Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp önskas! Ang val av program att ta bort o prestandacheck?


AnnaK

Rekommendera Poster

På Health-fliken läser du av S.M.A.R.T. statusen.

 

Hårddisken är del av datorn som du inte inte ser, den är inuti datorlådan. Har ni kollat hur det är med damm i datorlådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Skapad
  • Senaste svar

På Health-fliken läser du av S.M.A.R.T. statusen.

 

Hårddisken är del av datorn som du inte inte ser, den är inuti datorlådan. Har ni kollat hur det är med damm i datorlådan?

 

Bifogar fil över health-fliken.

Hrm, fel av mig - det var så klart datorlådan jag beskrev o inget annat :rolleyes: Har kollat där i och ja där var lite damm, inte så mkt (eller hur mkt är mkt lixom?), har i alla fall städat den, så nu är den ren :thumbsup: Datorns temp 50 grader. Jag har inga (synliga) processer igång.

post-51969-1277330887,18_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner du igen hårddisken inuti datorlådan? Sitter den inklämd eller finns det luft runt den som kan svalka den?

Snurrar alla fläktar i datorn som de ska?

 

Ser ju bra ut med bara OK på Health-fliken.

 

Monshi kan nog mer än jag om Benchmark-fliken men det ser ju lite underligt ut med de där plötsliga låga värdena med jämna mellanrum. Man skulle kunna tänka sig att det är något annat som använder hårddisken då och då. Om du tittar på fliken Processer i Aktivitetshanteraren, kan du då se något som regelbundet tar mer CPU-tid?

 

0,98 GB RAM borde räcka till för en XP-dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0.98 GB RAM? Mmh, siffran känns inte korrekt med tanke på att minnesmängd alltid är en multipel av två. 1 GB räcker men två är inte fel. Men om man håller nere antalet öppna program räcker 1 GB långt.

 

Hårddisken ser frisk ut, ivartfall SMART-statusen. Prestandagrafens dippar är lite oroande periodiska men troligen är det något datorn göra som stör. Idealt ska kurvan vara ganska jämn utan djupare dippar.

 

Jag håller fast vid att enklaste, och snabbaste, vore att installera om hela datorn, operativ och de program som behövs. Inventera dock först att du verkligen har allt som krävs samt spara undan alla data som ska sparas.

 

Att snabba upp en dator, med Win XP på, genom att avinstallera program är inte det lättaste, program lämnar ofta något kvar som kan störa.

Säg att vi nu använt tre dagar till att försöka finna råd. Det skulle ta dig kanske två timmar att installera om det viktigaste och resten tar man som det kommer/behövs.

 

Samt du har ännu inte, vad jag sett, specificerat på vilket sätt datorn är seg.

 

Dvs om allt tar lång tid, eller om den tar pauser ibland, eller om visa saker är sega, om den alltid är seg på att svara eller om det är uppstarten som tar lång tid.

Har du letat igenom datorn efter virus, trojaner och annat skräp?

Hur många processer är igång när datorn är nystartad?

 

och sista ord - kanske era krav har ökat med åren? Kanske datorn helt enkelt inte är så snabb längre i jämförelse med andra datorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0.98 GB RAM? Mmh, siffran känns inte korrekt med tanke på att minnesmängd alltid är en multipel av två.

Skulle kunna vara ett integrerat grafikkort som använder lite av minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna vara ett integrerat grafikkort som använder lite av minnet.

 

Fast oavsett om det gör det eller ej rapporterar väl Windows den exakta minnesmängden?

 

nåja, vill vi ha full klarhet jag alltid CPU-Z ge oss det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner du igen hårddisken inuti datorlådan? Sitter den inklämd eller finns det luft runt den som kan svalka den?

Snurrar alla fläktar i datorn som de ska?

 

Ser ju bra ut med bara OK på Health-fliken.

