Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Karl-Oskar

Regelbundna nedkopplingar

Rekommendera Poster

Karl-Oskar

Jag är nu i startgroparna till att dra om kablaget från telejacket (adsl, BBB, 8 mbit) och flytta min accesspunkt. Har jag rätt för mig att om man nu tvunget behöver en lång kabel så är det bättre med lång nätverkskabel efter adsl-modemet än lång telekabel innan modemet?

Jag upplever störnigar ungefär var femte minut där anslutningen går ner och upphör helt (gul triangel på nätverksikonen), även trådburet. Det hämtar sig dock efter några sekunder och funkar med bra hastighet mellan nedkopplingarna. Vad kan det bero på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
vonVettet

Om du har haft dessa problem bara de senaste två dygnen och har Telia så kan jag meddela att även min uppkoppling har betett sig på samma sätt (om det nu är ngn tröst)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Jag är nu i startgroparna till att dra om kablaget från telejacket (adsl, BBB, 8 mbit) och flytta min accesspunkt. Har jag rätt för mig att om man nu tvunget behöver en lång kabel så är det bättre med lång nätverkskabel efter adsl-modemet än lång telekabel innan modemet?

Jag upplever störnigar ungefär var femte minut där anslutningen går ner och upphör helt (gul triangel på nätverksikonen), även trådburet. Det hämtar sig dock efter några sekunder och funkar med bra hastighet mellan nedkopplingarna. Vad kan det bero på?

Det är bättre med lång nätverkskabel.

Om du har en router som delar ut lokala IP-adresser (t ex 192.168...) så är det troligen ett router-problem. Annars bör du nog höra med BBB om det är något problem i telefonstationen eller i modemet som de kan se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Ja, det är bättre, du kan mycket väl vinna en eller flera Mbit i hastighet, om du har tur, och du bör få en jämnare uppkoppling, eftersom signalerna går bättre i en lång patchkabel, än om det är en lång telekabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MatteusDeGothia

Ja, det är bättre, du kan mycket väl vinna en eller flera Mbit i hastighet, om du har tur, och du bör få en jämnare uppkoppling, eftersom signalerna går bättre i en lång patchkabel, än om det är en lång telekabel.

Tjena!

Inte för att trampa på några tår så har du en max sträcka på ca 100m på en TP kabel(utan en repeater) men du har ca 2km telekabel innan modemet! Så nja några meter till skadar nog inte! Men du ska korta ner så mycket kabel som möjligt för att få bästa uppkoppling!

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Jag skrev utifrån egen erfarenhet. Först när vi skaffade ADSL hemma hade vi en lång (20 m?) telefonkabel eftersom det kändes mer praktiskt att ha modemet vid datorn och vi inte tyckte att det skulle spela någon roll. Men det var ofta störningar i form av långsam eller tappad förbindelse. Efter kontakt med internetleverantören, som direkt sa att det var olämpligt med lång telekabel, flyttade vi modemet så att det blev en kort telefonkabel (1 m) och lång nätverkskabel i stället och störningarna upphörde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Karl-Oskar

Tack för kloka synpunkter och tankar!

Annan fundering i samma projekt: Om jag skaffar en repeater (t ex Netgear WN2000RPT eftersom jag redan kör med Netgeargrejor), kan jag bara ställa den så att den plockar upp befintlig signal och skickar ut en förstärkt? Bara strömsladd? Kan jag ställa den på endast mitt SSID eller förstärker den allt den plockar upp?

Förslag och åsikter mottages tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Jag skrev utifrån egen erfarenhet. Först när vi skaffade ADSL hemma hade vi en lång (20 m?) telefonkabel eftersom det kändes mer praktiskt att ha modemet vid datorn och vi inte tyckte att det skulle spela någon roll. Men det var ofta störningar i form av långsam eller tappad förbindelse. Efter kontakt med internetleverantören, som direkt sa att det var olämpligt med lång telekabel, flyttade vi modemet så att det blev en kort telefonkabel (1 m) och lång nätverkskabel i stället och störningarna upphörde.

Hade liknande problem tills nyligen, som hållit på ett tag, efter att supporten tjatat/bett oss att göra en liknande ändring, "den gamla telekabeln var ca 15 m",så drog jag helt nytt från modemet som blev flyttat bredvid första ingående telejack.

Störningarna försvann, kontakten stabilare, och vi återfick ca 3Mbit i fart också.

Så nog har rätt typ av kabel, stor betydelse idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MatteusDeGothia

Hade liknande problem tills nyligen, som hållit på ett tag, efter att supporten tjatat/bett oss att göra en liknande ändring, "den gamla telekabeln var ca 15 m",så drog jag helt nytt från modemet som blev flyttat bredvid första ingående telejack.

Störningarna försvann, kontakten stabilare, och vi återfick ca 3Mbit i fart också.

Så nog har rätt typ av kabel, stor betydelse idag.

Hej igen!

Du har rätt på med betoning på "rätt typ av kabel". Folk har vilken telekabel som helst som förlängningskabel och förlägger dem hur som helst! Den är oskärmad och ofta av fel sort!

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Hej igen!

