Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Översätta ''Främst av dom främsta'' till latin


Ubbe_nubbe

Rekommendera Poster

Skulle vilja veta vad ''främst av dom främsta'' blir på latin.

 

 

Skulle även vilja veta vad ''quam minimum credula postero'' blir på svenska.

 

Tack på förhand.

 

Mvh Urban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optimus optimorum - främst av dom främsta, den bäste av de bästa.

 

(Carpe diem), quam minimum credula postero (Fånga dagen) och tro så litet som möjligt på en morgondag.

 

Credula är adjektivet credulus i femininum eftersom Horatius riktar denna uppmaning till en tjej. Credula betyder alltså ordagrant "troende" men "och tro" är normalare svenska. Övriga ord: quam minimum - så litet som möjligt, postero - på framtiden, morgondagen, det som kommer efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle även vara intressant att veta vad '' först in, sist ut'' skulle kunna bli på latin.

 

Tack för föregående svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

först in, sist ut

primus in ingressu, ultimus in recessu

eller

primus intus, ultimus foras

 

Som du märker rimmar det första alternativet. Vill du att jag ska förklara orden får du skriva det. Jag är nämligen trött på att anstränga mig med utförliga svar för dem som inte orkar visa sin uppskattning med ett poäng (genom att klicka på plustecknet i mitt svar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen Ubbe_nubbe!

 

Primus in ingressu, ultimus in recessu. Ordagrant: Först/den förste i inträdandet/ingåendet, sist/den siste i utträdandet/utgåendet.

 

Ingressu och recussu är ablativformen av de maskulina substantiven ingressus och recessus (tillhörande 4:e deklinationen). Prepositionen in (i) styr ablativ. Dessa subst är skapade av verben ingredi (inträda) och recedere (gå ut/gå tillbaka/dra sig tillbaka). När det gäller primus och ultimus så är ändelsen -us maskulinum. Du heter ju Urban. Vill du att först och sist bara ska gälla tjejer får du skriva prima och ultima i stället.

 

Primus intus, ultimus foras. Ordagrant: Först/den förste inne, sist/den siste ut.

 

Så nu gäller det alltså för dig att välja mellan ett motto som rimmar, och därför är lätt att komma ihåg, eller ett kort motto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...