Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kollar jag på TV på projektorn via datorn?


D.P.G

Rekommendera Poster

Har inköpt en Projektor. Vill nu kunna se på TV. Har inte abbonerat på COmhem elle rliknande utan vill se på de vanliga marksända kanalerna svt och tv4 tex. Alla digitalboxar jag har provat har endast en ANTENN IN ingång. Kan ju inte koppla från väggen då källan är egentligen förstärkare någonstans nere under byggnaden jag bor på. Vill inte och har inte heller möjlighet att skaffa en stor antenn.

 

Så frågan är egentligen. Vad är det för digitalbox som jag behöver? Heter dom något speciellt? Är ute efter något billigt.

 

Min projektor har Scart ingång och ingen vanlig analog ingång för TV eller liknande.

 

Kan det vara någon TV Tuner jag behöver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en DVB-T box är vad du behöver om du vill se på DVB-T. Bara frikanalerna då kan i teorin knata till vilken butik som helst och köpa den billigaste de har men kanske du vill välja lite friare än så.

 

DVB-T = marksänd digitalTV.

De behöver en antenn. Antingen en central antenn över vilka DVB-T kan, men långt ifrån alltid, sänds vidare i. Eller en egen antenn. Har du bra signal kan en bordsantennn duga.

 

Men samtidigt låter det som om du har analog TV? Då behöver du en mottagare för det också... eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

en DVB-T box är vad du behöver om du vill se på DVB-T. Bara frikanalerna då kan i teorin knata till vilken butik som helst och köpa den billigaste de har men kanske du vill välja lite friare än så.

 

DVB-T = marksänd digitalTV.

De behöver en antenn. Antingen en central antenn över vilka DVB-T kan, men långt ifrån alltid, sänds vidare i. Eller en egen antenn. Har du bra signal kan en bordsantennn duga.

 

Men samtidigt låter det som om du har analog TV? Då behöver du en mottagare för det också... eller?

 

 

 

Jag har nu köpt in en DVB-T USB mottagare:

http://www.terratec.net/en/products/Cinergy_T_Stick_RC_97818.html

 

Har bestämt att jag ska se på TV på min projektor via datorn. Har kopplat rätt mellan dator och projektor vad gäller bild och ljud. Jag får nu in 2-3 st kanaler och resten hackar och har dålig bild. Jag får dock inte TV6, TV3, Kanal 5 och lite andra fina kanaler som man annars har via vägguttaget. Jag har inget abonnemang som sagt.

 

När jag istället kopplar antennkabeln direkt till USB stickan så hittar den inga kanaler. Den hittar bara med antennen som jag fick med. Hur ska jag göra för att få in de andra kanalerna som går via antennuttaget i väggen för fria marksända kanalerna?? Finns det någon sådan lösning? Jag vill helst skippa allt som har med antenner och göra utan vill bara kunna se på TV vanligt via antennkabeln som kommer från väggen.

 

Några ideer eller förslag? Uppskattas mycket varmt.

Jag har även testat följande TV mottagare:

http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?identifier=70493&ref=prisjakt

 

Jag har samma problem där. Köpte denna för att det stod "Digital TV" på. Får bara fram ett par kanaler via antenn, men ingen via min antennkabel från väggen.

Skicka med lite bilder. Vill verkligen se på VM hemma :/

post-53173-1276566862,91_thumb.png

post-53173-1276566867,92_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inköpt en Projektor. Vill nu kunna se på VM på den. Har inte abbonerat på Comhem eller liknande utan vill se på de vanliga marksända kanalerna svt och tv4 tex.

Har kopplat rätt mellan dator och projektor och jag hade tänkt mig att se på TV via datorn. Därför köpte jag två st olika TV tuners/TV mottagare för min dator:

 

http://www.terratec.net/en/products/..._RC_97818.html

http://www.ginza.se/Product/Product....3&ref=prisjakt

 

Båda dessa är DVB-T Mottagare. Har testat båda och det fungerar väldigt kasst med antenn då jag bara får in ett par kanaler med dålig kvalitet och mycket hack och lagg. Själva ideen var att jag skulle dra en kabel från vägguttaget till DVB-T adaptern och kunna se på TV på så sätt utan att tänka på massa trådlösa signaler. Det går helt åt skogen och jag hittar inte en enda kanal när jag söker på det viset med kabeln från väggen in i adaptern) det fungerar bara med antenn.

De enda kanalerna jag vill se är alla fria kanaler som vi har här vilket är över 15 st, utan något abonnemang hos comhem och via kabel för perfekt signalstyrka och inget lagg.

 

Vill helst inte lägga ut mer pengar på detta. Någon snabb lösning eller inställning jag behöver ändra i dessa adaptrar? Skickar med två printbilder på de olika programmen för de två adaptrarna jag har. Och nej de krockar inte på något sätt med varandra då jag testat dem enskilt.

 

Här finns bilderna: http://img690.imageshack.us/gal.php?g=capturezre.png

 

All hjälp uppskattas väldigt mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt hus finns Comhem i vägguttaget, de sänder analoga kanaler "fritt". I övrigt är det kabeltv som gäller, dvs DVB-C.

