Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avdelning för programtips och programuppdateringar


Cecilia

Rekommendera Poster

Vad sägs om att ha en avdelning (delforum) där man kan tipsa om bra program och när det har kommit ut en ny version av något program?

Dvs utan att någon har ställt en fråga först.

 

Det har blivit några sådana trådar på sistone, t ex dessa:

//eforum.idg.se/topic/221271-ccleaner-ny-version-ute-nu-2331184/

//eforum.idg.se/topic/221263-vlc-110-ute-nu/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

det verkar som en bra ide!

Saknar en sådan del, aktuella programreleaser, ej Beta med hänvisning till säker nedladdning, helst utgivarens sida!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så skaffar Mats H en blogg B)

 

Nåja, tycker dock att det finns utrymme i respektive forum/delforum för att tipsa om dessa olika program/uppdateringar utan att ha ett separat (och från användningsområdet frånkopplat) forum.

I just detta fal passar väl tipsen bra i [/url]Virus, skadliga program & botemedel respektive

Mediaspelare – Media Player m fl eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man ha trådarna om uppdateringar mm bland de andra :) men med en egen avdelning skulle de bli mer synliga och lättare att hitta för dem som letar efter något bra program. Fast en "viktigt"-tråd i de avdelningar där det är intressant är ju också ett alternativ att fundera på.

 

PS. CCleaner har inget med att borttagning av skadliga program att göra utan det är ju mer underhåll av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, visst kan det vara så men är det inte mer logiskt att hitta t.ex. tips om ny version/uppdatering av VLC i forumet Mediaspelare än bland en massa andra program och/eller uppdateringar utan någon som helst sortering/gruppering?

 

PS. har f.ö. en mycket tveksam och kritisk inställning till (behovet av och nyttan med) allehanda register- och optimeringsapplikationer, så till vilket forum (XP?) som CCleaner hör till har jag ingen aning om :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att det för tillfället finns behov av ett eget forum för detta, dom program som nu har blivit tipsade om, ligger ju i helt rätta forum vad jag kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är för idén med en sådan avdelning.

Bra nyttoprogram är något jag verkligen uppskattar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är för idén med en sådan avdelning.

Bra nyttoprogram är något jag verkligen uppskattar.

Är det inte då så att vi snarare saknar ett forum för "nyttoprogram"?

Eller menar ni, som anser att vi behöver ett nytt forum för detta, att länkar till/information om uppdateringar för t.ex. SQL Server, MySQL, Firefox, Excel, Hijackthis, VLC, MSN, Nero, Winamp, etc eller vad det nu månde vara skall hamna i detta tilltänkta nya forum?

Skall alla länkar till/information om patchar/uppdateringar till spel och operativsystem även hamna där?

Blir inte det både onödigt och förvirrande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte då så att vi snarare saknar ett forum för "nyttoprogram"?

Eller menar ni, som anser att vi behöver ett nytt forum för detta, att länkar till/information om uppdateringar för t.ex. SQL Server, MySQL, Firefox, Excel, Hijackthis, VLC, MSN, Nero, Winamp, etc eller vad det nu månde vara skall hamna i detta tilltänkta nya forum?

Skall alla länkar till/information om patchar/uppdateringar till spel och operativsystem även hamna där?

Blir inte det både onödigt och förvirrande?

 

Risken kan bli att det blir så, många sådana totalt olika länkar till allt möjligt, nyttoprogram, program blandat med uppdateringar/patchar, spel, osv...

kan tyvärr bli ganska rörigt.

 

Jag vill inte ha ett forum som det finns inlägg på inlägg med enbart bara en länk till något som jag kanske inte ens vet vad det är, utan någon förklaring eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Vad sägs om att ha en avdelning (delforum) där man kan tipsa om bra program och när det har kommit ut en ny version av något program?

Dvs utan att någon har ställt en fråga först.

 

Det har blivit några sådana trådar på sistone, t ex dessa:

//eforum.idg.se/topic/221271-ccleaner-ny-version-ute-nu-2331184/

//eforum.idg.se/topic/221263-vlc-110-ute-nu/

 

Låter intressant, men vem ska ha den gedigna uppgiften att hålla det hela fräscht?

Känns som om det bara blir ett tips från t ex en användare som bara är härinne tillfälligt. Sen är det ingen som håller koll på nyare versioner av programmet.

 

Oftast är programmen smarta som informerar sin användare om när en ny version kommit ut. CCleaner är ett sådant exempel. Användaren får frågan om denne vill ladda ned senaste versionen. Vad det sedan är för förändringar i den nya versionen jämfört med den gamla är det säkert bara entusiaster som är intresserade av.

