Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Letaupp sökning


pallar

Rekommendera Poster

Hej

 

Finns det inte en enkellösning på detta problemet?

 

Jag har i kolumn D cell 1:100 ett villkor som resulterar i antingen sant/falskt.

 

Skulle man kunna i kolumn H 76:100 kunna hitta och kopiera all värde från kolumn A där Kolumn D har "falskt"

 

Ett exempel.

 

I rad 15 kolumn D står det falskt.

Då vill jag att värdet i cell A15 visas i H76.

I rad 35 står det också falskt, då ska det i H77 stå värdet från A35.

 

Där kommer inte finnas mer än 25 "falskt" totalt i listan. Så därför bara mellan H76:100.

 

En letaupp formel fungerar ju på den första. Men problemet är ju på den nästa. Då man vill söka på området efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Principen här blir att du måste ändra ditt sökområde för varje träff du fått med LETARAD.

Detta borde du kunna åstadkomma genom att använda cellreferensen för föregående träff som nytt sökkriterium.

 

Detta är det enda sättet som jag kan komma på där du kan komprimera en kolumn på det sättet du vill utan Makro.

 

Faktum är att du inte behöver använda LETARAD ens. Du kommer nog behöva använda MATCH eftersom LETARAD endast kan hämta värden i kolumnen EFTER det sökta värdet. Du vill ha värdet från 3 kolumner INNAN ditt sökta värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Och jag måste ändra mitt sökområde. Efter resultatet i "föregående cell" så att säga.

Vilken är funktionen Match? Passa?

Och hur ska jag styra sökområdet? Direkt efter föregående cell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Söka med PASSA på samma värde flera gånger i samma vektor och returnera alla träffar.

 

är det det som efterfrågas?

Okej, då blir det lite text.

 

  1. Säg att du i A1:A100 har värden du vill söka på
  2. Att i D1 står önskat sökvärde.
  3. Att i E1 är det tomt/står värdet noll
  4. I E2 står en PASSA-sats:
    =PASSA($D$1;FÖRSKJUTNING($A$1;E1;0;ANTALV($A$1:$A$100)-E1;1);0)+E1
  5. Denna kopieras ned så många rader som du tror dig kunna ha träffar.
  6. Värden ur tabellen kan du nu hämta med INDEX()

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm.. Jag tror han är ute efter att få värdena motsvarande "FALSKT" konsoliderade längst ned i hans lista. När jag tänker på det slutar det alltid med en cirkelreferens när man försöker sig på detta med funktioner? Detta är inga svårigheter i VBA, men med funktioner är det lite för klurigt för mig.

 

Din formel fungerar inte så bra för mig heller Monshi. Jag tror det smugit in sig en variabel + parentes för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm.. Jag tror han är ute efter att få värdena motsvarande "FALSKT" konsoliderade längst ned i hans lista. När jag tänker på det slutar det alltid med en cirkelreferens när man försöker sig på detta med funktioner? Detta är inga svårigheter i VBA, men med funktioner är det lite för klurigt för mig.

 

Din formel fungerar inte så bra för mig heller Monshi. Jag tror det smugit in sig en variabel + parentes för mycket.

 

Formel fixad och om problemet är det du beskriver skulle jag säga

a) Sortera tabellen och kopiera

B) Autofilter och kopiera

c) Avancerat filter och .. ja, det kan kopiera åt dig. ta en titt på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag får inte det att fungera på det viset med filter. Min lista fungerar som så att den är uppdelad i veckor. V1 är i kolumn A1:G100. V2 är H1:N100 und so weiter.. Sen har jag från V36> från A110:G210 etc.

 

Och det som styr villkoret Sant/falskt. kopieras dit med en "kvittensknapp" i slutet av veckan. På så sätt vill jag då att det som är kvar i veckan (markerat falskt) ska kopieras över till nästföljande vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, inte nödvändigtvis. Anledning till att jag vill undvika det är eftersom det är så många listor. Tanken är ju att formeln jag får i "H76:100" behöver jag på 52 ställen till. I min bok. Det ska fungera som följande.

