Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Externt tangentbord till laptop


jan sigvard

Rekommendera Poster

jan sigvard

jag har fått en laptop där tangentbordet är kasst, troligen kaffe.

Datorn verkar bra annars så jag tänkte helt enkelt köpa ett externt minitangentbord och plugga in via USB. Detta kommer troligen att fungera gissar jag.

 

Nu till frågan.....

 

Kommer detta externa USB-tangentbord att fungera även vid uppstarten så att jag kan välja att gå in i BIOS.

Och även att boota på en USB-sticka (och i andra "icke-Windows-lägen")

 

Problemet är att inte piltangenterna fungerar på det "trasiga" inbyggda tangentbordet så jag kan omöjligt navigera eller göra de ändringar jag behöver göra i BIOS för att t.ex boota på en USB-sticka.

Och det enda externa tangentbord som jag har nu är med PS2 anslutning så jag kan inte heller testa.

 

janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ja de flesta nya "moderna" ansluts direkt.

Men det finns ju också "intelligenta" adapters som också kan fungera.

Att prova att ansluta ett "gammalt" PS2 tangentbord via adapter, kommer nog inte att fungera, då dess strömförbrukning är betydligt högre än de moderna!

 

http://www.clickykeyboards.com/index.cfm/fa/items.main/parentcat/11298/subcatid/0/id/124184

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Hej!

 

I BIOS kan det finnas en inställning "Legacy USB" som skall vara aktiverad för att USB-tangentbord skall fungera i BIOS-läget.. Så se till att aktivera denna inställning innan du kopplar in ditt USB-tangentbord!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jan sigvard

hej och tack för era svar

 

Mats H skrev:

ja de flesta nya "moderna" ansluts direkt.

Men det finns ju också "intelligenta" adapters som också kan fungera.

Att prova att ansluta ett "gammalt" PS2 tangentbord via adapter, kommer nog inte att fungera, då dess strömförbrukning är betydligt högre än de moderna!

Ja det är i så fall ett nytt tangentbord jag tänkte testa med.

Enda sättet att få reda på om det fungerar är troligen att helt enkelt köpa ett billigt sådant.

Det verkar vara den här datorn som jag fick.....den ser exakt likadan ut.

En servicemanual skulle sitta bra men har inte hittat någon. Skulle eventuellt kunna plocka loss laptopens eget tangentbord och se om "det går att fixa".

Har i varje fall "fått igång" uppåt-pilen så nu kan jag navigera i BIOS och göra ändringar där.

 

WinGuider.se skrev:

I BIOS kan det finnas en inställning "Legacy USB" som skall vara aktiverad för att USB-tangentbord skall fungera i BIOS-läget.. Så se till att aktivera denna inställning innan du kopplar in ditt USB-tangentbord!

okej och tack för rådet, det verkar inte finnas "Legacy USB" inställning i laptopens Bios (denna inställning finns på min stationära så jag vet vad du menar).

 

janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jan sigvard

hej Mats

 

Jo jag besökte också den där sidan "som man inte skall besöka" och de ville ha 43 USD för servicemanualen. Inget för mig alltså.

 

Just servicemanualer verkar vara svåra att få tag på. När det gäller användarmanualer så brukar jag kunna hitta dem gratis via denna sidan.....

http://www.mywot.com...www.retrevo.com

Visserligen ser jag lite användarkritik men jag har aldrig märkt "något konstigt" på Retrevo.

Om man inte vill ha mail ifrån dem så uppger man ju bara en skräpadress.

Jag brukar aldrig registrera mig eller logga in på något sätt utan hämtar hem manualen direkt.

 

När man kommer till Retrevo så klickar man bara nere till vänster på "See All", i nästa sida i menyn längst upp på "Manuals" och sedan så finns det hur mycket som helst att välja på (även äldre manualer).

 

trevlig midsommar förresten

janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
jan sigvard

tänkte att jag skulle avsluta med att berätta hur det gick.

 

Jag köpte ett USB-tangentbord av enklaste sort i fullstorlek.

Allt fungerade utan några problem, att gå in i Bios och även allt annat.

Enda är ju att det inte finns någon Fn-tangent på det externa och jag vet inte om man kan "simulera" en sådan. Det finns lite råd om det på nätet men jag har inte hunnit testa detta.

Å andra sidan så finns ju det viktigaste som av dessa snabbknappars funktioner i själva operativsystemet eller t.ex drivrutinerna för grafik-kort.

 

janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...