Live CD - OM datorn är helt stabil där då kan man ju som sagt anta att det är Windows men helt säker kan man inte vara givetvis. Som redan sagts.

Dock - vad är enklast? Installera om Windows nu eller testa en LiveCD?

 

Om datorn bråkar även med LiveCDn då vet vi ju att det är hårdvaran som bråkar ivartfall.

 

2 & 3 igen. ta upp resursövervakaren och se vad, i detalj, som sker när datorn segar ned sig. Där kan du även se om processorn arbetar i 100% av frekvens.

Balanserat schema. Visst. men in och stäng av processorns frekvenshopp! Eller stäng av det i BIOS om det känns bättre.

 

Jag söker eliminera felkällor men ska jaga vara ärlig är det som att söka en nål i en höstack. Du får leta fler symtom för att diagnos ska ha chans att kunna ställas.

 

vi vet att håddisken är ok

vi vet att minnet är ok

Kanske att nätagget bråkar men jag tycker inte det låter som det

Kanske att moderkortet bråkar, det är svårt att utesluta.

Kanske att det är Windows som bråkar. svårt att motbevisa.

 

 

Hej

 

kör nu på hög prestanda och har kollat på det stället där det segare ner datorn. Processorn jobbar knappt ligger på runt 1 till 5% har ibland små spikar när den arbetar på 50 % på runt 1 sekund. Men kör jag windows uppdate så kan jag inte göra något mer sen utan måste bryta installationen och det gäller ibland andra installationer med.

 

Kör på äkta Windows operativsystem.

 

Har inte provat med live cd än eftersom jag inte har något sånt utbränt och då kan man lika gärna installera om den igen.

 

gip: Ja det stämmer jag har installerat om den efter att problemet kom fram. Men tänkte det kanske blev något galet under installationen.

 

Så något mer?

 

Problemet verkar komma fram när jag:

 

1. Installerar något via Windows uppdate. men det är samtidigt konstigt att det fungerade i början med att installera.

2. Ibland vissa andra program kan orsaka det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väll tänka mig att det skulle ta cirka två timmar. Om det nu hjälper med en ominstallation.

 

Om jag kan begripa varför datorn gör så här. Då det krånglar är när jag ska installera uppdateringar från Window uppdate och en del andra installations program. Men ett krävande spel fungerar hur bra som helst. Ingen som vet något om varför det kan vara så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så trevligt att det var den enkla lösningen som gällde. Då föll min gissning på mjukvaruproblem in med andra ord, något galet i Windows. Hoppas installationen håller lite längre denna gång :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är lite kvar ändå som verkar krångla.

 

Tror det här hör ihop: //eforum.idg.se/topic/221394-microsoft-xml-core-services-40-service-pack-2-kb973688/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej problemet verkar vara kvar. Försökte installera java och det blev inte bra. samma sak med vissa andra program. Vad är det som är galet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej problemet verkar vara kvar. Försökte installera java och det blev inte bra. samma sak med vissa andra program. Vad är det som är galet?

 

Absolut inte en aning. Tyvärr.

 

MEN om datorn fungerade som den skulle direkt efter du har installerat Windows men inte längre då blir ju helt klart det du gjort med datorn misstänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte en aning. Tyvärr.

 

MEN om datorn fungerade som den skulle direkt efter du har installerat Windows men inte längre då blir ju helt klart det du gjort med datorn misstänkt.

 

Var väll lite halvt då med. Men den krånglar som sagt ibland exempelvis när jag försöker installera java.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

finns det några fel meddelanden, loggar som visar mera i detalj vad som hänt?

Provat i felsäkert läge?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte vad jag kan se. Jag kan ju inte logga in i felsäket läge varje gång jag ska installera något. Men jag vet att det fungerade när jag skulle installera en uppgradering från Windows uppdate med en clean boot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ja Clean Boot stänger ju ned nästan alla tjänster i din dator, bl.a antivirus och brandväggen.

Har du kontrollerat dina inställningar där, och antar att du då är administratör.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej,

om du har någon inställning som förhindrar installation, åtminstone i mitt AV system kan jag blockera installation av program, sedan har du ju UAC control som också kan påverka.

Försöker bara undanröja sak för sak här.

Någonstans bör ju någon t.ex felaktig inställning som hindrar dig dyka upp.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UAC är avstängd och jag kan inte se något i virusprogramet häller.

 

Ja jag vet men vart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vilket AV använder du?

Det är ju detta som i vissa lägen är fördelen med Clean Boot at det tar bort i stort sett allt som kan påverka, bra eller dåligt!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

här är en tråd med liknande Java installations problem.

Finns några ytterligare förslag där.

//eforum.idg.se/topic/221285-java-fungerar-inte/

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...