Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta flera celler vid entertryckning


Greyhame

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska mata in data från ett papper. Kolumner ska bli rader, vilket gör läsandet lite svårare för hjärnan, med några tiondelssekunder längre tid för varje siffra. Eftersom det är ~10 000 värden som ska matas in så blir det en del tid som går åt.

 

Det jag är ute efter är att när jag trycker enter efter att ha skrivit in en siffra i en ruta, ska den hoppa 3 celler åt höger. Jag har i Excelsinställningsmeny med lätthet bytt från default-värde att den hoppar nedåt, till att den hoppar åt höger, men jag behöver således ytterligare "fin-justering" med 3 steg åt höger i.s.f. 1.

 

Finns det något sätt?

 

Kristofer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Min direkta tanke är att du hade matat in allt i kolumnvis och därefter transponerat listan till rader. Men det kanske inte går i ditt fall.

Vad för Excel version använder du? Excel 2010 verkar nämligen "spåra" återkommande arbetsmoment (som att utnyttja endast ett fåtal celler i ett visst mönster) och hjälper därmed till genom att hoppa till den cell programmet tror att du vill komma till.

 

Kan du inte tillfälligt dölja kolumnerna du vill hoppa över? Då kommer du till rätt cell vid enter tryckning väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Hej

Har inte svaret på det du frågar efter men en liten fundering.

 

OM det skulle förenkla inmatningen kan du kanske mata in kolumnvis som det står på pappret och sedan transponera till rader genom att använda Kopiera/Klistra in special och Transponera

 

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om du inte vill ändra det förinställda beteendet på Retur-tangenten, kan du hoppa åt höger med Tab.

 

Ett sätt att styra vilka celler du hamnar i är att låsa de celler/kolumner du vill hoppa över.

  1. Markera hela bladet, höger-klicka och välj Formatera celler. Sätt dom som olåsta.
  2. Markera de celler som ska hoppas över och lås dom på samma sätt som du låste upp dom i 1.
  3. Under Granskning, klicka på Skydda blad och välj att låsta celler inte ska kunna markeras.

Detta är också en effektiv teknik om man skapar "inmatningsformulär" direkt i ett blad.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för era svar!

 

Agtt låsa celler blir lite knepigt, då jag växelvis ska byta vilka celler som ska vara låsta och ej. Men kanske det kan prövas ändå, hm...

 

Tack!

 

K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, snabb fundering... ger att

 

Enklast är om du lär dig rörelsen. Dvs tryck på TAB (eller Enter om du nu ändrat det) för att byta kolumn det antal gånger som krävs.

 

Alternativt skriver in i en lång kolumn med tomma rader i motsvarande mängd som kolumner. När du är klar transponerar du in in dina data på rätt plats.

 

Ett mer avancerat alternativ är att du skriver in allt i en lång kolumn och du har formler i de egentligen målcellerna som hämtar rätt värde ur kolumnen.

 

Absolut överkurs är att ge sig i kast med en VBA-rutin som ser till att du hamnar rätt. Det går men det knepiga ovan är att du inte verkar veta alltid om det är tre kolumner som det ska hoppas.

Fast, visst

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Target.Offset(0, 3).Select
End Sub

Kopiera, klistra in på bladet du vill ha funktionen på och kom ihåg att rutinen finns där så du kan inaktivera den när du inte vill hoppa runt på bladet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi för ett alltigenom superbt inlägg. Har nu börjat nöta in rörelsen, vilket gör att det sakta men säkert går framåt. Tack och lov för NUMPAD!

 

Ska jag göra liknande manöver igen tror jag att jag kör på något av dina andra alternativ Monshi.

 

Mvh

K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...