 

I slutet av veckan. Kvitteras boken. Alltså. Jag får reda på vad i veckan som inte blev färdigt (om där var något) och dem jobben som är kvar. Ska Komma med i "nästa vecka" Så sant betyder att allt klart. Falskt betyder att jobbet kvarstår och flyttas alltså med en vecka. Och läggs på dom innevarande jobben..

 

Men det fungerar alltså inte men någon form av passa formel. Egentligen ser nog funktionen ut liknande detta.

 

i H76: Letaupp( falskt i D1:D100. returnera värdet i kolumn D

i H77: Letaupp(falskt i från svaret i H76:H100. Returnera värde i kolumn D

i H78: Letaupp(falskt i från svaret i H77:H100. Returnera värde i kolumn D

...

 

Och så vidare..

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår precis vad du är ute efter Pallar. Problemet jag har är "stegningen" i din letaupp formel.

 

Jag funderade på att basera nästa letarads startposition på den föregåendes resultat, problemet är att Letarad returnerar Cellens värde, inte position. Använder jag PASSA får jag position, inte värde.. Moment 22.

 

Varför jag tjatar om VBA Pallar, är för att jag anser detta är mycket enklare att lösa i just VBA, men det kräver att de som ska använda detta excelblad godkänner makrot innan det körs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godkänna macrot är inga större problem. Det fixar sig.. Jag bara undrar Hur jag praktiskt ska hantera detta då det som sagt handlar om 52 (53) listor i samma bok som ska knytas samman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godkänna macrot är inga större problem. Det fixar sig.. Jag bara undrar Hur jag praktiskt ska hantera detta då det som sagt handlar om 52 (53) listor i samma bok som ska knytas samman.

 

Hej,

 

Måste du ha 52 olika tabller/listor? Ofta underlättar det att skilja på lagring och presentation av data, eftersom de olika perspektiven på data ger olika krav på utformningen av tabellen. Att göra både och i samma tabell kan bli väldigt komplicerat ...

 

Dvs, vaför inte ha alla veckor i en och samma tabell, med en extra kolumn för vecka? Det är då enkelt att "flytta" poster mellan veckor. Om du vill ha en översiktlig presentation per vecka kan du filtrera i tabellen eller skapa en eller flera pivot-tabeller med utgånspunkt från dina data.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tanken har slagit mig. Problemet är då att jag inte vet hur jag ska kunna lösa det. Jag försöker jobba i flera led.

 

Jag arbetar idag med flera listor för att enklare få en överblick på hur mycket arbete som jag har /vecka. Med hjälp av diagram och jämförelse min arbetstid/utlagd tid.

 

Sen har jag en annan flik med "finplaneringen" det är där jag prioriterar mitt arbete.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte den blekaste aning om hur du lagt upp dina data, men med utgångspunkt av min uppfattning av det du har, hade jag gått tillväga på följande vis:

 

Blad1 med all Fakta

Blad2 med beräkningar och din översikt

Blad3 med Grafer och fin lir.

 

Det kan bli lite tufft eftersom du tydligen har 7*100 celler med data per vecka.

 

Rent konkret har jag en känsla att du borde vridit dina data så att du lagrade veckonummer längs A:A axeln och datan till motsvarande vecka i samma rad. Det kanske är en jättedum idé eftersom jag inte vet hur du jobbar, men brainstorming är alltid positivt. Dessutom hade jag undvikit beräkningar i det bladet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag gnäller aldrig på lite feedback =). men hur hade det hjälpt mig i nuläget?.

Även om jag hade satt upp datan som så, är jag fortfarande intresserad av att få reda på vad som är kvar på "innestående" vecka och få det överfört till nästa.

Om jag sätter upp det på liknande sätt.

Kommer jag ändå få göra 53st formler?

 

Men men. Tål att funderas på ett tag till kanske. Om man inte hittar lösningen idag. Så görs den garanterat en annan dag.. Fast det hade helt klart underlättat om en annandag inte var för många år fram i tiden ;)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att om datan är tillräckligt logisk i sin uppbyggnad, så kan man köra samma Makro script om igen oberoende på vilken vecka det är.

