Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista Premium med Code Purple !


CableGuy_SWE

Rekommendera Poster

CableGuy_SWE

Har en HP Pavilion a6023.sc med Vista Home Premium 32-bit som blev seg och behövde en återställning. Har inte tidigare använt de två DVD-skivor jag för länge sedan kunde skapa en enda gång från hårddisken. Nu när jag väl skulle göra det så blev det problem. Allt ser okej ut ända tills den har botat om och fortsätter ett tag till en ljusblå bakgrund dyker upp med en felmeddeladeruta som lyder:

 

"Ett konfigurationsfel har identifierats i systemet. Vänligen rapportera detta fel till kundtjänst, telefonnumret dit finns i garantin och supportguiden som medföljde datorn. Korrigera detta fel annars kommer inte datorn att fungera ordentligt. Stäng av datorn genom att hålla strömbrytaren intryckt. Datorn stängs automatiskt av efter några sekunder. ( code purple)."

 

Har testat systemåterställning både från hårddisken med F11 och de båda skivorna. Samma sak händer oavsett.

 

Jag googlade och hittade nåt om att det kunde hjälpa att ta bort en fil som heter run.py som ligger på C-disken. Hittade filen och döpte om den till old-run.py men det hjälpte inte. Filen kom snabbt tillbaka. Den skapas igen direkt då återställningen kopierar in från Rescue-partitionen. Kom då på att om jag då låter datorn kopiera över allt och sen bootar den om och då passar jag på att sätta i ett bootbart USB-minne med Mini-XP (från Hirens bootcd 10.5) så kan jag ta bort den nya filen strax innan datorn börar installera, men även detta resulterade i samma felmeddelanderuta kom fram efter en stund.

 

Någon som vet vad denna fil gör?

Den kanske inte har med detta alls att göra...

 

Går det att låna en Vista-skiva att installera ifrån och då under installationen skriva in datorns licensnyckel som står på utsidan. Vad behöver jag dåå för skiva?

 

Med en XP Home OEM-skiva verkar det fungera att göra ominstallationer utan problem bara man har datorns riktiga licensnummer att fylla i. Borde fungera här också.

 

Jag tror att detta fel måste funnits från början eftersom det blir likadant med både DVD-skivorna och från Rescue-partitionen! Kanske skulle lyda rådet och kontakta HP!!!

 

Någon som stött på detta förrut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
CableGuy_SWE

Till Mats!

Jag läste länken, men har ännu inte löst detta med purple Code. Har testat med Hirens BootCD 10.5 (Mini-XP), samt även någon annan linux live-cd för att hitta run.py. Jag hittade den men inte på exakt det ställe som stod i länken. De hade XP och jag har Vista, vilket antagligen är anledningen. Jag deleatade filen men det hjälpte inte. Den kom tillbaka hela tiden. Testade att installera tills sista omstarten jag viste fungerade och sedan vid denna omstarten satte jag in USB-minnet som jag bootade upp Hirens på och sedan tog bort den run.py som nu lagts till. Bootade om och lät sedan ominstallationen slutföras, men samma meddelande dök upp och filen var direkt tillbaka.

Och genom återställningskonsollen gick det inte heller eftersom inget Mini-HP fanns där. Bara C:/-partitionen. Och den lyckades jag inte logga in på. Lösenord krävdes. Ändå vet jag lösenordet på datorns huvudprofil.

 

 

Till Cecilia:

Datorn tillhör min kompis och han sa att han under garanttiden fick lämna in datorn där han köpt den (OnOff) och de skickade vidare den till deras HP-support. Där fick de byta ut något kort, men han viste inte om det var grafikkortet eller moderkortet.

Om de har bytt något på HP serviceverkstad antar jag att de justerar till så att Rescuepartitionen fungerar. Om detta är problemet, så bör de meddela att den inte fungerar och att man inte kan få igång datorn mer om man använder den efter kortbytet. Hade vi vetat detta så hade datorn fått fortsätta att vara slö helt enkelt. Då fungerade den åtminståne. Här borde man kunna få HP att lösa detta problem eftersom de indirekt har sett till att detta blivit! Jag vet att XP är licensierad med datorns hårdvara, men nu skedde bytet under garantitiden och då borde de ha åtgärdat detta med rescuepartitionen tycker man.

 

 

Till alla:

Finns det fler som har tips på vad som kan göras, eller om det finns någon liten programvara som kan ordnas. HP borde själva ha någon programvara för detta tycker man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

undras mig om inte en ominstallation är den enklast framkomliga vägen.

Men ett stort MEN för Code Purple, ngt som HP är ansvariga för från min synvinkel.

Det kan ju förhindra en nyinstallation med. Är osäker på detta.

Ngt som HP bör kunna svara på.

 

Så en kontakt med HP är nog riktigt i detta läge.

Eftersom Code Purple utlöses när man modifierat datorn, OEM,

vilket inte ska göras om HP gjort saker på rätt sätt.

Hoppas att alla servicenoter etc. finns kvar, från det när datorn kom tillbaka från HP.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...