Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köp av bärbar utan kvitto?


DeXtah

Rekommendera Poster

Hej, har hittat en fin Packard Bell easy note till salu, helt ny med plast o allt på. Dessvärre finns inte kvitto på det hela. Tjejen som säljer den "känns" ärlig och har fått den av en bror som "vann" den på en tävling och inte behövde den. Hon behövde den inte heller och valde därför att sälja den. Vet hur det låter... Hur funkar det med garanti och sådant? Finns det serienummer eller liknande för att kolla upp den? Windows 7 nyckel o dylikt var finns den? Tacksam för hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Dessvärre finns inte kvitto på det hela

 

Be säljaren skriva ett kvitto, inget konstigt med det. Vill inte säljaren det, då är det nåt skumt som gömmer sig.

 

När det gäller serienummer mm så borde du kunna ringa Packard Bells support och säga som det är, att du är erbjuden att köpa en dator med serienummer XYZ och undrar garanti mm ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan till och med be säljaren skriva dit sitt personnummer, telefonnummer, om säljaren är seriös, så går man med på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 licensen hittar du på undersidan annars baksidan övre hörnet på skärmhalvan av laptopen, be och få pröva den en timma, kan ju vara så att den är trasig också. Men tjejer brukar sällan tillhöra den där stjäl och sälj marknaden, man märker det direkt på dem i såna fall. Kan ju lika bra att de fått den från något företag han nyligen sluta eller ngt liknande. Det där med tävling är nog iaf en ganska solklar lögn, men med tanke på vad du skriver så skulle jag vilja säga att den inte är snodd iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Men tjejer brukar sällan tillhöra den där stjäl och sälj marknaden, man märker det direkt på dem i såna fall

 

Ja, eller hur :)

 

Speciellt snygga och sexiga tjejer, de är aldrig oärliga?

 

Det har inget med varken kön eller utseende att göra, men det är klart mycket lättare för en snygg tjej att sälja en snodd dator till en kille, än vad det är för en halvfet kille.... Kan man mycket väl vara så att tjejens kille/bror/pappa/svåger håller på med ljusskygg verksamhet och då är tjejen en perfekt frontfigur för att lyckas med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren.. Finns det ett serienummer på den vid windows nyckeln alltså? Kan det räcka med denna för garantiärenden om det skulle bli aktuellt? Ja windows nyckeln borde ju vara spärrad om det vore ngt konstigt med datorn? Packard kanske också kan se om det är ngt lurt med serienumrer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren.. Finns det ett serienummer på den vid windows nyckeln alltså? Kan det räcka med denna för garantiärenden om det skulle bli aktuellt? Ja windows nyckeln borde ju vara spärrad om det vore ngt konstigt med datorn? Packard kanske också kan se om det är ngt lurt med serienumrer?

 

Bättre du ringer dem och frågar hur som helst än frågar oss ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, eller hur :)

 

Speciellt snygga och sexiga tjejer, de är aldrig oärliga?

 

Det har inget med varken kön eller utseende att göra, men det är klart mycket lättare för en snygg tjej att sälja en snodd dator till en kille, än vad det är för en halvfet kille.... Kan man mycket väl vara så att tjejens kille/bror/pappa/svåger håller på med ljusskygg verksamhet och då är tjejen en perfekt frontfigur för att lyckas med det.

 

Jo precis tänkte så också, men som han skrev det lät hon inte så snygg osv. Dessutom hade nog ändå en halvfet kille lättare att sälja den om han vore schysst och lite korkad typ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Vi kan vinkla det på många håll hur länge som helst :)

 

Men, för att svara på frågan angående serienummer. Ja, det står på undersidan av datorn. Det måste inte nödvändigtvis stå intill Windowsnyckeln.

 

Om serienumret inte är läsbart eller synligt, ja, då är den fina datorn kanske inte så fin. Det ända vi kan göra är att spekulera, men OM datorn är snodd, så är det inte bra. Har den dessutom ett pris som skiljer sig rejält från nypriset, ja.... behöver jag säga mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.. Nu är det ju flera dagar i rad då man inte kan kontakta Packard bell o verifiera serienumret, angående priset så kostar den cirka 7 i affären. Grymt snygg design i mina ögon, lite åt iMac hållet :rolleyes:Dator annonsen Jag kunde få den för 4.

 

Vill absolut inte köpa något fuffens, och vill gärna få verifierat först att garanti gäller på dator då bärbara idag går sönder en hel del :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Kostar 5990 kr ny på Elgiganten

 

Numret går inte till en tjej (eller du kanske bara visa annonsen som ett exempel?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.. Nu är det ju flera dagar i rad då man inte kan kontakta Packard bell o verifiera serienumret, angående priset så kostar den cirka 7 i affären. Grymt snygg design i mina ögon, lite åt iMac hållet :rolleyes:Dator annonsen Jag kunde få den för 4.