 

Monshi kan nog mer än jag om Benchmark-fliken men det ser ju lite underligt ut med de där plötsliga låga värdena med jämna mellanrum. Man skulle kunna tänka sig att det är något annat som använder hårddisken då och då. Om du tittar på fliken Processer i Aktivitetshanteraren, kan du då se något som regelbundet tar mer CPU-tid?

 

0,98 GB RAM borde räcka till för en XP-dator.

 

Oj här har ni varit aktiva :o:thumbsup:

Bifogar en bild på hur det ser ut inne i datorlådan.

Tittar i aktivtetshanteraren, fliken processer, sorterar på "använt minne", top 3 är:

MSmpeng.exe använt minne 90300 kb

fssm32.exe använt minne 75816 kb

svchost.exe använt minne 21852 kb

 

Datorn har stått på ett tag nu, utan ngt annat än HD Tune igång. Temp 52 grader.

post-51969-1277384585,92_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken lär finnas under plåten till höger. I nätaggregatet (övre vänstra hörnet) lär det väl finnas en fläkt men finns där någon mer fläkt i datorlådan?

 

MSmpeng.exe är Windows Defender. Se om du kan hitta hur man stänger av den (hjälp och support) för både den och F-secure kan ju bli lite mycket för datorn. Fast jag tänkte mer på CPU-användning än minnesanvändning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0.98 GB RAM? Mmh, siffran känns inte korrekt med tanke på att minnesmängd alltid är en multipel av två.

Hur menar du? Att det inte borde vara 0.98 eller att det inte är bra att det är 0.98. Jag har kollat i kontrollpanelen - system - där det står längst ner på fliken "allmänt". Där står:

Intel®

Celeron CPU 2.80GHz

2,79GHz, 0,98 RAM

PAE (Physical Address Extension).

 

Jag är beredd att hålla med dig om att ominstallera datorn. Min sambo är bortrest så han får kolla skivor etc när han kommer hem. I värsta fall är han väl tvungen att lämna in den vid tillfälle.

 

Jag använder inte datorn så ofta men om jag gör det upplever jag att den är seg "i största allmänhet". Tar lång tid att öppna IE (startsida google), tar lång tid att öppna mappar, växla mellan fönster etc. Personligen är jag van vid snabbare dator men min sambo har haft denna hela tiden och jag tror han upplever den segare nu än från början (ska försöka komma ihåg att fråga om det). Vi har datorerna nära varann och han kan sitta och vänta vänta vänta på att något ska starta medan jag jobbar på för fullt. Han jobbar via Citrix server och den tar all tid och evighet att ladda och är supersegt när han använder (här har han sin mail och officepaketet etc).

 

Nä, jag har inte letat efter virus etc, det borde jag förstås. Hur är bästa sättet då?

 

Hur många processer är igång när datorn är nystartad?

Ska jag kolla i aktivitetshanteraren då?

 

10000-frågor. Tack igen för erat fantastiska engagemang!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag kolla i aktivitetshanteraren då?
Ja, det var vad jag tänkte, men nu kommer jag ju ihåg att du har klistrat in en DDS-logg och då ser man ju processerna i början av den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken lär finnas under plåten till höger. I nätaggregatet (övre vänstra hörnet) lär det väl finnas en fläkt men finns där någon mer fläkt i datorlådan?

 

MSmpeng.exe är Windows Defender. Se om du kan hitta hur man stänger av den (hjälp och support) för både den och F-secure kan ju bli lite mycket för datorn. Fast jag tänkte mer på CPU-användning än minnesanvändning.

 

AH, ska kolla det.

CPU - de saker som hoppar högst upp på listan om jag sorterar på cpu är:

Systemets vänteprocess

fssm32.exe

taskmgr.exe

sprtcmd.exe

hinner typ inte se men, den enda som har lite "högre" är systemets vänteprocess på 97 som mest de andra är på typ 02, 02, 05, 11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast oavsett om det gör det eller ej rapporterar väl Windows den exakta minnesmängden?

