Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
pialotta

Färga cellmarkör ramen ?

Rekommendera Poster

Hejsan,

Jobbar dagligen i Excel 97 2003 och har problem med att hitta cellen som är aktiverad för tillfället. Normalt blir ju markeringsramen svart runt den aktiva cellen, men i de blad jag jobbar i så är ramen nästan genomskinlig eller svagt vit. I bladen är varannan cell vit och varannan ljust grå i kolumnerna vilket gör att jag allt som oftast tappar bort mig själv och måste flytta med piltangenterna för att se vilken cell som är aktiv.

Har letat och letat efter något sätt att få en färg på den här markeringsramen utan att hitta något. Är det över huvudtaget möjligt ??? Skulle vara en väldigt stor hjälp i så fall.

Hälsningar

Pialotta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Såvitt jag kan se är det inte möjligt. Många hänvisar till att ändra windows färgschema, men det har rapporterats att detta inte ändrar just den ramen. Däremot kan jag ge dig tipset att ändra ditt excels normala cellformat till något annat än vitt. Kanske ljust blått? Då kommer markören kanske synas lite tydligare mellan det blå och grå. Jag vet inte vart du har inställningen på din version av Excel, men jag kan ändra det på Format - Cellformat Högerklicka på Normal och Ändra i 2007.

Redigerad av Axi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tror icke det är möjligt.

Kolla om du kan fixa till kontrasten på skärmen och därmed göra markeringen tydligare. Eller designa om bladet :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Attans, misstänkte nästan att det var så att det inte gick att ändra till färgad ram. Men visst är det märkligt att inte det går när Excel för övrigt är ett så himla bra program att jobba i. Eftersom mallen till mina blad innehåller en massa macron mm så kan jag inte gå in och ändra något som kan störa detta. Annars verkar ju det där med rowliner vara något åt hållet jag söker, men inget jag kan ladda ner till jobbet tyvärr. Tack i alla fall för svar:rolleyes:

Hälsningar

Pialotta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ändra normalfärgen på dina celler borde inte påverka något makro. Om en eventuell kod är baserad på cellernas bakgrundsfärg kanske den borde kodas om. :lol:

Om det mot förmodan inte skulle fungera, så kan du alltid ändra tillbaka normalfärgen och spara om, sen är du good to go igen. ^^

Rowliner verkar jättebra, men precis som du säger Pialotta, man vet inte ifall det makrot påverkar de du redan har. ^^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...