Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Arbetstimmar, lön och OB tillägg


Mickers
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyligen börjat kolla runt här på detta forumet då jag gjort ett litet dokument i excel som ska räkna ut hur mycket man tjänat på en månad (ink OB, och både före och efter skatt) och använt sök funktionen för att hitta de flesta av de formler jag behöver för att få mitt lilla projekt att rulla igång.

 

Självklart så har jag ju stött på ett problem och därför skriver jag här nu.

Det är så att jag hade tänkt börja räkna ut OB tilllägget som tillkommer på dessa tider:

20:00 till 01:00 på vardagar

16:00 till 01:00 på lördagar

06:00 till 01:00 på söndagar.

Sedan så är det doublet OB efter 01:00, vilket gör det lite extra jobbigt att skriva formeln då jag ibland jobbar så länge som till 03:00.

 

mitt dokument är upplagt så att jag har

A: datum/dagar, B: börjar jobba, C: slutar jobba, D: timmar arbetade, E: OB timmar, F lön utan OB och G: lön ink. OB

 

Så då är frågan; Hur skall jag räkna ut hur mycket jag får i OB om jag t.ex. på måndag jobbat från 13:00 till 03:00 med en grundlön på 100kr/tim och OB på 18kr?

Lågt, jag vet, men bara teoretiskta siffror smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. Du skulle kunna lägga upp så att varje timme var "värd" en viss summa. Därefter kan du köra SUM mot de timmar du jobbat de olika gångerna så kommer du får ut lönen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vet inte om du redan har sprungit på följande tråd i dina sökningar, men där ger jag ett generellt angreppsätt på ett liknande problem.

 

//eforum.idg.se/topic/196619-tidshantering/page__view__findpost__p__975524

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vet inte om du redan har sprungit på följande tråd i dina sökningar, men där ger jag ett generellt angreppsätt på ett liknande problem.

 

http://eforum.idg.se...post__p__975524

 

Hälsningar

/Johan

 

Nej, har inte sett den tidigare, men nu när jag kollat på den så ser jag att det kan bli lite för komplicerat då detta dokument inte är menat till bara mig själv och ska vara så simpelt som möjligt. Är nämligen en del arbetskompisar som blivit intereserade av dokumentet efter att jag tog upp det på personalmötet igår.

 

 

Hm.. Du skulle kunna lägga upp så att varje timme var "värd" en viss summa. Därefter kan du köra SUM mot de timmar du jobbat de olika gångerna så kommer du får ut lönen.

 

Det vore något. Att lägga varje timmas värde på ett separat blad och skapa en formel som hänvisar dit vore nog det bästa. Då är bara frågan hur jag skall gå till väga för att skapa det. Känner mig som en nybörjare igen nu när jag sitter och skriver här. blush.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:blush:

 

Jag är egentligen den siste personen du ska förlita dej på, för jag har en tendens att göra saker onödigt komplicerat, men eftersom du frågade så bifogar jag en fil som visar vad jag kom att tänka på när du ställde din fråga.

 

Gör helst inte ändringar i andra celler än de med gul, men det ser du nog.

 

Jag vet inte heller hur resultatet blir om du jobbar mellan kl 0600 - 0700 på natten /morgonen, men jag satte dygnsbrytet där.

 

Du kan kopiera ner rad 2 i Sheet2 hur många gånger du vill så att du sen kan summera kolumn N (resultatet) i t.ex månads sektioner.

lönekoll.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hmm... det är vad jag letade efter definitivt, men jag märkte att den bara klarar hela timmar, och det händer att jag går till t.ex. 23:45. Skulle väl kunna köra en utökning på listan du gjorde, men jag undrar om det finns något lättare/simplare sätt att få till det?

Tänkte även krångla till det lite med att fråga om det går att räkna ut hur många "OB timmar" man jobbat också. huh.gif

Redigerad av Mickers
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tänkte bara säga det att jag lyckades lösa problemet med att räkna ut OB tilllägget både före och efter 01:00.

 

Bifogar min excel fil här för de som kanske kan ha nytta av den.

 

Notera att lördagar och söndagar har olika formler då söndagar har OB hela dagen så tänkte jag att det blir lättare att bara ta antalet timmar som man jobbat och sätta som OB timmar och söndagarna hade lite längre OB timmar än vardagarna.

Löneuträkning.xls

Redigerad av Mickers
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser helt ok ut. Lite finlir för att få den att stämma så funkar den bra. T.ex så blev 3 timmars kväll = 5 timmars OB.. Rätt schysst så jag klagar inte.. ^^ Det blir lite knas när man jobbar över 2400-0000 gränsen dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Här är en anpassning av arket från inlägget jag refererade tidigare. De gråa kolumnerna kan med fördel döljas. Typen av dag (vardag/lördag/söndag) räknas ut från datumet, men formeln kan ersättas med en bokstav vid behov (t.ex. midsommarafton).

 

Lön.xls

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej

 

Jag har tittat på senaste filen kring lön.

Skulle funka jättebra för mig. Men jag får inte till OB2. Den ska visa tiden mellan 22:00-06:00 på veckodag.

Under arbetsperioder finns en rad för OB2 veckodag från 00:00 > och frammåt, men inte för tider före midnatt.

