Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Råd till systemutvecklarstudent?


EkaErik

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Först och främst skall jag säga att jag älskar datorer med allt vad det innebär. Blev precis klar med första året som student inom systemveckling på universitetet och datorintresset brinner som aldrig förr. Jag är duktigt motiverad och driven för att maximera min utbildning och sitter nu över sommaren i självstudier inom bland annat Linux och ruby / rails.

 

Vad jag förstått så gäller det att vara duktigt på att snappa upp och fördjupa sig när lärarna nämner "börjar bli populärt." (Agil-utveckling t ex.)

 

Snart kommer frågan, först skall jag nämna att drömjobbet är mer riktat mot utveckling än förvaltning samt vore det intressant att få jobba med strategisk IT-utveckling över hela IT-miljön.

 

Så, det jag undrar är om ni har några råd på ämnen som man kan fördjupa sig i utan handledning under sommaruppehållen. Certifieringar osv är lite problematiskt då ekonomin som student är minst sagt sparsam.

Sitter som sagt med Linux och ruby / rails just nu, tanken till nästa sommar är att leta upp ett datorlik och sätta igång en liknande AD server för att friska upp kunskaper från gymnasiet och få lite mer praktisk erfarenhet av servrar.

 

En utav de ämnen som verkar vara populära är sharepoint, men jag är osäker på hur mycket man kan lära sig själv samt om det är är något av en hype-bubbla som kan ha spräckts lagom till examen (2 eller 4 år fram i tiden, inte bestämt om jag ska "nöja" mig med kandidat eller köra på master-examen än)

 

Hälsningar

Eka

 

EDIT: Förtydligade texten lite. Och märkte att man inte kan stava innan klockan 8 xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Agil utveckling har jag inte kollat upp vad det betydde förut, men nu när jag gjorde det såg jag att det är så jag jobbat sen 2003...

 

Men det som är hett nu är mobila prylar. Lär dig Android SDK (Java). Har du en Mac kan du lära dig att programmera till iPhone/iPad (Objective C). Har du ingen Mac kan du i stället lära dig HTML 5 och bygga webbapplikationer som funkar i iPhone.

 

Databaser (SQL) är alltid bra att lära sig. Det används ju till mer eller mindre allt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar ödmjukast för tipsen!

 

Har detta studieår lärt mig c#, mysql och php vad gäller programmeringsspråk (samt de vanliga webbspråken, html, xml, javascript, css). Har tidigare erfarenhet av C och lite Java, så att börja kika på mobilt låter spånnande :-)

 

Sitter med två macar här, en macbook med tripple boot (os x, ubuntu och win 7) samt en iMac med ubuntu och win 7 virtuellt. Så det mesta jag vill göra, kan jag göra.

 

// Eka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Mitt tips är att INTE fokusera på någon specifik teknik eller produkt i detta läge. Du har många år kvar (utgår jag från, om det inte är en kort linje du valt) och vad som kommer vara gångbart på marknaden om 3-4 år går inte att förutsäga. Just nu är, som du säger, Sharepoint-kompetens eftertraktar, liksom kompetens inom ex. SAP och Biztalk. Detta kan svänga lika fort som nuvarande väderläge ;)

Jag skulle heller inte råda till att satsa på någon specifik mobil plattform. Dessa har om något en tendens att komma och försvinna snabbt.

 

Nej, mitt tips, i detta läge i utbildningen, är att fördjupa dig i programmeringstekniska områden - i grunden algoritmer, datastrukturer och annat som är oavhängigt språk, lite högre upp fördjupning i ex. C# och objektorientering i allmänhet. Bredda gärna även kompetensen till Java, sitter du med erfarenhet av båda dessa världar ligger du bra till även om ett par år.

 

Ett annat område som självklart kommer finnas kvar när du är klar är web services, så sätt dig redan nu in ordentligt i grunderna där, samt i xml och xsd.