 

En annan sak som kom upp här är vilket OS olika program passar till. Oftast står det på programutvecklarens sida. Om nu länken pekar dit och inte till någon gedigen samlingssida.

 

Cecilia, sist med inte minst, håller du koll så inte illasinnade länkar till scareware också vidare? Kan annars tänka mig att det blir en bra väg för folk som har andra tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Dessa tips är överflödiga som det är, riskerar inte ett helt eget forum att bara bli en enda lång irriterande länksamling? Program släpps ju i nya versioner varje minut året runt. Isåfall får kravet vara att man inte bara slänger in en länk utan efterföljande beskrivning av varför det är ett bra tips (ex. beskrivning av ny funktionalitet).

 

Vad bryr jag mig om en länk till nya VLC om det inte anges vad som är så speciellt med det????

 

Om jag däremot uppmärksammar en ny bra version av ex. ReSharper och kan förklara varför det är ett nedladdnings-måste, då tycker jag gott att ett sådant tips kan ligga i ex. C#-forum.

 

Ett generellt forum är dessutom för brett, det vore som att ha ett forum med musiktips - där skulle ju 99% av innehållet vara totalt överflödigt och ointressant för samtliga, eftersom alla har olika smak.

 

Nä,om nya saker ska in i e-forum så kan ni väl börja med att fixa till grunderna. Det är ju fortfarande ett halvfärdigt forum i mina ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju väldigt vanligt att forum runt världen har särskilda avdelningar för uppdateringar så det är ju inget nytänkande:

http://forums.malwarebytes.org/index.php?showforum=46

http://www.landzdown.com/index.php?PHPSESSID=a372f0386b8062041ecc9760ac4c8662&board=10.0

http://www.antispywareforum.se/phpBB/viewforum.php?f=10&sid=7f04e5a464bafc9592bf2b9865e1fd7b

 

Är det inte då så att vi snarare saknar ett forum för "nyttoprogram"?

Eller menar ni, som anser att vi behöver ett nytt forum för detta, att länkar till/information om uppdateringar för t.ex. SQL Server, MySQL, Firefox, Excel, Hijackthis, VLC, MSN, Nero, Winamp, etc eller vad det nu månde vara skall hamna i detta tilltänkta nya forum?

Skall alla länkar till/information om patchar/uppdateringar till spel och operativsystem även hamna där?

Blir inte det både onödigt och förvirrande?

Det blir ju bara inlägg om sådant som någon är intresserad av att berätta om.

 

Jag vill inte ha ett forum som det finns inlägg på inlägg med enbart bara en länk till något som jag kanske inte ens vet vad det är, utan någon förklaring eller så.

Menar du att du föredrar att inlägg med länkar till program, som du kanske inte ens vet vad det är, är utspridda?

Det gäller ju bara var sådana trådar ska ligga, i ett särskilt forum eller utspridda över många forum.

 

Låter intressant, men vem ska ha den gedigna uppgiften att hålla det hela fräscht?

Känns som om det bara blir ett tips från t ex en användare som bara är härinne tillfälligt. Sen är det ingen som håller koll på nyare versioner av programmet.

 

Oftast är programmen smarta som informerar sin användare om när en ny version kommit ut. CCleaner är ett sådant exempel. Användaren får frågan om denne vill ladda ned senaste versionen. Vad det sedan är för förändringar i den nya versionen jämfört med den gamla är det säkert bara entusiaster som är intresserade av.

 

En annan sak som kom upp här är vilket OS olika program passar till. Oftast står det på programutvecklarens sida. Om nu länken pekar dit och inte till någon gedigen samlingssida.

 

Cecilia, sist med inte minst, håller du koll så inte illasinnade länkar till scareware också vidare? Kan annars tänka mig att det blir en bra väg för folk som har andra tankar.

Det är ju fortfarande bara fråga om att den som vill tipsa om något skriver ett inlägg. Det är ingens ansvar att hålla det uppdaterat. Vi ska inte bli någon sorts uppslagsverk. Nya programversioner hämtar man ju på samma ställe som tidigare versioner så även om det finns ett inlägg om att "nu har Java kommit ut i version 6 update 15 hämta den på sidan aaaa.bbb" så gäller ju samma sida 3 månader senare när det är version 6 update 18 som gäller. Det var ju bara ett tips när det skrevs att om du har programmet Java så är det dags att uppdatera.

 

Jag kollar oftast länkar redan nu om det kan misstänkas vara något konstigt, t ex jag tror ju inte att du t ex postar en länk till något skadligt så jag kollar inte dina länkar. Det är ju ingen skillnad om trådar med tips och uppdateringar ligger samlade i en avdelning eller utspridda i många avdelningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag kollar oftast länkar redan nu om det kan misstänkas vara något konstigt, t ex jag tror ju inte att du t ex postar en länk till något skadligt så jag kollar inte dina länkar. Det är ju ingen skillnad om trådar med tips och uppdateringar ligger samlade i en avdelning eller utspridda i många avdelningar.

