Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Koppla ihop hemmabio med tv och digitalbox

Ballonka

Recommended Posts

Hej har förstått att det finns kloka människor därute. Jag blir aldrig klok på hemelektronik

Har följande:

Panasonic plasma med hdmi

Digitalbox från telia med hdmi utgång

Hemmabio dvd från Samsung ( ny för igår)

Både box och dvd har optisk in/ut gångar.

Får inte ihop tåtarna utan att behöva flytta någon av hdmi kablarna varje gång byte mellan tv och dvd.

Har även en Ps3 som jag vill få integrerad i systemet.

Någon klok som kan ge råd på förstålig nivå?

Tack på förhand.

Janne

Vilka olika ingångar har din TV? Tex 2x HDMI, 1x Komponent osv.

Vilka in och utgångar har din hemmabio? Tex 1x HDMI ut, 1x SPDIF ut, 1x SPDIF in osv.

Vilka utgångar har din digitalbox? Jag tvivlar på att den har en optisk ingång, men det är väl inte heller så intressant att skicka ljud till den?

• 2 weeks later...

Hej och tack för ditt svar. Skall försöka återge dessa här:

Hemmabio:

5,1 kanals högtalaransl.

Digitatal audio in

HDMI out

2 x aux in

Video out

Component video output

Scart

TV:

AV1

AV2

AV3

AV4

1 x Komponent

2x Hdmi

Digitalbox

Spdif

Toslink

2x scart

Mvh

Janne

Det där var väl inte allt? Du sade i första inlägget att digitalboxen har HDMI ut men det saknas i din beskrivning.

I optimala av världar har antingen TVn eller Hemmabio-recievern tillräckligt med HDMI in så att man kan nöja sig med att koppla allt till denna. Nu låter det dock ut som om du har tre HDMI-källor och bara två ingångar.

Alternativen är då

1: Köpa HDMI-växel

2: Bättre TV/hemmabio med fel HDMI-ingångar

3: Manuellt byta kabel när så behövs.

4: Koppla in exv PS3 via komponent istället för HDMI (det klarar den väl av att sända om jag minns rätt). Eller kanske din Hemmabio. Komponent kan även den bära HDTV och det med bravur.

Det var bilden... ljud är lite värre, många källor och bara en hemmabio med en ingång...

Det är helt omöjligt att ge ett bra svar på detta eftersom du inte har listat alla in och utgångar som jag bad om. Det blir bara kvalificerade gissningar och pusslande. Tex så skriver du att TV'n har AV1-4, men du talar bara om vad tre är för typ. Du hoppar vidare över att digitalboxen har HDMI ut som du skriver i första inlägget.

Eftersom jag inte är synsk så får du antingen tala om vad det är för tillverkare och modell på alla prylarna eller vad de har för in och utgångar. Annars blir det svårt att komma med alternativ till lösningar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...