 

Vill absolut inte köpa något fuffens, och vill gärna få verifierat först att garanti gäller på dator då bärbara idag går sönder en hel del :mellow:

 

Det står i annonsen, att den är helt ny, använd endast en vecka, med all originalförpackning, då tycker jag att man är mycket slarvig om man redan har slarvat bort kvitton och sådana papper, varning :thumbsdown:.

 

Men om Mr Andersson har hittat en likadan, ny för nästan samma pris, då vette tusan om jag inte skulle köpa helt ny över disk istället, och få alla papper, kvitton och sådant i handen.

 

Bor du i närheten så du har möjlighet att kolla den i verkligheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Anonnsen i fråga jag är intresserad av, den här har 640gb istället för 320 sommden elgigNten har för 6000:-. Så denna kanske kostar 7 i handeln. Vet inte varför Hon inte står som ägare på telefonen heller, antar att det är hennes killes. Jag har ju möjlighet att kolla datorn då jag bor i närheten. Tror ni serienumrer kan räcka för garantiärende?sen vet man ju också om ngt verkar för bra för att vara sant, så är det ofta

Ngt lurt! Skriver på iphonen här så ursäkta stavfel o meningsuppbyggnader ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kostar 5990 kr ny på Elgiganten

 

Numret går inte till en tjej (eller du kanske bara visa annonsen som ett exempel?)

 

 

Vem telefonnumret går till spelar väl ingen roll, kan vara hennes far.bror,nån som hon är inneboende hos, alla har inte telefon..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en vinst så borde det finnas ett vinst bevis och i de flesta fall ett garantibevis,för även om det är en visnt så gäller garantin.VInnaren bode ju veta VAR man vunnit den och kan verifiera vinsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jan sigvard

Om det är en vinst så borde det finnas ett vinst bevis och i de flesta fall ett garantibevis,för även om det är en visnt så gäller garantin.VInnaren bode ju veta VAR man vunnit den och kan verifiera vinsten.

Jo det håller jag med om. Och om säljarna inte kan prestera något papper på detta vis så kan de ju åtminstone tala om var någonstans de vunnit datorn.

Då kunde du ju ringa till det "lotteribolaget" och fråga om de delat ut någon sådan vinst vid det tillfället.

Inget 100% sätt att ta reda på om den blivit stulen men kan åtminstone ge en "hint" om det kan stämma eller inte.

Om de inte har lottat en dator så är det ju i varje fall en bluff ifrån säljarens sida.

 

janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidhåller ändå att har man köpt/vunnit/fått en sprillans ny dator som bara är använd en vecka efter, så har man alla papper kvar som hör till, annars är det något fel.

 

Det finns ändå garantier och sådana papper, även om det skulle ha handlat om ett vunnit pris, som är värt så mycket pengar.

 

Kan man inte visa något papper alls, så skulle inte jag köpa den maskinen i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer i era inlägg, ska höra med dom vart dom vunnit den och om man kan kontakta dom som i så fall har "lottat" ut den. Sen kan man ju tycka att det är lite skumt att ge bort en dator till någon som inte ens behöver den... :blush: Tusen tack för era inlägg och åsikter i ärendet hur som helst :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidhåller ändå att har man köpt/vunnit/fått en sprillans ny dator som bara är använd en vecka efter, så har man alla papper kvar som hör till, annars är det något fel.

 

Det finns ändå garantier och sådana papper, även om det skulle ha handlat om ett vunnit pris, som är värt så mycket pengar.

 

Kan man inte visa något papper alls, så skulle inte jag köpa den maskinen i alla fall.

Jag vann en gång en mindre pryl i någon tävling som IDG hade. Det följde inte med något garantibevis eller något annat som skulle kunna användas för en garantireparation eller en reklamation. Nu var det inte på långa vägar värt så mycket som en dator så jag brydde mig inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vann en gång en mindre pryl i någon tävling som IDG hade. Det följde inte med något garantibevis eller något annat som skulle kunna användas för en garantireparation eller en reklamation. Nu var det inte på långa vägar värt så mycket som en dator så jag brydde mig inte.

 

Tycker ändå att det "luktar" lite i denna tråd tyvärr, även om jag kan ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem telefonnumret går till spelar väl ingen roll, kan vara hennes far.bror,nån som hon är inneboende hos, alla har inte telefon..

 

Någon Lina bor iaf inte på samma adress som mr Roland Stenbacke på 55 bast. Hittar inte heller någon Lina Stenbacke i Skövde. Tror dock det är lungt, hon kan ju ärvt mobilen och glömt ändra Eniro om det nu är mobil med kontaktkort. Annars får du väl höra av dig till nummerupplysningen? Men serienumret hos PB och kolla så Windows är aktiverat bör räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...