 

Jag skulle inte få för mig att infektera folks datorer, så det är helt rätt. Min trovärdighet skulle också falla härinne om jag spred virus, trojaner och annat skräp efter mig.

 

En annan sak som jag kom att tänka på är att det redan finns ett forum "Program - övriga".

Du menar att det ska vara en underavdelning till det forumet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du föredrar att inlägg med länkar till program, som du kanske inte ens vet vad det är, är utspridda?

Jag menar, precis som jag och Anjuna mfl redan framfört, att visst blir de totalt sett utspridda men logiskt sett så hamnar de där de hör hemma.

Länk till och/eller information om mediaspelaren VLC hör hemma i forumet för mediaspelare. Dels så kollar de som är intresserade av mediaspelare i det forumet och dels så har man lättare att förstå vad länken/informationen handlar om när den finns i rätt sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä,om nya saker ska in i e-forum så kan ni väl börja med att fixa till grunderna. Det är ju fortfarande ett halvfärdigt forum i mina ögon.

Det är tråkigt att du inte är nöjd med Eforum, men grunderna är inget jag kan göra något åt, däremot kan jag skapa en ny avdelning på någon minut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Menar du att du föredrar att inlägg med länkar till program, som du kanske inte ens vet vad det är, är utspridda?

Det gäller ju bara var sådana trådar ska ligga, i ett särskilt forum eller utspridda över många forum.

 

 

Jag menar bara att risken finns, som flera är lite inne på, att vi får många inlägg med bara en länk till något, ibland originallänk, ibland kanske att skaparen nyttjar "infoga länk", och skriver något roligt som länk-rubrik, men vad det egentligen är, har vi ingen aning om, förrän vi/någon klickar och verkligen kollar.

 

Och visst ska vi kolla, speciellt moderatorerna ska kolla sådant.

Men det kan ju också utnyttjas för annat, som vi inte vill ha.

Sedan är det ju lite som Stefan är inne på, många program som man installerar, har ju en egen uppdateringskontroll, så man får ju reda på detta ändå när det kommer nya versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar bara att risken finns, som flera är lite inne på, att vi får många inlägg med bara en länk till något, ibland originallänk, ibland kanske att skaparen nyttjar "infoga länk", och skriver något roligt som länk-rubrik, men vad det egentligen är, har vi ingen aning om, förrän vi/någon klickar och verkligen kollar.

Ja, men det har ju redan skett att det har skrivits trådar med länkar till mer eller mindre skadliga filer, i år har vi ju haft dessa Tibia-relaterade länkar till skadliga program, så det har ju inget att göra med om där finns en särskild avdelning för programuppdateringar och -tips.

 

Sedan är det ju lite som Stefan är inne på, många program som man installerar, har ju en egen uppdateringskontroll, så man får ju reda på detta ändå när det kommer nya versioner.
Då är min gissning att det inte blir så många som vill skriva om den typen av uppdateringar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att ta ett exempel så om du har version 1.05 av vlc och klickar på uppdatera så finns inte den senaste 1.10 utan måste hämtas på hemsidan så jag tycker att Cecilias förslag är utmärkt,finns säkert fler medlemmar än Mats_H som kommer att posta i denna avdelning så jag tror inte det behöver bli särskilt betungande för moderatorerna!

 

Mvh Laston

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Bara för att ta ett exempel så om du har version 1.05 av vlc och klickar på uppdatera så finns inte den senaste 1.10 utan måste hämtas på hemsidan

Programtipsen är onekligen mycket populära.

T.ex. tråden om ny version av VLC har i skrivande stund visats 533 gånger, men inga svar.

Att jämföra med denna tråd som har 18 svar, men bara 327 visningar.

 

//eforum.idg.se/topic/221263-vlc-110-ute-nu/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programtipsen är onekligen mycket populära.

T.ex. tråden om ny version av VLC har i skrivande stund visats 533 gånger, men inga svar.

Att jämföra med denna tråd som har 18 svar, men bara 327 visningar.

 

http://eforum.idg.se...vlc-110-ute-nu/

 

...och jag hittar en tråd med 21 svar och inga visningar. Statistik är som statistik brukar vara....

Men om det titt som tätt dyker upp programtips är frågan kanske inte om vi ska ha ett eget forum för dem utan då kanske istället nagla fast en tråd i forumet, i rätt avdelning, där tipsen kan sparas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...