Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen slocknar


embla

Rekommendera Poster

Vad gör man när skärmen bara slocknar?

Jag har en stationär HP dator med några år på nacken. Till detta har jag en skräm VIDEOSEVEN. Den senaste tiden har jag fått problem med att skärmen slocknar flera gånger. Oftast efter ett par minuter efter att jag har startat datorn. Jag drar då ut strömsladden och sätter in den igen och då fungerar det ett tag till. Ibland kan den slockna ett par gånger per dag, ibland bara en gång, men det är mäkta irriterande.

Är inte så teknisk så kommer det till att byta grafikkort e dyl ligger jag illa till...

 

tack på förhand!

Trevlig midsommar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar i första hand på att det är din skärm som strular. Kan du låna en annan skärm och se om problemet är detsamma, alternativt testa din skärm med en annan dator?

 

Om det inte är skärmen som strular är nästa kandidat grafikkortet eller moderkortet om du har ett moderkort med inbyggd grafik. I tredje hand skulle jag felsöka nätaggregatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånade en annan skärm - och den strulade inte, så då är det väl min skärm som inte mår bra. Kan man göra något åt skärmen då?

När jag drar ur sladden hör jag ett litet ljud "som en hög ton som snabbt sjunker". Hade varit glad om jag kunde ha kvar den... men orkar inte hålla på att dra ut sladden hela tiden och tror inte att det håller i längden.

Kan man kurera genom att ladda ner nya drivrutiner?

(Är nu ute och cyklar - det kanske inte alls är vad man gör - men om det är det - hur gör man då?)

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med lite tur så kan det räcka med att lägga in dom senaste drivrutinerna till grafikkortet.

 

Har du kollat om det är någon skillnad om du startar i "felsäkert läge", hur skärmen uppförs sig då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör man när skärmen bara slocknar?

Jag har en stationär HP dator med några år på nacken. Till detta har jag en skräm VIDEOSEVEN. Den senaste tiden har jag fått problem med att skärmen slocknar flera gånger. Oftast efter ett par minuter efter att jag har startat datorn. Jag drar då ut strömsladden och sätter in den igen och då fungerar det ett tag till. Ibland kan den slockna ett par gånger per dag, ibland bara en gång, men det är mäkta irriterande.

Är inte så teknisk så kommer det till att byta grafikkort e dyl ligger jag illa till...

 

tack på förhand!

Trevlig midsommar!

Hur gammal är skärmen?

 

Om du lyser på skärmen med en stark lampa när det ser ut som att den har slocknat ser du något då? I så fall verkar det vara bakgrundsbelysningen i skärmen som har problem.

 

Har du undersökt om det är något glapp i någon av kontakterna på skärmen? Det kan man t ex pröva genom att vicka lite på kablarna/kontakterna och se om det går att framkalla felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man får ha en väldig tur om man lyckas bota detta med nya drivrutiner. Kanske det går att reparera skärmen, men be om ett kostnadsförslag. En ny plattskärm går att få för under 1000 kr, vilket inte motsvarar särskilt mycket arbetstid och reservdelar. En begagnad plattskärm kan du få för 600-700 kr och en tjockskärm för någon hundring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du undersökt om det är något glapp i någon av kontakterna på skärmen? Det kan man t ex pröva genom att vicka lite på kablarna/kontakterna och se om det går att framkalla felet.

 

Var precis inne på samma spår, tänkte dock inte på kontakterna, jobba på PCCity förut som tekniker och då var det en som kom in med sin skärm och strömsladd och hon fick bara en ny sladd, sen var hon avklarad ^^ använde du samma strömsladd när du pröva den andra skärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla tips!

Försökte byta strömkabel, men självklart har denna skärms kabel inte den vanliga kontakten med plats för tre stift utan en rund mycket mindre kabel med runt stift i, ungefär sådan som är till hårklippningsmaskiner/rakapparater eller andra mindre prylar.

Hur hittar jag rätt kabel på nätet?

 

Skärmen har ett par år på nacken, så jag tror inte det är någon idé att lämna in den för kostnadsförslag.

 

Har försökt att lägga märke till mer om skärmen när den slocknar. Det går inte att se något när man den är svart, däremot tjuter den "upp & ner" med en hög resp låg ganska svag signal som om den försöker och försöker, men den går aldrig upp förrän jag drar ur och sätter in kabeln igen. Har testat att vicka, men inte fått det att fungera. Däremot har den någon gång gått igång när jag vänt på skärmen för att dra ut kontakten, så det lutar ju åt glapp.

 

Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...