Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp önskas! Ang val av program att ta bort o prestandacheck?


AnnaK

Rekommendera Poster

Tror inte datorn används på det sättet att det skulle göra någon skillnad

 

Det är därför jag skriver marginellt .men betalar arbetsgivaren så1

 

I övrigt tycker jag det är omöjligt att dra några slutsatser om felet ligger i datorn eller i uppkopplingeh gentemot arbetsgivaren.Man kan misstänka fel på hårddisken .Den borde kanske testas Med ett annat program.,

 

I övrigt är väl inte så mycket maskinelt testat,

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Tror inte datorn används på det sättet att det skulle göra någon skillnad, tror mer på att det är dags att ominstallera och formatera installationspartitionen (om han nu har rättigheter att installera grejer)

 

Verkar inte finnas några direkta spärrar att installera, jag har ju iaf kunnat ladda ner HD-tune och CPU-programmet etc utan probs. Jag är van vid att företag har betydligt mer spärrar än så, typ att det inte går att göra något.

Hrm, vad är installationspartitionen?

 

Återigen, tack alla för erat engagemang. Ni är fantastiska!! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev det någon förbättring när du stängde av Windows Defender?

 

Se också inlägg #39 och #47 angående fläktar och PC Doctor.

 

Men menar du att det går att hämta motsvarande Windows skivan på Lenovo/IBM webben?
Nej, det kan man inte. Det enda man kan hämta på webbplatsen är drivrutiner.

 

Vad står de här dipparna för i HD-tune?
Troligen att något annat program använder hårddisken då så att HD Tune inte kommer åt den på ett tag. Kan du se i Aktivitetshanteraren, fliken Processer, om där är något program som tar CPU-tid i takt med dessa dippar?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1277458383,3_thumb.png

 

 

Ja det verkar troligt att dipparna beror på annan aktivitet när den är monterad som systemdisk.

 

Den här disken hade dippar i samma utsträckning som hos trådskaparen när den gick som systemdisk.

 

Bifogad fil visar disken testad som icke systemdisk i en annan datorOch det ser ju bra ut.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I övrigt tycker jag det är omöjligt att dra några slutsatser om felet ligger i datorn eller i uppkopplingeh gentemot arbetsgivaren.Man kan misstänka fel på hårddisken .Den borde kanske testas Med ett annat program.,

 

I övrigt är väl inte så mycket maskinelt testat,

 

LARSAS

 

Oki! Jag förstår. Tack för input! :thumbsup: Det jag funderar över är om det är lönt att göra sig besväret att lämna in den på HK och därmed kanske få den utbytt eller om vi får samma resultat hemma genom att blåsa om den (under förutsättning att vi har alla skivor tillgängliga) men det kanske inte går att säga förrän efteråt. Då kan det kanske vara värt ett försök hemma. Vill hitta den smidigaste lösningen helt enkelt ;) Förslag på att gå vidare är väl, om jag förstår det hela rätt, ominstallation? Eller är det ngt annat du tänker på LARSAS?

 

när den är monterad som systemdisk respektive icke systemdisk i en annan dator.
vad betyder det (nyfiken)??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev det någon förbättring när du stängde av Windows Defender?

 

Se också inlägg #39 och #47 angående fläktar och PC Doctor.

...

 

Kan du se i Aktivitetshanteraren, fliken Processer, om där är något program som tar CPU-tid i takt med dessa dippar?

 

Ska kolla dessa saker, har inte hunnit med - ni har preparerat mig med så mkt tips att jag inte hunnit jobba i samma takt! Inga klagomål utan bara positivt med er hjälp alltså :) Återkommer ang dessa saker så fort jag testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte finnas några direkta spärrar att installera, jag har ju iaf kunnat ladda ner HD-tune och CPU-programmet etc utan probs. Jag är van vid att företag har betydligt mer spärrar än så, typ att det inte går att göra något.

Hrm, vad är installationspartitionen?

 

Det märker du när du ominstallerar, ta reda på om du har tillgång till att installera de program som behövs för att jobba åt företaget.

