Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemet krånglar


Tokar86a

Rekommendera Poster

Ja det här problemet är lite svårt att förklara. Men jag har problem med att datorn har svårt med att reagera ibland. Fönsterna blir liksom sega och datorn reagerar ungefär som ett 56 k modem. Jag måste tvångs avstänga datorn då med hjälp av knappen. Jag har provat med att installera om den men den verkar inte hjälpa. Någon som har någon ide om vad det kan vara för fel på den och vad jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Skapad
  • Senaste svar
Stefan Eklinder

Ja det här problemet är lite svårt att förklara. Men jag har problem med att datorn har svårt med att reagera ibland. Fönsterna blir liksom sega och datorn reagerar ungefär som ett 56 k modem. Jag måste tvångs avstänga datorn då med hjälp av knappen. Jag har provat med att installera om den men den verkar inte hjälpa. Någon som har någon ide om vad det kan vara för fel på den och vad jag ska göra?

 

Har du försäkrat dig om att datorn inte är infekterad?

 

Om du gjort det och allt är OK skulle jag köra ett minnestest och ett hårddisktest. Är hårddisken inte riktigt frisk kan det orsaka att datorn blir seg att arbeta med. Ett minnestest är inte helt fel heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju installerat om datorn då borde den väll inte vara infekterad av virus? Hur ska jag vara säker i så fall?

 

Hur ska jag köra ett hårddisktest? Har kört med scandisk och det visade inget ting.

 

Hur ska jag köra minnestestet?

 

Kan det inte vara något strömrelaterat med?

 

Jag kan inte uppgradera datorn via Windows uppdatera. Det verkar inte som den jobbar överhuvudtaget sen händer det inte så mycket mer. Men den klarar av att installera annat ibland och den klarar av att jag ser på film i ett par timmar utan att det händer något. Den klarar även av att jag surfar och lyssnar på musik samtidigt. Men sen när jag ska stänga av den efter att ha använt den ett tag så går det liksom inte så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har ju installerat om datorn då borde den väll inte vara infekterad av virus? Hur ska jag vara säker i så fall?

 

Hur ska jag köra ett hårddisktest? Har kört med scandisk och det visade inget ting.

 

Hur ska jag köra minnestestet?

 

Kan det inte vara något strömrelaterat med?

 

Jag kan inte uppgradera datorn via Windows uppdatera. Det verkar inte som den jobbar överhuvudtaget sen händer det inte så mycket mer. Men den klarar av att installera annat ibland och den klarar av att jag ser på film i ett par timmar utan att det händer något. Den klarar även av att jag surfar och lyssnar på musik samtidigt. Men sen när jag ska stänga av den efter att ha använt den ett tag så går det liksom inte så bra.

 

Beror på hur du gjort när du installerade om datorn. Har du haft nätverkssladden inkopplad under ominstallationen handlar det säkert om sekunder för att datorn ska bli infekterad igen. I alla fall var det så under XP-tiden. Tror inte att mycket har förändrats idag med Windows 7.

 

Smidigast laddar du ned rätt diagnostikprogram för hårddisken härifrån:

 

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

...du får försöka ta reda på vad datorn har för hårddisk. Då menar jag tillverkaren. Om du inte kan eller inte vill öppna datorlådan kanske det framgår i någon specifikation om datorn. Kolla annars igenom Kontrollpanelen. Där kan hårddisktillverkaren ibland framgå i någon systemöversikt.

 

Program för minnestest kan du ladda ned härifrån:

http://www.memtest.org/

 

Låter inte som det är strömrelaterat. Då skulle inte datorn bli seg. Ett exempel på strömrelaterade problem jag hade med en stationär dator var när nätaggregatet inte orkade försörja grafikkortet med ström. Då blev skärmen med jämna mellanrum helt svart.

 

Vill du kan du alltid gå in i BIOS och skriva ned spänningarna. Posta det sedan här. Finns säkert alltid någon/några härinne som är hej på vad som ska vara korrekt och inte. Skriv samtidigt ned lite detaljerat vad du har för hårdvara i datorn grafkkort, minne också vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tror du att det är virusrelaterat? Virusprogrammet har inte hittat något.

 

Om inte jag mins fel så är det Samsung hårddiskar. Men om det nu är hårddiskfel borde det inte ge något mer fel då? Det samma med minnerna?

 

Windows 7 Pro | Pentium core 2 duel | 4GB RAM kingston | Nvidia Geforce 8800GT | Gigabyte GA-EP45-DS3

 

Något mer du behöver veta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du uppdaterat BIOS och chipset samt de nödvändiga drivrutinerna?

