Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildformat. Vilket skall man välja?


Krister Persson

Rekommendera Poster

Krister Persson

Jag har en del funderingar då det gäller vilket format man skall ha när man tar foto med digitalkamera.

Jag har tagit mest dia förut. Då man skulle visa dessa bilder så var det ju projektor och duk som gällde.

Nu med digitalkamera så kan välja format på bilderna och jag undrar vilka era åsikter är vilket format man skall välja. Formaten man kan välja mellan är 3:2, 4:3 och 16:9.

Småbild 24x36mm på film motsvarar 3:2 och sensorns storlek har väl det förhållandet så skall utnyttja upplösningen fullt ut så skall man kanske välja detta format.

Men å andra sidan hur kommer man att visa de digitala bilderna för andra?

Här finns ju en rad olika alternativ. Man kan ju köpa en projektor och visa bilderna som man gjorde med diabilderna. Man kan visa dem på en datorskärm. Man kan skriva ut dem på papper.

Men idag har de flesta en platt-TV med minst 42" storlek och man kan då visa bilderna på denna med utmärkt resultat. Men TV:n har bildförhållandet 16:9 vilket skulle innbära att det vore mest fördelsaktigt att välja detta format när man tar bilder.

Men då beskär man en del av sensorn och kan inte utnyttja dess fulla upplösning.

Med en sensor på 10MP så får man en upplösning på ca. 7MP vid 16:9

 

Skall man däremot skriva ut en bild på A4-papper så fyller man inte detta utan då är det bättre att använda 3:2 eller 4:3.

 

Jag förmodar att valet på format är beroende på vilket sätt man tror att man mest kommer att använda när man skall visa bilderna för andra.

 

Jag är nyfiken på hur ni andra resonerar och vilket format ni har valt och varför.

 

 

En annan fråga.

Hur mycket påverkar det bildens kvalitet om man väljer 16:9 och dess mindre upplösning då man inte använder sensorns fulla upplösning p.g.a. beskärningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det beror lite på hur du ska visa bilderna och om du ska beskära dem innan du visar dem.

 

Traditionella foto har formatet 3:2 precis som du skriver och jag tror inte att det är en slump att man valde det formatet. Det upplevs behagligt att titta på.

 

Formatet 4:3 ska du nog skippa helt, eftersom digitalkameror fick det formatet pga att en gammaldags platt-TV har det, och man ville visa bilder på dessa på ett bra sätt. Senare blev dock 16:9 ett vanligare format, och kamerorna fick även detta format, men jag tror inte det är optimalt för ett fotografi.

 

Ska du skriva ut bilderna på A?-papper, har det ett mellanting mellan 3:2 och 4:3 format. Väljer du 3:2, blir du av med en del av kanterna och väljer du 4:3 blir du av med saker ovan/under-kant - om du inte väljer att ändra förhållande. Är man försiktig är det ingen som märker det, men det kan bli väldigt fel väldigt enkelt....

 

Det är dock väldigt sällan som jag egentligen verkligen vill visa en fullbild, exakt som den är tagen. Jag vill beskära för att uppnå önskad effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Eftersom lagringsutrymme inte längre är så dyrt så tycker jag det är självklart att man tar bilderna med den högsta kvalitet och storlek som kameran kan prestera. Då har du ju alla möjligheter kvar och kan i efterhand beskära bilderna som du vill för att passa i olika sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lika självklart också i vilket format man väljer att spara sin bild, och då syftar jag på hur man väljer mellan RAW eller JPEG?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Javisst, det är klart man sparar i raw när lagringsutrymmet räcker till. Sen framkallar jag ju bilderna till jpeg för att det funkar i fler sammanhang, men det är ju raw-originalet jag sparar/akriverar.

 

För den som är lat så har ju de flesta kameror möjlighet att samtidigt spara både raw och jpeg på minneskortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, det är klart man sparar i raw när lagringsutrymmet räcker till. Sen framkallar jag ju bilderna till jpeg för att det funkar i fler sammanhang, men det är ju raw-originalet jag sparar/akriverar.

 

För den som är lat så har ju de flesta kameror möjlighet att samtidigt spara både raw och jpeg på minneskortet.

 

Kanske inte är självklart att man sparar i RAW, inte för nybörjare i alla fall, lätt att glömma bort att man då inte kan öppna bilden hur som helst i vilket bildprogram som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...