Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man installera SQL Server Express på XP Home edition?


KIVA_62

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är nygammal SQL kodare, senast jag använde SQl var det version MS SQL Server 7

Jag sitter nu med en XP Home edition och skulle vilja installera MS SQL Server.

Jag har inte hittat några System krav på Express varianten och skulle behöva både själva databas hanteraren och Management verktyget, meg fick det inte att funka!?

Måste jag ha XP Proffessionel ?

Kim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hittat några System krav på Express varianten och skulle behöva både själva databas hanteraren och Management verktyget[...]

Hardware and Software Requirements for Installing SQL Server 2008 R2:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms143506.aspx

Under rubriken "SQL Server Express (32-bit), Express with Tools, and Express with Advanced Services (32-bit)" och "Operating system" så hittar du bl.a. "Windows XP SP3 Home"

 

Du hämtar installationen från:

http://www.microsoft.com/express/Database/InstallOptions.aspx

Välj då den variant (i 32-bit version) som passar dig, t.ex. Database with

Management Tools

 

[...]meg fick det inte att funka!?
Vad var det som inte funkade? Fick du något felmeddelande?

Har du ordnat/installerat alla förkrav/prerequisites?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var några år sedan jag gjorde detta själv, men jag minns att en del i lösningen var en fix för att kunna sätta rättigheter på filnivå i "Home edition". Fast sedan så kan ju det där med max antal anslutningar till den installationen av XP bli ett problem. Har för mig att det är max 10, men du kanske inte har det ändå.

 

Lycka till!

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vilka filrättigheter du menar måste sättas för att SQL Server skall lira, såvitt jag vet inga.

Antalet anslutningar till XP vet jag inte heller vad du menar med men jag misstänker att du blandar ihop det med begränsningar i IIS vilket är en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Ja jag fick grönt på alla förkrav.. där installationsprogrammet kör en kontroll.

 

Tack för hjälpen ... vad jag förstår så ska det vara möjligt i alla fall att installera SQL Express på XP Home Edition, jag ska försöka igen med att ladda hem den senaste .NET Framwork 3.5 och provar att installer igen.

 

Jag tror det kan ha med de inställningar jag gjorde, där man ska välja inloggning både fär datorn och SQL !?

Kan hända det blev fel då jag inte hade någon inloggning (lösenord) på windows.

 

Provar igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...