Mvh

Mats H

 

 

Bioset är inte uppdaterat. Men varför skulle det problemet komma fram nu i så fall? Har inte lagt in något ny hårdvara i datorn i helgen.

 

Ja alla drivrutiner tror jag ska vara uppdaterade. Var de innan jag installerade om datorn med.

 

Den bara helt plötsligt slutade krångla i lördags runt 10 tiden.

 

Allt det här drivs av ett nätaggregat på runt 350 volt. Vet inte men det känns som det är något med det att det kanske börjar ge sig. Hade något liknande problem med det gamla föra gången att jag inte kunde starta datorn direkt efter när jag hade haft strömmen urkopplad en länge tid så fick jag alltid vänta runt 5-10 minuter innan jag kunde starta datorn på grund av att det inte fanns tillräckligt med ström i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tror du att det är virusrelaterat? Virusprogrammet har inte hittat något.

 

Om inte jag mins fel så är det Samsung hårddiskar. Men om det nu är hårddiskfel borde det inte ge något mer fel då? Det samma med minnerna?

 

Windows 7 Pro | Pentium core 2 duel | 4GB RAM kingston | Nvidia Geforce 8800GT | Gigabyte GA-EP45-DS3

 

Något mer du behöver veta?

 

Hårddiskar kan orsaka exakt det du beskriver. Exempelvis om en sektor blir skadad och disken börjar flytta om data. Inga data behöver går förlorade. Jag hade för några år sedan en disk som gjorde just detta, flyttade om sektorer. Kollade prestanda på den, när alla viktiga data var borta från den, och då landade den på en överföringskapacitet, om jag minns rätt, på kring 100-400 kB/s...

 

Enklast men osäkrast - ladda hem program och läs av S.M.A.R.T.-statusen, exempelvis HD Tune (läs av Health-fliken). S.M.A.R.T.-status kan även läsas av i de DOS-program som tillverkarna står för.

S.M.A.R.T. kan visa på fel men är inte så säkert att man bör lita på det enbart.

Dvs kör en felkoll av hårddisken men gör gärna en backup först på dina data.

 

testa hårddisken för att utesluta en felkälla. Jag säger inte att det är hårddisken men inte fel att kolla. Samma sak med minnet, kör testet (Memtest86+) för att utesluta fel där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget direkt viktigt på den hårddisken nu eftersom jag nyss körde om den. Men hur ska jag veta om något är fel i så fall med hårddisken eller minnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

OK, uppdatera BIOS när du kommit igång med datorn

Får du några felmeddelanden, koder när Windows kraschar?

 

Har du tillgång till ett annat nätagg? För att se om problemet upprepar sig?

 

Felaktiga drivrutiner, även värmeproblem, samt minnes och hårddisk eller ett aggressivt virus, kan ge liknande symptom.

 

Prova att skanna datorn med Malwarebytes, hittar ibland annat än det vanliga antivirusprogrammen.

Malwarebytes' Anti-Malware : Malwarebytes

Bara för att utesluta saker!

Hittas inget, gå vidare till att byta nätagg.

Om du bytt nätagg, problemet kvarstår, kör de tester som Stefan Eklinder länkar till.

Underlättar så att säga, att bocka av en sak i sänder!

Lycka till!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

OK, uppdatera BIOS när du kommit igång med datorn

Får du några felmeddelanden, koder när Windows kraschar?

 

Har du tillgång till ett annat nätagg? För att se om problemet upprepar sig?

 

Felaktiga drivrutiner, även värmeproblem, samt minnes och hårddisk eller ett aggressivt virus, kan ge liknande symptom.

 

Prova att skanna datorn med Malwarebytes, hittar ibland annat än det vanliga antivirusprogrammen.

Malwarebytes' Anti-Malware : Malwarebytes

Bara för att utesluta saker!

Hittas inget, gå vidare till att byta nätagg.

Om du bytt nätagg, problemet kvarstår, kör de tester som Stefan Eklinder länkar till.

Underlättar så att säga, att bocka av en sak i sänder!

Lycka till!

Mvh

Mats H

 

Varför ska jag uppgradera Bioset?

 

Windows krasar aldrig direkt jag får ingen blåskärm. Så nej jag får inget meddelande.

 

Nej jag har inte tillgång till något annat nätaggregat. Måste jag köpa ett i så fall. Men det ska vara den sista utvägen. Men borde inte virusprogrammet varna om det skulle vara något virus i farten?

