Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har TV-tekniken stabiliserat sig?


lg

Rekommendera Poster

De senaste teknikskiftene inom TV var olika varianter av platt-tv samt HD. Nu är 3D på gång. Är det den sista större tv-tekniska nyheten på ett bra tag eller vad väntar ute i kulisserna. OLED är väl på G (eller finns ju egentligen redan) men är väl ett mindre hopp än bytet från CRT till LCD/plasma.

 

 

Frågan är egentligen, kan man köpa en 3D-TV och använda den till den går sönder om kanske 10 år utan att missa något väsentligt? Kanske bara komplettera med en box när någon ny digital-tv kodning börjar användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är egentligen, kan man köpa en 3D-TV och använda den till den går sönder om kanske 10 år utan att missa något väsentligt? Kanske bara komplettera med en box när någon ny digital-tv kodning börjar användas.

 

Visst kan du köpa en 3D -Tv och använda den så länge den fungerar, men visst kommer du säkerligen att missa något under resan, som du själv märker, så går det fort även inom denna teknik, en tv lär kanske inte blir så mycket tunnare, men kommer troligen få mer innehåll/möjligheter än vad som finns idag.

T.ex möjligheten att köra internet direkt i tvburken, lär ju komma snart framöver.

Och hur kanalsändningarna kommer att distribueras i framtiden, visar sig också, blir säkert inte som det är idag, vet att dom flesta kanal-bolag kommer att erbjuda möjligheten att få exakt vilken/vilka kanaler man vill ha, inte som idag, ett/eller flera av olika kanalpaket.

 

Vad som övrigt kommer, vet antagligen bara framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Som //gästen säger så kan bara framtiden visa vad nästa trend blir. Den stora frågan är om man verkligen vill göra sig så beroende av att ständigt sitta på det nyaste och hetaste. Isåfall kommer man ju aldrig kunna köpa något i oro över att något nytt kommer dagen efter. Gräset må vara grönare på andra sidan, men om man aldrig nöjer sig för stunden kommer man heller aldrig kunna njuta av något.

 

Dagens teknikhysteri och prylnojja har verkligen gått långt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och gällande 3D, så är det ju helt nytt inom tv, men det lär nog dröja innan man kan ha nytta av detta, finns ju inga kanaler idag som sänder i 3D, finns väl inga färdiga filmer heller att köpa, förutom dom enstaka som butikerna har för att visa med, har inte sett några själv i alla fall.

Men det var ju så med blu.ray också, tog ett bra tag innan det började hända något, men blu-ray har väl egentligen inte blivit någon direkt succé som dom hoppades på.

 

Tycker inte själv att blu-ray är så mycket bättre än det som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte det minsta prylhysterisk. Fn har jag en 29" CRT TV som jag inte tänker byta förrän den går sönder. Därför vill jag veta om jag då ska satsa på något av det billigaste på marknaden eller om det är värt att gå upp lite och tex få med 3D, OLED och någon annan teknik eftersom inga stora tekniksprång är på gång.

 

Det hände ju liksom inte så himla mycket med TV mellan tex 1989 och 1999 (dvs några år innan platt-TV började bre ut sig). Är vi i en liknande situation idag (ok, om ett år eller två när 3D och kanske OLED börjat bli massprodukter)?

 

Internet i TV:n, en ny kodstandard för digital-TV osv löser man ju enkelt genom att ansluta en settopbox, dator eller liknande. Det är ju ingenting som gör TV:n omodern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...