Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Thunderbird SPAMmarkerar avmarkerade mail

embla

Recommended Posts

Jag använder Thunderbird 3.0.4 som epostklient och får framför allt en kontakts alla inkommande mail markerade som spam och sedan hamnar de i spam-mappen.

Efter att ha tagit bort markeringen och flyttat mailet till inkorgen slår programmet till och spammarkerar mailet på nytt och flyttar det till SAPM-mappen. Mailet hamnar i en loop och jag får inte in det i inkorgen. (Jag har lyckats efter många försök, men vet inte vad som triggat det till slut.)

jag har lagt till hennes adress via webmailen bland tillåtna adresser, men spammarkeringen hamnar i min nedladdade maillåda och där vet jag inte hur jag lägger till hennes adress som tillåten. (Har lagt in den i adressboken.)

Vet någon hur man kan komma runt det?

Är jättefrustrerad.

Tack på förhand

(från en som släpat ut en desktop i solskenet...det går ju inte att sitta inne...)

Den har troligen lärt sig nu hur det ska vara.

Skräppost-funktionen måste nämligen lära sig hur hanteringen ska skötas.

Och det kan som du har märkt ta några gånger.

Titta under, Verktyg, Inställningar och fliken Skräppost, där bör du ha alla tre rutor ibockade och under första rutan, även "Flytta dem till kontots Skräp -mapp" markerad.

Tack för svaret. Kollade och allt är ibockat.

Men jag antar att jag då måste ha koll på min spam-mapp ett tag och avmarkera och sedan flytta mailet till dess att systemet lärt sig.

Tack igen snälla själ som tog tag i min fråga!

Då tror jag att jag kan slippa vara frustrerad "om ett tag" vad gäller detta! :thumbsup:

allt gott!

Om du vill göra det lite enklare under upplärningen kan du i Kontoinställningar - Skräppost avbocka rutan "Flytta ny skräppost till". Då stannar skräpposten kvar i inkorgen men blir markerad. Du slipper då flytta tillbaks felaktigt sorterad skräppost utan det räcker med att avmarkera den. I verktygsmenyn har du ett menyval för att flytta alla mejl som är markerade som skräp.

Tack igen, Cecilia som hjälper så många :thumbsup:

Har haft inställningen satt så att den visade till att börja med, men nu har jag låtit den börja flytta själv.

Min "ofrivilligt spammande" kontakt kan jag dock inte få ordning på - om det inte är som gästen säger ovan att thunderbird kommer att lära sig, fast det tar lite tid när adressen redan fått "stämpeln" att det handlar om spam.

Alla min kontakts mail kommer med 'SPAM' i rubriken och jag vet inte var detta sätts. Hur kan man påverka det??

Tack på förhand!

Kolla också om du har någon av rutorna i

"Märk inte e-post som skräp om avsändaren finns i:" ibockad?

Om adressen som du får "spam" ifrån, finns i din adressbok, och som då ska vara från säker adress, så räcker det med att du har rutan "Personlig adressbok" ibockad.

Då ska dina "säkra" adresser inte bli markerad som spam.

Alla min kontakts mail kommer med 'SPAM' i rubriken och jag vet inte var detta sätts. Hur kan man påverka det??

Har du något antivirusprogram som kontrollerar inkommande mejl? Eller om det möjligen är mejlservern som märker upp eventuella spam?

Har nu kollat att "märk inte epost som skräp.." var ibockad och har dessutom kopierat in hennes uppgifter i flera adressböcker (även om jag tycker att Personlig adressbok borde räcka).

Använder ESET antivirusprogram och har nu lagt till hennes adress även i ESETs tillåtna adresser. Visste inte att det behövdes - men det kanske fixar det hela i fortsättningen.

Skall bli spännande att se hur det blir med nästa mail från henne!

Tack! :thumbsup: Hoppas att detta nu löste sig!

Annars återkommer jag nog...

suck... idag fick jag mail från min kontakt... som hamnade i SPAM-mappen :( . Dessutom hittade jag andra mail från andra kontakter som också hamnat i SPAM-mappen märkta som SPAM.

Försökte först avmarkera dem och flytta över dem till inboxen vilket snabbt flyttade tillbaks dem.

Gick in på inställningar och 'återställde träningsdata', men fick samma resultat.

Helst vill jag ju inte ha riktigt SPAM i inboxen även om det är markerat, men snart åker jag nog på att använda det.

Testar nu att ladda ner version 3.0.5 som tydligen fanns på nätet att tillgå om DET kan hjälpa...

Skönt att solen lyser i varje fall!

Testade nya versionen med att bara avmarkera "spam" och dra till inkorgen.... ingen skillnad...

Vad är det för mejlserver du har, Gmail, Hotmail, Telia?

Kommer det någon rad längst ner i mejlet där det framgår att mejlet har kontrollerats av något program och befunnits vara spam?

Om du går till Kontoinställningar och där väljer Skräppost till vänster vad är det då för inställningar till höger. Jag antar att det är bra i ditt fall att bocka för Personlig adressbok och Insamlade adresser men inte Lita på skräppostrubriker...

Jag kör Tele2s mailserver.

Hittade inget längst ner i mailet om ev kontroll.

Kollade en extra gång i säkerhetsprogrammet (ESET) att min kontakt låg med på tillåtna adresser och har lagt till hela hennes domän.

Kollade kontoinställningarna i Thunderbird och har där förbockat

'Enable adaptive junk mail controls for this account'

samt 'Do not mark mail as junk if the sender is in:

personal address book (<= här finns hon med)

kontakter

outlook express - adressboken'

men inte förbockat 'Collected addresses'

Jag bockade också (nu) av 'trust junk mail headers set by SpamAssassin'

Sedan testade jag att avmarkera spam på mailet, flytta det till inkorgen, öppna inkorgen vilket genast skickade mailet som spam ner i spamkorgen. suck igen.

några fler tips??

Det kan ju tänkas att Thunderbird behöver startas om för att dessa inställningar ska börja gälla.

Ta bort bocken för "Flytta ny skräppost till" i Kontoinställningar.

Kontrollera om det i Tele2s kontoinställningar/webbmejl finns inställningar som gäller spam.

Hm... Tele2s kontoinställningar... Jag använder i och för sig Tele2s server men använder inte Tele2s mail/webmail utan har ett annat domännamn. Är det verkligen på Tele2s webmail jag skall ändra på då?

Har kollat min webmail på min adress och där hade jag redan lagt till min kontakts mail i listan för 'betrodda adresser'. I övrigt hittar jag inga inställningar att ändra på (har Horde som program).

Tog bort bocken från "Flytta ny skräppost till" vilket då kommer göra att jag får kvar all spam i inkorgen... vilket jag antar att jag får nöja mig med... (man kan ju inte vinna alla krig mot datorn.)

Tacksam för all hjälp jag fått! Är så glad för detta forum där änglar som ni finns! :thumbsup:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...