Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
affepaffe

Switcha IPTV och datatrafik samtidigt?

Rekommendera Poster

Jag har dragit kabel för både data och tv. Nu undrar jag om en switch klarar att switcha IPTV samtidigt som man har datorer kopplade till switchen? Eller om man måste ha en switch för varje trafiktyp?

Alf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Affepaffe!

Eftersom du inte ger några ledtrådar till varken vilken utrustning du har eller vilken tjänst du köper på IPTV så talar jag bara allmänt! Så länge din switch inte är för gammal så är det inte den som sätter stopp för dina tankar. Digital TV tar en ca 8Mbit i anspråk men jag vet att du inte kan switcha Telias IPTV. Varför ska du switcha TV´n??? Ger mer info så kan vi gå vidare med ditt problem!

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Affepaffe!

Eftersom du inte ger några ledtrådar till varken vilken utrustning du har eller vilken tjänst du köper på IPTV så talar jag bara allmänt! Så länge din switch inte är för gammal så är det inte den som sätter stopp för dina tankar. Digital TV tar en ca 8Mbit i anspråk men jag vet att du inte kan switcha Telias IPTV. Varför ska du switcha TV´n??? Ger mer info så kan vi gå vidare med ditt problem!

Mvh Martin

Hej och tack för svar! Har fiberkoppling med en kabel för data från ingången i huset och en kabel för IPTV. Eftersom jag drar nätverkskabel kors och tvärs behöver den "skarvas" och delas. Har switch för datatrafik och nu behöver jag switcha tvkablen (dela den på två tv-apparater) IPTV:n på bottenvåningen. Min fundering är om jag behöver en separat switch för bara IPTV eller om det kan gå på en som delas med datatrafik? Viasat är IPTV:n via Serverado och utrustning ny switch.Alf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena igen!

Har du fått två digitalboxar av viasat? Får du ha digital TV på mer än en tv?? Rent fysiskt så bör din switch stödja VLAN om det ska fungera bra! Nu vet jag inte hur viasats digital tv fungerar men man måste nog styra ip tradiken i rätt riktning för att det ska fungera! Vilken modell har du på switchen??

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag har bara en box. Just nu har jag switchat sladden för att kunna ha en tvillingbox i framtiden. Det fungerar bra med switchen. Min fundering vara bara om switchningen funkar i en och samma switch rent tekniskt (data tillsamman med IPTV). Jag kan iofs prova eftersom de står bredvid varann just nu.

Hälsar Alf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en switch som kan dela av näten så går det nog, men med en vanlig hemmaswitch funkar det förmodligen inte eftersom både TV boxen och dina datorer kommer att begära IP'nr från en DHCP server. Kopplar du ihop näten så gissar jag att det helt plötsligt är två DHCP servrar på nätverket, vilket kommer att skapa förvirring. Jag gissar att IPTV boxen måste få en adress ur en speciell serie för att kunna fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en switch som kan dela av näten så går det nog, men med en vanlig hemmaswitch funkar det förmodligen inte eftersom både TV boxen och dina datorer kommer att begära IP'nr från en DHCP server. Kopplar du ihop näten så gissar jag att det helt plötsligt är två DHCP servrar på nätverket, vilket kommer att skapa förvirring. Jag gissar att IPTV boxen måste få en adress ur en speciell serie för att kunna fungera.

Ok, trodde nog att det inte skulle gå.../Alf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Man kan ha två dhcp servrar på samma nät men man måste som sagt få ip från rätt server för att det ska fungera! Har du bara hemma switchar gör du rätt att skaffa 2st!

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Man kan ha två dhcp servrar på samma nät men man måste som sagt få ip från rätt server för att det ska fungera! Har du bara hemma switchar gör du rätt att skaffa 2st!

Mvh Martin

Så blir det. Tack för svar! Alf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...