 

Jag har en procesorfläkt + två vanliga fläktar. samt den fläkten som sitter på grafikkortet.

 

processorns temperatur ligger på runt 40 grader om jag inte mins fel. De andra ligger på runt 40 - 50 grader.

 

Tror de här problemen började inträffa när jag körde en scan av datorn för att vara med ett beta program till star wars the old republic. De ville scna av för att se vad jag hade för prestanda på datorn. Det var nå efter det de här problemen började inträffa. Är runt 60 % säker på att det var då det började. Vad tror ni om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget direkt viktigt på den hårddisken nu eftersom jag nyss körde om den. Men hur ska jag veta om något är fel i så fall med hårddisken eller minnet?

 

Testa hårddisk:

Enkelt HD Tune

(har redan beskrivit det ovan)

Mer avancerade tester:

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

(även den länken har givits redan)

 

Testa minne:

Ladda hem, bränn ut på skiva och kör ett till två varv (tar några timmar)

MemTest86+

 

Enkla test, kör dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur vet jag om något är fel? Vad har du samt att säga om hur jag tror felet började?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig om att du inte ska uppdatera BIOS på din dator. I de flesta fall är det ingen nytta med det. Har dessa komponenter funkat bra tillsammans innan så skulle jag låta bli att uppdatera BIOS om jag inte provat allt annat.

Däremot kan du prova att ladda standardinställningarna i BIOS.

 

För övrigt kan datorn bli seg om den får för lite ström. Det beror lite på vad det är som fallerar i nätaggregatet. 350W låter inte som överdrivet mycket ström till dina komponenter. Risken är att nätagget börjat tappa lite i kraft på grund av att det åldras och nu levererar för lite ström.

 

Angående att problemen uppträdde när du körde en scan av din dator till ett beta program så tror jag inte att det är det som är problemet. Jag kan inte se hur en sådan scan kan ändra något i datorn som överlever en ominstallation.

 

Kör testprogrammen för minne och hårddisk som tipsas om i tråden innan du gör något annat. Varje grej som du kan flagga av som fungerande underlättar ditt framtida testande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig om att du inte ska uppdatera BIOS på din dator. I de flesta fall är det ingen nytta med det. Har dessa komponenter funkat bra tillsammans innan så skulle jag låta bli att uppdatera BIOS om jag inte provat allt annat.

Däremot kan du prova att ladda standardinställningarna i BIOS.

 

För övrigt kan datorn bli seg om den får för lite ström. Det beror lite på vad det är som fallerar i nätaggregatet. 350W låter inte som överdrivet mycket ström till dina komponenter. Risken är att nätagget börjat tappa lite i kraft på grund av att det åldras och nu levererar för lite ström.

 

Angående att problemen uppträdde när du körde en scan av din dator till ett beta program så tror jag inte att det är det som är problemet. Jag kan inte se hur en sådan scan kan ändra något i datorn som överlever en ominstallation.

 

Kör testprogrammen för minne och hårddisk som tipsas om i tråden innan du gör något annat. Varje grej som du kan flagga av som fungerande underlättar ditt framtida testande.

 

Nätdelen är köpt sommaren 06 minus ett år som jag körde ett annat nätaggregat. tror det var runt ett år jag använde det eller om det var runt 2 år kanske.

 

Men med de här komponenterna jag har i datorn nu har den nätdelen som sitter i nu drivit i över ett år.

 

Men jag har inte ändrat något i bioset hur skulle det då bli bättre med standard?

 

Jag tycker det känns mycket som att det är nätdelen som är dålig. Tror det är runt 350W och det är inte direkt mycket. till de komponenterna jag har i datorn.

 

Här är lite information om mitt grafikkort: http://www.nvidia.com/object/product_geforce_8800_gt_us.html

 

Minimum Recommended System Power (W) 400 W

 

Står att minimum är 400W

 

Tror min nätdel ligger på 350W inte mer än 400W i så fall. Men jag är inte säker men över 400W är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur vet jag om något är fel? Vad har du samt att säga om hur jag tror felet började?

 

Jag säger inget om felet jag säger bara att testa och se om de rapporterar något fel!

Kör programmen och är du osäker på resultatet posta det då här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du att säga om det där med nätdelsinformationen jag postade om då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nvidia tar i lite när de specar kraven på nätaggregatet eftersom de inte vet vad för övriga komponenter du har. Därför brukar det funka med lägre effekt än vad de anger.