Du har rätt på med betoning på "rätt typ av kabel". Folk har vilken telekabel som helst som förlängningskabel och förlägger dem hur som helst! Den är oskärmad och ofta av fel sort!

Mvh Martin

Jag hade en gammal version, även om den var rätt, men den har varit för lång.

Men annars så brukar det inte finnas så många att välja på, när man köper normalt.

Standard då och idag har alltid varit oskärmad och fyrtrådig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Golemtosh

Hej!

När det är dessa typer av sporadiska nedkopplingar är det signalen mellan telestationen och modemet.

Bor du taskigt till kan det vara för långt till stationen och då kan det vara så att du behöver nergradera din hastighet för att få till det. Kolla annars kabeln från huset så den inte är gammal och skadad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MatteusDeGothia

Tjena!

Du kan också ringa supporten och säga till dem att lägga en TV-profil på ditt bredband så får du en stabilare uppkoppling, om det är fram till ditt modem som problemet finns!

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Tjena!

Du kan också ringa supporten och säga till dem att lägga en TV-profil på ditt bredband så får du en stabilare uppkoppling, om det är fram till ditt modem som problemet finns!

Mvh Martin

Hur skulle en tv-profil kunna göra en uppkoppling stabilare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Fr3ak0ut

Vet inte vad som är en lång kabel för dig men 100m är max för patch kabel, annars behöver du fiber

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Vet inte vad som är en lång kabel för dig men 100m är max för patch kabel, annars behöver du fiber

Koppla in en enkel switch, så kan du köra 100 m till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Fr3ak0ut

Koppla in en enkel switch, så kan du köra 100 m till.

Stämmer bra det, du kan ju även pröva byta ut eventuell router mot switch också, antar du inte kör server osv ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Stämmer bra det, du kan ju även pröva byta ut eventuell router mot switch också, antar du inte kör server osv ändå.

Kanske lämpligt att vänta och se om Karl-Oskar har fått ordning på sina problem innan han prövar flera åtgärder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Fr3ak0ut

Aa, troligen är det så. Men det är ju bra om man slipper få samma frågor igen så folk kan söka istället

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Aa, troligen är det så. Men det är ju bra om man slipper få samma frågor igen så folk kan söka istället

Gör kanske inte så mycket.

Sista frågan var ju annars inget om någon router, se inlägg #7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Fr3ak0ut

Näe hehe, men men, inte så insatt på det där med telefonkabel. Den enda telekabel jag dragit på det håller är till undervåningen av arbetsbänken till min switch, varifrån en patch kabel går till bredbandsuttaget och in i alla datorer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Näe hehe, men men, inte så insatt på det där med telefonkabel. Den enda telekabel jag dragit på det håller är till undervåningen av arbetsbänken till min switch, varifrån en patch kabel går till bredbandsuttaget och in i alla datorer

Nu vet jag inte på vad du svarade, hans fråga där var ju annars om den trådlösa biten med eventuella accesspunkter/repeters och så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Karl-Oskar

Sorry att jag responderat dåligt. Semestertider! :)

Jag har flyttat adsl-modemet så nära förstajacket det går och därmed bytt ut 20m telekabel mot 20 m nätverkskabel. Problemen jag haft med små störiga nedkopplingar är borta. Jag har dessutom satt upp en gammal accesspunkt och konfigurerat den till repeater. Jag har nu upp mot 7 mbit (av teoretiska 8) överallt. Med andra ord är jag nöjd och jag vill tacka er alla för alla tips och inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Sorry att jag responderat dåligt. Semestertider! :)

Jag har flyttat adsl-modemet så nära förstajacket det går och därmed bytt ut 20m telekabel mot 20 m nätverkskabel. Problemen jag haft med små störiga nedkopplingar är borta. Jag har dessutom satt upp en gammal accesspunkt och konfigurerat den till repeater. Jag har nu upp mot 7 mbit (av teoretiska 8) överallt. Med andra ord är jag nöjd och jag vill tacka er alla för alla tips och inlägg.

Det är ju semestertider för många nu, man är här när man har tid :).

Men trevligt att du har fått bort dina problem, hoppas du får en fortsatt trevlig semester.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MatteusDeGothia

Hur skulle en tv-profil kunna göra en uppkoppling stabilare?

Tjena!

Enkelt! Genom att sätta en TV profil på kunden så ökar man interleaven och ändrar CV fel till FEC fel vilket medför att DSLAM´en inte startar om hela tiden! Håller du inte med?? Jag har gjort det på flertalet av Telias kunder som har haft störningsproblem med gott resultat!

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Tjena!

Enkelt! Genom att sätta en TV profil på kunden så ökar man interleaven och ändrar CV fel till FEC fel vilket medför att DSLAM´en inte startar om hela tiden! Håller du inte med?? Jag har gjort det på flertalet av Telias kunder som har haft störningsproblem med gott resultat!

Mvh Martin

Ok, du kanske har gjort så om/när du jobbade på supporten, men hur får du som en vanlig kund supporten att förstå och göra så?

Men det påverkar väl ändå hastigheten på bredbandet, eller lägger du bara på skalet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...