Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HP G62


GabLar

Rekommendera Poster

Jag är ute efter en bärbar dator som jag främst ska använda till surf och till plugg.

Vill ha en av stolek ca 15".

Har kollat en del på HP G62-serien och modell 112so och 113so.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/321957-321957-3329744-3848802-3848802-4078809-4146846.html

 

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/321957-321957-3329744-3848802-3848802-4078809-4157828.html

 

Det är inte så mycket som skiljer dom åt men det jag funderar på är hur bra grafikkortet är. Jag spelar inte mycket alls och det är inte tänkt som speldator men om man tänkte utifallatt, hur är den då? Jag räknar inte med några tunga spel.

 

Hur är den datorn i övrigt. Rekommenderar ni hellre DV6-serien?

 

Tilläggas bör att jag vill ha en rätt tunn dator där designen för mig är viktig.

 

Hoppas ni kan hjälpa lite grand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte riktigt klok på vad det sitter för grafikchip i den där. Det står Intel GMA HD. Jag känner till 4500HD och 4700HD, så mina tankar här utgår ifrån att det är någon av dessa som sitter i.

 

Intel GMA 4500HD/4700HD stödjer en hel del spel, men är inget fartmonster. Enklare spel som är mer 2d än 3d ska inte vara något som helst problem. 3d spel funkar hjälpligt om spelet inte är beroende av hög uppdateringsfrekvens. Jag spelar lite då och då World of Warcraft på en bärbar dator med Intel GMA 4500HD.

 

Slutsatsen är att jag tror att du kommer att tycka att den är helt ok även om du i framtiden vill roa dig med något litet spel.

Vill du ha alternativ till denna med lite mer spelprestanda så ska du kolla efter bärbara datorer med Mobility Radeon HD4330 eller högre. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s54322881&cols=&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En HP g62 112SO har jag köpt till min farsa. Utmärkt för honom då inga spel ska spelas. kan om ni vill testa den lite prestandamässigt men några underverk vill jag inte tro att den klarar av.

 

Videokretsen klarar utan problem att accelerera video, dvs MPEG2 och MPEG4 (HDTV), men några spel har jag ännu inte testat på den.

 

Vad för grafikkrets det sitter i? Ja, den heter helt enkelt Intel Graphics Media Accelerator HD :)

http://www.notebookcheck.net/Intel-Graphics-Media-Accelerator-HD.23065.0.html

Där skriver de att prestanda för grafikkretsen är i klass med ATIs HD 3200 / 4200. Ja, läs länken.

 

Annars är det en bra dator men en snabbare hårddisk hade inte varit fel. Datorn är oftast kopplad till en 22" HP-skärm och jämför man den skärmen med den i dator vinner den stationära på alla punkter med bättre färger och tydlighet men helt godkänd skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för grafikkrets det sitter i? Ja, den heter helt enkelt Intel Graphics Media Accelerator HD :)

http://www.notebookcheck.net/Intel-Graphics-Media-Accelerator-HD.23065.0.html

Där skriver de att prestanda för grafikkretsen är i klass med ATIs HD 3200 / 4200. Ja, läs länken.

Intel GMA HD är enligt den artikeln lite snabbare än GMA 4500 som jag pratar om. Kan nog stämma att prestandan är i klass med ATI's HD3200/HD4200, dvs mest lämpad för uppspelning av video och skrivbordsarbete. Men helt klart funkar de hjälpligt med spel i och med att de stödjer de 3D funktioner som de flesta spel kräver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En HP g62 112SO har jag köpt till min farsa. Utmärkt för honom då inga spel ska spelas. kan om ni vill testa den lite prestandamässigt men några underverk vill jag inte tro att den klarar av.

 

 

Du får gärna köra en prestandakoll och komma med resultatet.

 

Om man jämför den här G65:an med DV6-serien. Vilken rekomenderar ni då rent prestandamässigt? Upplösning, grafikkort, CPU m.m.

De ligger ju på ungefär samma prisklass.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gärna köra en prestandakoll och komma med resultatet.

 

Om man jämför den här G65:an med DV6-serien. Vilken rekomenderar ni då rent prestandamässigt? Upplösning, grafikkort, CPU m.m.

De ligger ju på ungefär samma prisklass.

 

 

 

Mmh, nu lovade jag visst något... vad ska jag testa? Tippa mig gärna....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, nu lovade jag visst något... vad ska jag testa? Tippa mig gärna....

 

 

prestandaklassificeringen, batteritid, har du möjlighet med spel?

några förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prestandaklassificeringen, batteritid, har du möjlighet med spel?

några förslag.

 

Ah, ok. ska se vad jag kan ge dig. Batteritid vill jag minnas att deras uppgifter stämmer ganska bra på en två till tre timmar eller så, dvs inga imponerande siffror utan i klass med andra bärbar i denna klass. Givetvis beroende på vad man gör med datorn.

 

Prestandaklass (Windows) kan jag kolla upp och lite Half Life 2 kan jag testa och kanske något mer, ska se vad jag kan hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-8996-1276848228,76_thumb.png

Helt okej...

eller?

 

Half Life 2 spelbart med hyfsade inställningar på dessa egna skärm (1366x768) men på extern skärm med 1680x1050 gick det inte alls.

Nu är HL2 ett inte direkt nytt spel ska sägas, nya spel har högre krav, men det var vad jag kunde testa så här lite snabbt.

Kan senare testa deras Lost Coast med HDR men det ger kanske inte heller så mycket.

 

Dvs en dator som är utmärkt för programmering, kalkyl- och ordbehandling, videouppspelning men definitivt inte den bästa för spel.

 

Batteritid - 2 till 2,5 timmar kan man räkna med. Kanske går att pressa till 3. Vid lugnt arbeta på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...