 

nåja, vill vi ha full klarhet jag alltid CPU-Z ge oss det

 

ok har laddat ner, tagit printscreen, bifogar.

datatemp 52 grader, är det ok?

post-51969-1277391630,48_thumb.jpg

post-51969-1277391642,02_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar en bild på Memory-fliken i CPU-Z i stället så får vi lite information när det gäller minnet också. Om du kan spara bilden i något av formaten .png eller .jpg i stället för .bmp så hanterar forumet bilden bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AH, ska kolla det.

CPU - de saker som hoppar högst upp på listan om jag sorterar på cpu är:

Systemets vänteprocess

fssm32.exe

taskmgr.exe

sprtcmd.exe

hinner typ inte se men, den enda som har lite "högre" är systemets vänteprocess på 97 som mest de andra är på typ 02, 02, 05, 11

De värdena ser normala ut för en dator i vila. Vad händer om du startar ett program som är segt att starta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade nog varit lättast på ett sätt. Dock jobbar han hemifrån, datorn är stationär, han har 40 mil till huvudkontoret, så jag ska se om jag kan hjälpa honom i första hand. Om inte det fungerar måste han nog skicka in datorn. Jag själv hade aldrig pallat sitta vid en så seg dator.

 

Borde bara vara till att ominstallera med Windows skiva, gå in på Lenovo/IBM webben och ladda hem och installera drivrutinerna med modellnummer och namn (kanske finns någon recoverypartition till och med så du slipper), därefter installera samma program igen (om möjligt) och därefter ansluta till domänen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0.98 GB RAM? Mmh, siffran känns inte korrekt med tanke på att minnesmängd alltid är en multipel av två. 1 GB räcker men två är inte fel. Men om man håller nere antalet öppna program räcker 1 GB långt.

 

Du kan till och med köra Windows 7/Vista på 1 GB beroende på vilken hastighet det är på minnena, dock är väl DDR2/3 mer relevant i sådana fall. Precis som Cissi säger måste det vara grafikkortet, får iaf även detta problem ofta med polares märkeslaptopar av någon anledning. Kan ju vara så att moderkortet bara stöder 1 GB RAM och gör att alla 1024 MB inte kan användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar en bild på Memory-fliken i CPU-Z i stället så får vi lite information när det gäller minnet också. Om du kan spara bilden i något av formaten .png eller .jpg i stället för .bmp så hanterar forumet bilden bättre.

 

oki oki, reviderat inlägg ovan samt tillagt info!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde bara vara till att ominstallera med Windows skiva, gå in på Lenovo/IBM webben och ladda hem och installera drivrutinerna med modellnummer och namn (kanske finns någon recoverypartition till och med så du slipper), därefter installera samma program igen (om möjligt) och därefter ansluta till domänen.

 

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar... Menar du att jag kan - om vi inte har Windows skivan - istället hämta motsvarande info på Lenovo/IBM hemsidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki oki, reviderat inlägg ovan samt tillagt info!

Vad bra det blev! :)

Det framgår att det är 1 GB RAM installerat, varav troligen då en del används av grafikkortet så att det blir ca 0,98 kvar till Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra det blev! :)

Det framgår att det är 1 GB RAM installerat, varav troligen då en del används av grafikkortet så att det blir ca 0,98 kvar till Windows.

 

Så med all denna info - går det då att konstatera att datorn är frisk så att säga :rolleyes: det vill säga den är så bra den går att få men kommer troligen må bra av en omblåsning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar... Menar du att jag kan - om vi inte har Windows skivan - istället hämta motsvarande info på Lenovo/IBM hemsidan?

 

Näe alltså, om du har Windows skiva kan du hämta drivrutiner därifrån. Men som sagt, är ju säkert massa program från jobbet som är det knepiga. Har du tillgång till dessa kan du ju pröva trycka F10 eller F11 när du startar datorn och se om det finns någon recovery parition kvar (som jag själv brukar ta bort på datorer jag rullar ut) =P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag tror ingen kan lova att datorn fungerar optmalt m.h.a en ominstallation.Dessutom som Frk... skriver ,man måste nog ha programm från arbetsgivaren.