 

Ja, datorn är seg även med vanlig surfning. Uppkopplad mot företaget är den helt bedrövligt seg. Tack för tips om extra minne, kanske hade varit aktuellt om det var vår privata dator. Nu är mer frågan om datorn är seg pga att den inte har bättre kapacitet eller om den är seg pga annat. Vad står de här dipparna för i HD-tune? Vad kan det betyda? Om jag förstår er rätt så "borde" datorn - med dess kapacitet inte upplevas som seg. Sen om det räcker med omistallation eller inte går ej att säga. Är det korrekt?

 

Om du vill ha en snabbare dator ska du snarare ta ut ditt nuvarande 1 GB DDR2 RAM minne och köpa 1 x 1 eller 2 x 1 GB RAM minnen i denna lista t.ex. (kontrollera bara att det står 240-pin och nej efter ECC):

http://www.webhallen.com/hardvara/datorkomponenter/minnen/ddr2_pc5300-667/pris

 

Då får du 3 gånger snabbare minne enligt din CPU-Z screenshot på 200 MHZ, vilket ändå är skumt eftersom minsta hastighet på DDR2 är 400 MHz...

 

Dock brukar det bara vara så att det är de hastigheter som testats, har för mig jag hade något liknande och då fick det att lira med PC6400(800 MHz) och PC8500 (som jag själv använder, 1066 MHz).

 

DDR2 är ändå så pass billigt jämfört med antika DDR och senaste DDR3 att man har råd att leka lite ;)

 

Utgår iaf från detta citat som säger att du inte kan ha snabbare minnen än PC5300:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=lenovo&lndocid=MIGR-60416

 

[log]Memory

 

* 400MHz DDR2 (Double Data Rate) dual channel memory support

* PC2-4200 (533MHz) memory supported

* PC2-5300 (667MHz) memory supported

* Two 240-pin DDR2 SDRAM UDIMM sockets

* Supports a maximum memory up to 4GB

o If 4GB of physical memory is installed approximately 3GB will be useable by the operating system. This is due to limitations from the address mapping of PCI busses and other system devices.

* ECC or parity memory is not supported[/log]

 

 

Är bara slöseri för er del att ha 4 GB i datorn hur som...

 

Du behöver även 64-bitars Windows XP då för att få alla minnena att fungera och då är det inte säkert att alla program som används gör det. Har svårt att tro att ni skulle vilja gå över till det eftersom det är ett välkänt kraschande OS med blåskärm dessutom, så det skulle väl vara om ni skulle uppgradera till Windows 7 64-bitars, men då kan jag tänka mig att det är processorn som är krånglet.

 

Datorn behövs troligen iaf ominstalleras hur som, det löser prestanda problemet och sparar även mest tid på sikt, eftersom det ändå behövs göras då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars om du verkligen vill undvika en ominstallation kan du göra detta för att se vilka program som kan stängas för att fräscha upp datorn för tillfället mer än massa pajas program (som jag tycker det är) :P

 

Om du tittar i Aktivitetshanteraren, fliken Processer, vilken/vilka processer är det som använder CPUn mest när den totala CPU-användningen är närmare 100%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslag på att gå vidare är väl, om jag förstår det hela rätt, ominstallation? Eller är det ngt annat du tänker på LARSAS?

 

vad betyder det (nyfiken)??

 

 

 

Kolla att även processorfläktarna fungerar ,att nätaggregatet är rent .Om du har PCdoctor så kan man med det programmet enkelt kontrollera olika delar i datorn.

 

Med systemdisk menar jag den disk som innehåller operativsystemet som används i datorn.

Kurvan som skapas HDTune på en systemdisk är svårtolkad.Dippar kan bero på fel på hårddisken men även aktivitet som försigår.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en snabbare dator ska du snarare ta ut ditt nuvarande 1 GB DDR2 RAM minne och köpa 1 x 1 eller 2 x 1 GB RAM minnen i denna lista t.ex. (kontrollera bara att det står 240-pin och nej efter ECC):

http://www.webhallen...pc5300-667/pris

 

Då får du 3 gånger snabbare minne enligt din CPU-Z screenshot på 200 MHZ, vilket ändå är skumt eftersom minsta hastighet på DDR2 är 400 MHz...

 

Uppmärksamt!

 

Det verkar som att det sitter ett PC2-3200 minne i datorn .Ett PC2-5300 .som rekommenderas för datorn är ca 65% snabbare .200 skall jämföras med 333.

 

Fliken SPD i CPU-Z ger besked om vilket minne som sitter monterat i datorn,

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...