 

Till exempel så är det nemas problemas att kopiera ut dina FALSKT värden 7 kolumner till höger, vilket innebär att de hade hamnat på motsvarande plats i nästa vecka enligt din nuvarande uppbyggnad, men som du beskriver det så gäller detta bara t.om v35, eftersom v36 hel plöstligt början om, fast 110 rader längre ned. Detta är för ett kodscript mycket ologiskt och därför svårt att koda in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, man kan inte med någon typ av "if" formel ställa villkoret: if weeknum > 36 then?.

 

Typ. Alternativt att man bygger en "passa formel" för referensen sen en leta rad för att få in svaret den vägen som vi va inne på tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, man kan inte med någon typ av "if" formel ställa villkoret: if weeknum > 36 then?.

Absloulut. Men programmet måste fortfarande veta att din V36 innefattar 7 rader åt höger samt 100 rader ned.

Och sedan måste det leta igenom hela bladet efter v36 och det kan ta en stund.

 

... för att få in svaret den vägen som vi va inne på tidigare?

 

post-66198-1277188099,98_thumb.jpg

Jag ska försöka förklara problemet här.

A:A innehåller mitt sökta värde "2"

C:C har en PASSA formel som berättar hur många rader ned nästa "2" finns.

D:D Visar hela adressen till nästa värde

E:E Visar innehållet på adressen till vänster. Dvs Värdet "2" (Jag färg kodade för att visa VILKEN 2 som hamnar var)

 

Så. problemet här är att den visar bara "2", men i gengäld blir de multiplicerade med avståndet mellan värdena radvis.

 

Du vill ha värdena 1 gång per förekomst naturligtvis, men vad jag kan se så finns det bara två sätt att göra detta automatiskt. Det ena är att Filtrera och sortera som Monshi skrev i början. Det andra sättet är att använda ett VBA skript som Aktivt kan finna ditt värde och skriva in det på första lediga plats i ett förvalt område.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag får ta en funderare på detta. Men hur fungerar filter systemet? Jag blev inte riktigt klok på det. Hur man kunde sortera ut "falskt" o´ch sedan kopiera över till nästa rad så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på hur det blir när man använder avancerat filter:

 

post-66198-1277208806,22_thumb.jpg

 

A:A innehåller Sökreferens

B:B Innehåller värdet

C1:C2 innehåller Rubrik samt kriteria för filtret.

 

Notera att rubriker är ett måste.

Rubriken för det sökta värdet ska vara samma som för kriteriet (C1).

 

Här har jag angett att listan ska kopieras till D11:E16 eftersom jag VET att det endast är 5 rader (+ rubrik) precis som du vet att det alltid är 25 rader i ditt excel blad. Hade det varit färre hade det blivit tomt i slutet av min "copy to" range.

 

(Ber om ursäkt för att mitt Excel är på engelska)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med autofilter är inte så dumt.. Man kan inte "länka" till ett avancerat filter på något sätt?. Eftersom det just är 53st olika tabeller som jag vill kunna sortera efter hand.

 

Alternativt få ett avancerat filter likt ett "autofilter" att få en knapp/rulllista för filtreringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt om man skulle göra en rak lista.

Skulle man isåfall kunna göra en sökning på veckonivå. och få fram all data relaterad till en viss vecka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade underlättat enormt. Om du hade kunnat styra om din data till att endast ta en rad eller kolum i anspråk per vecka och alltid lagra samma data i samma kolumn/rad är det en baggis att genomföra sökningar i tabellen.

 

Du hade inte kunnat ge ett exempel på hur du byggt upp tabellen? Du kan ju ersätta data med "låtsas" data och bara lägga upp en bild på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Så jag gör en lista Kolumn A:G. Men rakt ner och specificerar i nästa kolumn vilken vecka varje jobb ska "höra till". Sen Kan man sorta ut likt bilden sorterad?

Så all fakta kring veckan man specificerar i "Sorterad i vecka" g1 kan hämtas ut likt bilden?

post-71693-1277288700,36_thumb.jpg

post-71693-1277288713,63_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obs!

Den första bilden är sidan dit jag vill hämta datan. Om man specificerar Veckan i G1

Ska datan hämtas från den andra bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...