Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strömkrets med knapp som spelar upp ljud


jeppe_1

Rekommendera Poster

Hej

Jag skulle behöva lite hjälp med hur man gör en vanlig knapp som ska spela upp ett ljud, alltså en enkel strömkrets eller liknande med en knapp och högtalare. Själva idéen är att man ska ha en knapp och när man trycker på den så ska ett ljud spelas upp. Lättast kanske är att använda en mp3-spelare ihopkopplad med en högtalare men sen skulle jag vilja ha en större knapp som man kan trycka på med hela handen som ska kunna kopplas till detta. Det finns ju simpla så leksaker där man trycker på och så låter dem så det borde inte vara så svårt att göra en egen knapp med eget ljud. Finns det kanske något billig man kan köpa. Jag har flera små minneskort som kanske kan användas men det kanske är komplicerat att göra egna kretskort. Jag har lödpenna och lödtenn hemma och strömbrytare mm men denna knapp ska inte vara "på eller av" utan man bara trycker på den om och om igen. Nån som har någon bra idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

ELFA

art:

85-826-29

85-000-68

35-894-05

 

Tack så mycket för hjälpen. Den i mitten "85-000-68" verkar vara ungefär det jag behöver, det enda som jag skulle vilja är att man kan koppla den till ett par större högtalare alternativt förstärkare. I instruktionen står följande

 

"För digital in- och avspelning ett röstmeddelande med en längd på upp till 35 sekunder

Anslutning direkt till högtalare alternativt till förstärkare via högnivåutgång

Drivs med batteri eller med batterieliminator (ingår ej)

Levereras med högtalare och mikrofon

Svårighetsgrad: medelsvår"

 

Enligt det jag stryckit undet så ska man kunna koppla det till förstärkare men frågan är bara hur. Behöver jag köpa något mer. Enklast vore att en 3,5mm som mp3-spelare brukar ha eller en sladd phono/aux för att koppla det till en förstärkare. Nån som har en bra idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla anslutningar på kretskortet måste lödas på de "pinnar" som medföljer, alternativt löda anslutningarna direkt på kretskortet och skippa "pinnarna" (jag skulle ha gjort så).

 

Beroende på hur det ser ut på din förstärkare så skulle jag valt kontaktdon och kabel utifrån det.

 

Att köpa ex. en "färdig" kabel och klippa bort kontakten i ena änden kan vara en idé men ibland kan sådana kablar vara lite besvärliga att löda fast eftersom plasten inte tål värmen...

 

http://www.velleman.eu/distributor/support/downloads/?code=MK174

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack så mycket för all hjälp. Jag var på ELFA och frågade en massa frågor och kortet är nu färdigt med knappar och allt och fungerar jätte bra. Här kommer lite bilder också! :rolleyes:

post-50353-1280073603,79_thumb.jpg

post-50353-1280073618,15_thumb.jpg

post-50353-1280073632,91_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...