Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Procent - Faktisk volym


thunderkalle

Rekommendera Poster

thunderkalle

Hej! Sökt, men inte funnit.

 

Låt göra exemplet enkelt.

 

Jag skall fylla en femliters dunk, med tre olika komponenter. Summan av dessa tre komponenter skall alltid bli 5 liter och såldes 100%.

 

Vatten 50% = 2,5 Liter

Mjölk 10% = 0,5 liter

Pilsner 40% = 2,0 liter

 

När jag ändrar procenten för t.ex 'Mjölk', vill jag att volymen skall justeras, (jämt fördelat från dom andra 2?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ändrar procenten för t.ex 'Mjölk', vill jag att volymen skall justeras, (jämt fördelat från dom andra 2?)

 

Du har tre procentsatser och ändrar en av dom, vad ska då hända med de andra?

Som du själv konstaterar är problemet inte entydigt, vilket gör det svårt att lösa i Excel.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har experimenterat lite nu och kommit fram till att det hela faller på sin egen orimlighet om man ska fixa det direkt i cellerna. Jag hade nog gjort så här:

 

Skapa en dialogruta med tre fält, ett för varje vätska. Mata in siffrorna där i procent. Koppla respektive fält till var sin funktion som korrigerar värdena i de andra fälten efter varje inmatning samt skriver ut samtliga värden i sina respektive celler på kalkylbladet.

Gör även en knapp på kalkylbladet som kallar upp din dialogruta, så blir det hela kanske till och med användbart.

 

En annan variant, som kanske är mer användarvänlig, är ju att placera ut ett fält vid varje cell där du matar in procentsatsen, istället för att ha dem i en dialogruta. Koppla fältet till en funktion som ändrar värdena i de tre cellerna så att rätt värden erhålls när du går ur fältet.

 

Hur man gör allt detta har jag dock ingen aning om, då jag inte har tillgång till Excel, men det är enkelt att göra det i OpenOffice.org så det är säkert lika enkelt i Excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...