Däremot finns en rad med OB2, lördag med tid före midnatt. Kan jag ändra detta "l" till ett "v" så att det funkar, eller måste jag lägga in en ny rad.

Snälla hjälp en som är nybörjare.

 

:)

 

Mvh Nina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen :)

Löst problemet ovan.

 

Finns det något sätt, eller tillägg, som gör att cellerna där tiderna redovisas (grund, OB1, OB2, Totalt) kan visa noll eller blankt om man inte fyllt i någon arbetstid den dagen?

 

Mvh Nina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Alla formler i kolumnerna D-Q kan kopieras nedåt i förväg och blir noll om inget är inmatat i A-C.

Vill man inte se nollorna kan man välja Office-knappen > Excel-alternativ > Avancerat och bocka ur Visa alternativ för det här kalkylbladet: Visa en nolla i celler som har ett nollvärde.

 

God fortsättning!

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Tänkte bara säga det att jag lyckades lösa problemet med att räkna ut OB tilllägget både före och efter 01:00.

 

Bifogar min excel fil här för de som kanske kan ha nytta av den.

 

Notera att lördagar och söndagar har olika formler då söndagar har OB hela dagen så tänkte jag att det blir lättare att bara ta antalet timmar som man jobbat och sätta som OB timmar och söndagarna hade lite längre OB timmar än vardagarna.

Tack! 

 

Jag håller på med ett liknande excel och fastnade lite, så efter lite googling så hittade jag hit :)

Är ju ett tag sedan ditt inlägg så tänkte höra om du har updaterat excelbladet?

 

Mvh Per

 

EDIT: Ser ut som OB1 och OB2 inte funkar som det ska på söndagar om man jobbar tex: 14:00-00:00 men funkar om man jobbar till 01:00 el längre.

Jag tittar på Löneuträkning.xls  ifrån Mickers.

Nån excel guru som kan lösa detta? Jag kan inte :(

Mvh Per

 

söndag 13-okt 17:00 00:00 7h 00m 9h 00m 23h 00m 945 kr 1 123 kr  Redigerad av Perka
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, efter 3 år och några meddelanden från Perka, så har jag nu uppdaterat (och fixat färdigt) Excel dokumentet som denna tråden handlar om.

 

Har testat med lite extrema värden, och hittills fungerar den.

Den uppdaterade versionen klarar nu alltså av att räkna rätt när man går av jobbet mellan 00:00 och 01:00 alla dagar.

Den räknar även rätt om man skulle jobba mellan t.ex. 22:00 och 08:00.

 

Har även gjort två versioner... En med stöd för lunchavdrag, och en utan. :)

 

Hoppas fler får nytta av dessa dokument ^_^

Löneuträkning - Med lunchavdrag.xls

Löneuträkning - Utan lunchavdrag.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, efter 3 år och några meddelanden från Perka, så har jag nu uppdaterat (och fixat färdigt) Excel dokumentet som denna tråden handlar om.

 

Har testat med lite extrema värden, och hittills fungerar den.

Den uppdaterade versionen klarar nu alltså av att räkna rätt när man går av jobbet mellan 00:00 och 01:00 alla dagar.

Den räknar även rätt om man skulle jobba mellan t.ex. 22:00 och 08:00.

 

Har även gjort två versioner... En med stöd för lunchavdrag, och en utan. :)

 

Hoppas fler får nytta av dessa dokument ^_^

 

 

Det är så bra!!! Tack för din tid :D Redan delat med mig till mina arbetskolegor juhuuu nu blire bärs haha

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...
På ‎2013‎-‎11‎-‎02 på 16:27, skrev Mickers:

Så, efter 3 år och några meddelanden från Perka, så har jag nu uppdaterat (och fixat färdigt) Excel dokumentet som denna tråden handlar om.

 

Har testat med lite extrema värden, och hittills fungerar den.

Den uppdaterade versionen klarar nu alltså av att räkna rätt när man går av jobbet mellan 00:00 och 01:00 alla dagar.

Den räknar även rätt om man skulle jobba mellan t.ex. 22:00 och 08:00.

 

Har även gjort två versioner... En med stöd för lunchavdrag, och en utan. :)

 

Hoppas fler får nytta av dessa dokument ^_^

Löneuträkning - Med lunchavdrag.xls 75 kB · 104 downloads

Löneuträkning - Utan lunchavdrag.xls 62 kB · 91 downloads

Kan inte se filerna efter att jag har hämtat hem de. Vad gör jag för fel? Med vänlig hälsning Robin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Robin88:

Kan inte se filerna efter att jag har hämtat hem de. Vad gör jag för fel?

Har du sparat dem på något annat ställe än där du trodde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att med

10 timmar sedan, skrev Robin88:

Kan inte se filerna

menas att filerna inte går att öppna vilket är korrekt eftersom de är tomma filer på 0 byte.

Kanske hänger ihop med att det är störningar med eforum just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har vid någon forumuppgradering under åren som gått sen 2013 hänt att en del uppladdade filer har försvunnit också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Felix!

Tack så hemskt mycket för hjälpen, det finns ingen möjlighet att göra det samma med de andra filerna också på denna tråden? Är rätt ny inom detta och det hjälper stort att se hur alla tänker och blir även lättare att följa med i vad som skrivs i trådarna för en gröngöling som jag ?

Med vänlig hälsning Robin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...