 

Dock så har nätaggregat inte så lång livslängd. De tappar förhållandevis snabbt i effektivitet. Ligger man då på gränsen för vad som behövs så har man helt plötsligt inte så mycket ström som behövs, vilket kan ge mycket skumma fel.

 

Jag säger inte att det är fel på ditt nätagg, men det är en kandidat precis som minne och hårddisk. Innan du springer iväg och köper något så tycker jag att du ska försöka testa de delar som är enkla att testa så att du slipper köpa delar som du inte behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nvidia tar i lite när de specar kraven på nätaggregatet eftersom de inte vet vad för övriga komponenter du har. Därför brukar det funka med lägre effekt än vad de anger.

 

Dock så har nätaggregat inte så lång livslängd. De tappar förhållandevis snabbt i effektivitet. Ligger man då på gränsen för vad som behövs så har man helt plötsligt inte så mycket ström som behövs, vilket kan ge mycket skumma fel.

 

Jag säger inte att det är fel på ditt nätagg, men det är en kandidat precis som minne och hårddisk. Innan du springer iväg och köper något så tycker jag att du ska försöka testa de delar som är enkla att testa så att du slipper köpa delar som du inte behöver.

 

Ja det har du rätt i men jag måste för eller senare köpa ett nytt ändå. Men jag ska testa de sakerna och se vad jag hittar eller inte hittar för saker. Om de nu inte säger något måste det ju nästan vara nätagg då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som både hårddisken och minerna är hela och fungerar som de ska. Är det strömmen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara det. Det bästa är alltid att ha någon reservdel man kan testa med innan man slänger pengar på ny hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara det. Det bästa är alltid att ha någon reservdel man kan testa med innan man slänger pengar på ny hårdvara.

 

Har inget att testa med. Så då måste jag köpa något nytt i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel men din dator den

 

  • Startar som den ska. Inga problem där.
  • Den kraschar aldrig (inte vanligen ivartfall)
  • Är uppdaterad, drivrutiner och Windows. Även BIOS.
  • Men är ibland väldigt seg/långsam. Allt tar en väldig tid.

Mina tankar går inte alls mot nätagget. Om det var nätagget som inte ville vara med borde datorn dyka spontant, vid hög belastning, eller ha problem att starta upp datorn. Jag tror något annat.

 

Så några frågor, lite mer utredning

  1. Kan du provocera fram detta beteende hos datorn på något vis? Eller dyker det bara upp? Hur ofta?
  2. Om du tar fram aktivitetshanteraren, eller kanske framförallt, resursövervakaren, kan du se något annorlunda där?
  3. Processorn arbetar den med full hastighet? Håll koll på dess aktuella frekvens och se om den kanske inte varvar upp som den ska.
  4. Stressa datorn, exempelvis med CPU-burn och rthdribl eller om du har annat program som kan göra det använd det. Ja, spela spel går bra det med.
  5. Testa med annat system. Ladda en Linux-CD som går att köra "live", exempelvis Ubuntu eller Knoppix, och kör detta (från CDn, inte installare) en stund. Om datorn fungerar som den ska i detta system då kan vi kanske dra slutsatsen att det är Windows som bråkar trots allt.

Notera dock - punkt 4 - att stressa en datorn medför alltid en risk men å andra sidan vill man inte ha en datorn som inte klarar maxbelastning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret på dina frågor.

 

1. Ja det kan jag i regel när jag installerar något program eller kör Windows uppdate så det är enkelt att få fram.

2. Jag vet inte svårt att säga. Det som jag kan se på lampan i fram så arbetar den inte överhuvudtaget.

3. Jag antar att den gör det.

4. Ja vad jag kan se så har den inga problem att köra spel eller film. provade med NFS World i morse en stund. Var inga problem med datorn efter avstängning av spelet.

5. Skulle det mest ge resultat om det är fel i Windows installationen eller?

 

bioset är inte uppdaterat som jag har skrivit i tidigare inlägg. Alla andra drivrutiner ska vara rätt uppdaterade och den nyaste versionen vad jag vet. Vill inte uppdatera bioset sånt är rätt känsligt.

 

angående det du skrev om nätdelen så är väll det inte omöjligt hade fel med mitt tidigare nätdel innan det helt la av. Det orkade inte pumpa in ström om man hade haft ström kabeln utdragen en lång stund utan man fick alltid vänta en 5 minuter innan man kunde starta datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...