 

Vad gäller Agil utveckling så jobbar de flesta idag på något sätt enligt denna metod eller avarter till den. Det faller sig rätt naturligt egentligen (även om man som Thomas inte känner till begreppet så är metoderna välbeprövad hos de flesta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Anjuna. Lär du dig ett bra språk riktigt ordentligt nu, kommer du alltid att ha nytta av det. Bra språk kan vara C#, Java eller liknande.

 

En annan sak som jag tycker att man kan fundera på är att tidsuppskatta det man har tänkt göra och sedan följa upp sin uppskattning. Detta är något som många fallerar på, men som är nödvändigt. Att snabbt kunna bryta ner en uppgift och leverera en uppskattning på tidsåtgång samt peka på områden där man måste höja sin kompetens är väldigt väldigt värdefullt när man arbetar i en grupp och/eller har en deadline att följa. Har man koll på detta spelar det ingen roll vilken metod man sedan arbetar med, vare det Agile, Scrum, Vattenfall etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era inlägg och tankar!

 

Har nog fokuserat på "fel" del av karriären, att man börjar i support/drift och har "titta men inte röra"-uppgifter första ett-två åren och att det sen börjar hända roligheter. Oavsett om detta stämmer eller inte har jag nog fokuserat lite för mycket på att förstå olika typer av system och språk, för att få ett övertag i början. Men som ni säger verkar en bättre och mer långsiktig plan att verkligen fördjupa mig i C# (och friska upp java-minnet) för att i slutändan få hålla på med det jag tycker är roligt.

 

Det är säkerligen en svår fråga, har ni några boktips för c# och .net? Vi har läst grundläggande programmering, algoritmik (mattekurs) samt algoritmer och datastrukturer.

Jag är med på objektorienteringen, grundläggande datastrukturer och enklare algoritmer (typ bubble-sort, quicksort osv.). Men det känns som ett visst glapp från universitetets proj. arbeten i programmering till "verklighetens" applikationer och större program.

 

Skall som gip säger börja testa tidsåtgång och planering i det jag sitter och pillar med, även om det mest är projekt "på skoj" vet man ju aldrig hur mycket man lär sig. :-)

 

// Eka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Det är klart det är viktigt att lära sig grunderna, men det kommer du ju att göra på universitetet. På fritiden tycker jag du ska ägna dig åt verkligheten, alltså tillämpa dina kunskaper och skriva riktiga program som du och andra kan ha nytta av. Även om iPhone inte finns kvar om 3-4 år så är det ju en merit att ha skrivit program till den, i synnerhet om programmet blir populärt. Och kunskapen är ändå inte bortkastad eftersom det dels påminner mycket om att programmera till Mac och så får du ju en allmän inblick i hur man programmerar mobiltelefoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan nog inte tillräckligt understryka det som Anjuna tar upp som centralt i en grundläggande utbildnings-/kunskapsbas.

Se till att skaffa dig en djup och bred (jo jag vet att det låter motsägelsefullt men det är så det funkar :)) förståelse för utveckling och (system)arkitektur.

Med det som bas torde du ha tillräckligt lätt att ta till dig det språk eller utveckling inom/för ramverket/plattformen som för tillfället är hett när det är dags för dig att ge dig ut på arbetsmarknaden.

 

Jag har träffat på ett antal olika typer av utvecklare i mina dar och de som alltid över tid får best betalt och/eller roligast uppdrag är de som har en genuin förståelse för det de sysslar med och förväntas bidra med, inte de som bäst behärskar språk X eller Y som just "nu" efterfrågas.

 

En duktig arkitekt kommer alltid få bättre betalt än en supervass kodapa. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sweet!

 

Då har jag en förändrad bild på vad man skall fokusera på, det tackar jag för. :-)

 

 

Fast det leder till en ny frågeställning: Boktips eller andra läroformer man kan sitta med under sommarens härliga dagar?

 

Kodapa.. :blink:

 

(Skrattade högt när jag läste det ordet :lol:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passa på att njuta av sommaren och ladda batterierna så du kan hugga in med full kraft när skolan drar igång igen till hösten. Hårt arbete måste belönas med lite ledighet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...