Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopplingsförslag TV-Playstation-DVD-Video-Projektor


mindbender

Rekommendera Poster

Hej,

jag har lite bryderi när det gäller att koppla ihop följande komponenter (används på en fritidsgård):

 

Tv; DVD; Video (VHS); Playstation; Projektor

 

Tanken är att koppla dessa så att inte fritidspersonalen behöver koppla om varje gång barnen vill se på DVD istället för att spela TV-spel etc.

 

Min första tanke var att ha exempelvis videon som någon slags central punkt och sedan binda samman alla enheter med scartsladdar. Problemet är bara att ingen enhet har mer än ett scartuttag.

 

De utgångar och kablar jag helst vill använda mig av för respektive komponent är:

- TV (scart)

- Video (scart)

- DVD (scart/ S-Video)

- Playstation (specialutgång som delar sig i 2 audio, 1 video)

- Projektor (Video/ S-Videoutgång)

 

Frågan är vilket som är det enklaste och billigaste sättet att koppla ihop dessa komponenter (i nuläget finns ingen möjlighet att köpa nya komponenter, men någon slags kopplingsdosa eller dyl skulle kanske vara överkomligt).

 

Tacksam för synpunkter och ideer, samt förslag på sidor varifrån nödvändigt inköp kan göras. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan banta ner antalet enheter till 3 så kanske detta kan vara ett alternativ?

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37073&path=470000000,470500000,473000000,474000000

 

Möjligt att det går att hitta en liknande med 4 ingångar.

 

Annars har har du kanske sådan tur att TV'n har separat ingång för komposit video + 2x audio från Playstation. Ett annat alternativ är att slopa DVD'n och använda PlayStation som DVD spelare, förutsatt att det är en PlayStation 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan banta ner antalet enheter till 3 så kanske detta kan vara ett alternativ?

http://www.kjell.com/?item=37073

 

 

 

Fast den klarar inte RGB-signaler så nej, den rekommenderar INTE jag. Kvalitén blir lidande.

Men tanken är god, behövs bara en bättre produkt.

 

Kanske denna

http://www.dustinhome.se/pd_5010099338.aspx

men har INGEN aning om den tar RGB.

Borde väl i sig inte vara något problem att ansluta dessa i serie och därmed få plats för fler enheter?

 

eller denna

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146534359

som säger sig ta RGB.

 

Eller bygg en själv om du har den "läggningen". Det är väl inte mer än tiotalet kablar som ska kopplas om? Allt som behövs för det borde finnas på Elfa ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att komponent inte är optimalt, men oftast brakar kostnaderna iväg om man vill kunna köra RGB. Burken från Clas Ohlson verkar dock mycket trevlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar,

kollade runt tidigt i morse - innan någon hunnit svara - och hittade följande (påminner om CO-varianten), som jag visade personalen och de verkar sugna på att beställa den. Borde väl fungera?

 

Av-kontrollcenter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påminner mer om den variant som jag länkade till i och med att den inte stödjer RGB. Den har sina fördelar i och med att den kan styras med fjärrkontroll. Dock är det möjligt att du måste köpa en del kablar också eftersom den bara har två scart in och ingen scart ut. Dock helt ok tycker jag men med de begränsningar som redan påtalats.

 

Edit: Kan rekommendera dig att inte blanda S-Video och komposit. Förmodligen konverterar inte burken signalerna, så det kan bli struligt att få TV'n att fatta vad du försöker skicka för signal om du blandar de olika varianterna. Om en apparat skickar S-Video signal och TV'n tar emot det som kompositsignal brukar bilden bli svartvit. Det beror på att S-Video använder samma kablar som komposit i en scartkabel men dessutom ytterligare två som innehåller färginformationen. Kan vara bra att känna till om du råkar på det problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...