Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eventuellt Datorbygge


Hereticz

Rekommendera Poster

Hej hopp alla trevliga IDG'are. thumbsup.gif

 

Nu är det så att jag är sjukt trött på min bärbara HP mini 2133 och har grym lust att bygga ihop något eget istället för att köpa något färdigt. rolleyes.gif

 

Tänkte hålla mig under 10.000 kronor gärna ännu lägre men trots priset vill jag ha en dator som klarar det mesta! Jag jobbar mycket i dreamweaver och photoshop men gillar även att koppla av med online spel som wow, cs, bla bla bla. crysis hade varit kul o prova speciellt om man kan maxa grafik mässigt.

 

Iaf. min fråga till er är om dessa komponenter som jag har valt ut (listat nedan) kommer att fungera tillsammans? kommer de att prestera bra tillsammans? kommer den klara av PS, CS, WOW bla. utan att sega.

 

(Samtliga produkter finns på "komplett.se")

Samtidigt vill jag ha en stabil dator som inte låter som en jumbo jet men lite surr kan jag leva med.

 

Datorn skall även kunna spela upp full HD filmer, ljudkort har jag planerat på att ta lite senare då jag klarar mig på det integrerade till jag har några fler slantar.

 

Tack & hej hoppas jag får många fina svar och tips nu! thumbsup.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.komplett....aspx?sku=488612

 

Har haft det där i 1 år nu ungefär, funkar hur bra som helst och är under 10,000.

 

Sen har den ju fått topp betyg av felra användare från komplett!

 

Man tackar för det och välkommen in i min tråd :) hm, jo det är värt att fundera på. Är det stor skillnad på processorerna den som är i "ditt" paket och den jag har valt?

 

{Hereticz}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle helt klart valt det där paketet som Zendaebbe länkade till. Har själv ungefär samma grejer.

 

Om du håller på mycket med multitasking, photoshop och dreamweaver låter som du har mycket igång samtidigt kan det vara bättre att titta på en core i7 istället eftersom i5 inte har hyperthreading. Hyperthreading dubblar antalet cores virtuellt 4 st blir 8.

 

Intel Core 2 Quad Q9400 är föregångaren till core i5/i7 och tillhör den gamla platformen intel 775. Finns ingen anledning att köpa ny dator med den äldre långsammare 775. Satsa på intel 1156 för core i5 eller 1366 för core i7.

 

Samtidigt vill jag ha en stabil dator som inte låter som en jumbo jet men lite surr kan jag leva med

 

Intels originalfläkt är rätt tyst i idle. Under full belastning låter den dock rätt mycket. Den varvar över 3000 rpm i full belastning. Kolla på http://www.silentpcreview.com/ om du vill ha tips på bättre tystare processorfläktar.

 

Tänk också på att när grafikkortet används varvar fläkten upp rätt rejält. Väldigt få originalfläktar som är tysta.

 

Ska du ha en tyst dator måste du använda 3:e partsprodukter gärna i en ljudisolerad låda. Liksom ingen ide att skaffa en tyst cpufläkt om grafikkortet låter som en jumbojet.

 

http://www.silentpcreview.com/article1050-page1.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju haft den där datorn i 1 år ungefär så jag tycker ja borde kunna skriva hur mycket den låter och inte, men jag vet inte riktigt vad DU tycker är mycket osv =P

 

Jag sover med datorn på (ja den är i samma rum) men har inte så stora problem med att somna... Jag själv tycker inte den låter mycket när den bara står och glor in i väggen, och när man spelar har man ju musik eller headset på sig, och eftersom grafikkortsfläkten låter värst gör det ju inget.

 

(Det är ju bara stora fläktar på orginal, och dom låter mycket mycket bättre än dom små om du frågar mig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle köpa något här istället:

http://www.liontech.se/Campaign.aspx?q=fl:424

 

Är precis som ett hemmabygge att du ofta får utan OS, PS. köp en i-processor, annars x2/dual-core processor. Gjorde detta eftersom man fick 3 GHz per kärna och för att Quad-processorna inte ville använda alla sina 4 kärnor alltid. Det var ändå samma pris i princip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är synd att man inte längre kan plocka ihop sin egen stationära PC på Komplett.se som man själv gjorde i oktober 2008 ^^

 

Då fick man välja fritt bland massa komponenter och var då garanterad bra funktion, köpte dock detta mer för att man ville ha det snyggt byggt då man ser in i chassit så pass mycket och sen också för att farsan vägrade skjutsa mig om det blev krångel, han ville inte ens skjutsa mig till hämtbutiken utan sa att jag kunde ta det på bussen.

 

Bra att morsan var schysst iaf, hightower och 20 kg chassi bara. Gissa om lådan var 1,6 m typ eller något, haha morsan undra vad jag kom släppande på ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju haft den där datorn i 1 år ungefär så jag tycker ja borde kunna skriva hur mycket den låter och inte, men jag vet inte riktigt vad DU tycker är mycket osv =P

 

Jag sover med datorn på (ja den är i samma rum) men har inte så stora problem med att somna... Jag själv tycker inte den låter mycket när den bara står och glor in i väggen, och när man spelar har man ju musik eller headset på sig, och eftersom grafikkortsfläkten låter värst gör det ju inget.

 

(Det är ju bara stora fläktar på orginal, och dom låter mycket mycket bättre än dom små om du frågar mig)

 

Okey, aa jo vi verkar ju ha ungefär ganska lik smak i vad som är mycket oljud och inte. och ja spelar man så har man alltid något annat ljud i gång. nästan alltid när man sitter vid datorn har man någon musik på. blush.gif det jag menade med att den inte ska låta som en jumbo jet är väl för det mesta när man inte sitter vid datorn, eller tittar på film. lite jobbigt med surrande fläktar när man sitter och tittar på film. rolleyes.gif

 

Men låt oss säga så här. Jag sätter kraven och ni kommer med förslag? (om ni orkar förstås) smile.gif

 

  • Fri Budget
  • Så bra prestanda som möjligt. (gärna klara köra många program samtidigt.
  • Mycket goda uppgraderingsmöjligheter framåt.
  • Gärna tyst när datorn inte används.
  • Ett riktigt läckert och svalt chassi.
  • Komponenterna får gärna matcha varandra så bra som möjligt.

Det är bra om man får med så många punkter som möjligt. men inte nödvändigt. thumbsup.gif

 

Super tack! och hoppas fler användare poppar in och skriver lite wink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är synd att man inte längre kan plocka ihop sin egen stationära PC på Komplett.se som man själv gjorde i oktober 2008 ^^

 

Då fick man välja fritt bland massa komponenter och var då garanterad bra funktion, köpte dock detta mer för att man ville ha det snyggt byggt då man ser in i chassit så pass mycket och sen också för att farsan vägrade skjutsa mig om det blev krångel, han ville inte ens skjutsa mig till hämtbutiken utan sa att jag kunde ta det på bussen.

 

Bra att morsan var schysst iaf, hightower och 20 kg chassi bara. Gissa om lådan var 1,6 m typ eller något, haha morsan undra vad jag kom släppande på ^^

 

Hehe, aa det är lite synd. vet själv att jag satt och funderade på det vid den tiden. smile.gif Sen blev det en sketen bärbar blink.gif

 

Aja, tur att du slapp ta det på bussen iaf. cool.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är synd att man inte längre kan plocka ihop sin egen stationära PC på Komplett.se som man själv gjorde i oktober 2008 ^^

 

Då fick man välja fritt bland massa komponenter och var då garanterad bra funktion, ...

Finns ju fortfarande möjlighet att konfigurera några datorer på Komplett, t ex http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10158

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...