Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudet försvann efter grafikkortsbyte


Smilingeyes

Rekommendera Poster

Smilingeyes

Hej!

Bytte mitt grafikkort härom dagen och när allt var omstartat och klart visade det sej att ljudet försvunnit. Vet inte om det har nått samband eller ej.

 

Den enda enhet som finns när jag går in under 'ljud' på kontrollpanelen är en som heter 'Realtek HDMI Output' och den är märkt med en röd varningsplupp och så står där 'Ej Inkopplad'. Så det måste ju vara felet. Men hur 17 kopplar jag in den?

 

Ljudkortet verkar ok och ha dom senaste drivrutinerna. Jag har provat att avinstallera och ominstallera det men det hjälper inte.

 

Sladden till förstärkare o högtalarset sitter i samma lilla hål där bak som tidigare.

 

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna burken och kolla sa att inga kablar lossnat

 

Kanske haft otur och pajjat uttagen samtidigt som du bytte grafikkortet eller så kanske ditt nätaggregat inte räcker till ditt nya grafikkort? Har du prövat koppla in gamla igen för att se om ljudet fungerar?

 

Kan du säga Watt på nätagget och sen även vad du hade för grafikkort innan och vad du bytte till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bytte mitt grafikkort härom dagen och när allt var omstartat och klart visade det sej att ljudet försvunnit. Vet inte om det har nått samband eller ej.

 

Den enda enhet som finns när jag går in under 'ljud' på kontrollpanelen är en som heter 'Realtek HDMI Output' och den är märkt med en röd varningsplupp och så står där 'Ej Inkopplad'. Så det måste ju vara felet. Men hur 17 kopplar jag in den?

 

Ljudkortet verkar ok och ha dom senaste drivrutinerna. Jag har provat att avinstallera och ominstallera det men det hjälper inte.

 

Sladden till förstärkare o högtalarset sitter i samma lilla hål där bak som tidigare.

 

Tacksam för hjälp

Realtek HDMI Output antyder att du vill hämta ut ljudet via HDMI, dvs genom grafikkortet. Detta går att göra med nya grafikkort, vilket är bra om man vill koppla datorn till tex en LCD TV Jag gissar att det inte är det du vill göra.

 

Är du säker på att du inte har några andra ljudenheter tillgängliga? Det kan vara så att denna Realtek enhet installerats med ditt grafikkort och gjort sig själv till standardenhet. I så fall är det bara en fråga om att byta tillbaka till det du hade innan.

Om du kollar i enhetshanteraren, har du några enheter som har gult utropstecken där?

Vilken Windows har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smilingeyes

Hej!

Det löste sej, visade sej att jag behöve gå in i BIOS (F10 vid boot) o sätta om ljudet från 'Auto' till 'Enable' för att det skulle funka.

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...