 

Jag har en äldre men istort sett lika dator.

 

Fungerar de två(troligen) sugande processorfläktarna som sitter på frontpanelens baksida under kåpan till vänster framifrån sett .Blå sliderna dras bakåt för uppfällning av kåpan.Kylaren och fläktarna rengjorda?Luften skall sen passera ut genom nätaggregatet så det är viktigt att inte det heller är igensatt av damm

 

Är datorn slö även vid normal surfning. d.v.s ej uppkopplad mot företaget.

 

På min dator finns ett program PC-Doctor som IBM skickat med.Det går med programmet att testa delar i datorn bl.a hårddisken.Lite mystiskt med alla dipparna på kurvan i HDTune.

 

En minnesplats är ledig och enligt Corsair kan man ha upp till totalt 4 GB så ett ytterligare minne på 1GB skulle marginelt kunna förbättra prestanda.Det står ju att modellen heter 8215-CTO på kåpan (Ingår i serie M52).Det är det jag gått efter.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En minnesplats är ledig och enligt Corsair kan man ha upp till totalt 4 GB så ett ytterligare minne på 1GB skulle marginelt kunna förbättra prestanda.Det står ju att modellen heter 8215-CTO på kåpan (Ingår i serie M52).Det är det jag gått efter.

LARSAS

 

Tror inte datorn används på det sättet att det skulle göra någon skillnad, tror mer på att det är dags att ominstallera och formatera installationspartitionen (om han nu har rättigheter att installera grejer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe alltså, om du har Windows skiva kan du hämta drivrutiner därifrån. Men som sagt, är ju säkert massa program från jobbet som är det knepiga. Har du tillgång till dessa kan du ju pröva trycka F10 eller F11 när du startar datorn och se om det finns någon recovery parition kvar (som jag själv brukar ta bort på datorer jag rullar ut) =P

 

Min sambo får inventera vad han har när han kommer hem. Om Windows skivan finns vet jag inte. Han visste inte heller när jag sms:ade och frågade.

 

Men menar du att det går att hämta motsvarande Windows skivan på Lenovo/IBM webben? Har han inte Windows skivan tror jag att han får lämna in den på huvudkontoret, men en nyfiken fråga bara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag tror ingen kan lova att datorn fungerar optmalt m.h.a en ominstallation.Dessutom som Frk... skriver ,man måste nog ha programm från arbetsgivaren.

 

Jag har en äldre men istort sett lika dator.

 

Fungerar de två(troligen) sugande processorfläktarna som sitter på frontpanelens baksida under kåpan till vänster framifrån sett .Blå sliderna dras bakåt för uppfällning av kåpan.Kylaren och fläktarna rengjorda?Luften skall sen passera ut genom nätaggregatet så det är viktigt att inte det heller är igensatt av damm

 

Är datorn slö även vid normal surfning. d.v.s ej uppkopplad mot företaget.

 

På min dator finns ett program PC-Doctor som IBM skickat med.Det går med programmet att testa delar i datorn bl.a hårddisken.Lite mystiskt med alla dipparna på kurvan i HDTune.

 

En minnesplats är ledig och enligt Corsair kan man ha upp till totalt 4 GB så ett ytterligare minne på 1GB skulle marginelt kunna förbättra prestanda.Det står ju att modellen heter 8215-CTO på kåpan (Ingår i serie M52).Det är det jag gått efter.

LARSAS

 

Ja, datorn är seg även med vanlig surfning. Uppkopplad mot företaget är den helt bedrövligt seg. Tack för tips om extra minne, kanske hade varit aktuellt om det var vår privata dator. Nu är mer frågan om datorn är seg pga att den inte har bättre kapacitet eller om den är seg pga annat. Vad står de här dipparna för i HD-tune? Vad kan det betyda? Om jag förstår er rätt så "borde" datorn - med dess kapacitet inte upplevas som seg. Sen om det räcker med omistallation eller inte går ej att säga. Är det korrekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...