 

Så den stora frågan är ifall det faktiskt finns DVB-T signaler i ditt väggutag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den signal du får från vägguttaget är väl ändå analog för kanalerna kan väl ses utan digitalbox och kort från Comhem.En TVmottagare för analog (PAL)mottagning erfordras.Det finns sådana, ofta klarar de även DVB-T mottagning.Se till att den klarar ditt operativsystem.

 

Möjligt att en bättre antenn skulle få DVB-T mottagningen att fungera.Har man fri sikt mot en nära belägen sändare kan det fungera med en rätt simpel antenn

 

Comhem med flera leverantörer tillhandahåller fortfarande analoga kabelTV

kanaler via sitt nät ofta ingår kostnaden i hyran.Det kan röra sig om 15st beroende på avtal.

Är exempelvis så i en fastighet i Upplands Väsby jag känner till.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I marknätet, DVB-T är SVTs kanaler, TV6 och TV4 fria att se på utan programkort. De ska du utan problem, med en tillräckligt bra antenn, kunna ta in. Den antenn som följer med TV-kort fungerar bara bra under nära på optimala förhållanden. För de allra flesta krävs det att man investerar i en lite mer avancerad antenn.

 

Antennkabeln från väggen vet jag inte vad den innehåller. Om det inte är en egen antenn på taket är det sällsynt med DVB-T signaler i väggantenn. Vanligare är då att det kan finnas några analoga kanaler och DVB-C (Cable). DVB-C är ofta krypterat men inte överallt. Som du förstår behövs då ett kort som klarar DVB-C.

Ta reda på vad du har för signaler!

Jag har detta lilla kort som klarar allt... ja inte DVB-S (satellit)

http://www.terratec.net/en/products/Cinergy_HTC_USB_XS_HD_57290.html

som fungerar utmärkt med de fria DVB-C-kanaler jag har, de analoga jag aldrig tittar på och även testat med DVB-T vilket det även klarar men behöver en bättre antenn än jag har. Tyvärr går det inte enkelt att kombinera centrala antennen med markantennen, för mycket störningar från kabeln för att egna antennen ska fungera. Ett filter skulle nog kunna lösa det iofs om jag verkligen ville.

 

 

 

Vill du se andra kanaler, DVB-T, än de jag ovan nämnt måste du skaffa CAM-kortläsare och programkort för marknätet. Kortläsaren måste vara kompatibel med det TV-kort du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något fel med din gamla tråd?

//eforum.idg.se/topic/218842-hur-koppla-mellan-marksand-tv-och-projektor/page__p__1085188entry1085188

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fria digitala kanaler

Alla Com Hem-anslutna hushåll kan sedan januari 2010 ta emot ett antal fria digitala kanaler utan extra abonnemangskostnad. Allt som krävs för att se de fria digitala kanalerna är en godkänd digitalbox eller en tv med inbyggd digitalbox godkänd av Com Hem. Något programkort behövs ej (Om du har en gammal digitalmottagare av märket Sagem eller Macab kommer du inte kunna ta emot de fria digitala kanalerna utan programkort).

Kanalerna som visas fritt är, SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, SVT24 och SVT Barnkanalen, TV4, TV6 och AXESS TV. För de kunder som vill få tillgång till Com Hems stora utbud med Tillvalskanaler, HDTV och Premiumpaket som CANAL+ och TV1000 krävs fortfarande ett digital-tv-abonnemang och ett programkort från Com Hem.

 

Ovanstående citat från Comhems hemsida borde innebära att det vore smart att, som Monshi skriver i din andra tråd,skaffa en mottagare som förutom de analoga kanalerna även tar emot Comhems fria digitala kanaler med DVB-C.Kvaliteten blir för de fria bättre.

 

Men innan du köper något .Ta reda på vad som verkligen levereras i antennuttaget!

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I marknätet, DVB-T är SVTs kanaler, TV6 och TV4 fria att se på utan programkort. De ska du utan problem, med en tillräckligt bra antenn, kunna ta in. Den antenn som följer med TV-kort fungerar bara bra under nära på optimala förhållanden. För de allra flesta krävs det att man investerar i en lite mer avancerad antenn.

 

Antennkabeln från väggen vet jag inte vad den innehåller. Om det inte är en egen antenn på taket är det sällsynt med DVB-T signaler i väggantenn. Vanligare är då att det kan finnas några analoga kanaler och DVB-C (Cable). DVB-C är ofta krypterat men inte överallt. Som du förstår behövs då ett kort som klarar DVB-C.

Ta reda på vad du har för signaler!

Jag har detta lilla kort som klarar allt... ja inte DVB-S (satellit)

http://www.terratec.net/en/products/Cinergy_HTC_USB_XS_HD_57290.html

som fungerar utmärkt med de fria DVB-C-kanaler jag har, de analoga jag aldrig tittar på och även testat med DVB-T vilket det även klarar men behöver en bättre antenn än jag har. Tyvärr går det inte enkelt att kombinera centrala antennen med markantennen, för mycket störningar från kabeln för att egna antennen ska fungera. Ett filter skulle nog kunna lösa det iofs om jag verkligen ville.

 

 

 

Vill du se andra kanaler, DVB-T, än de jag ovan nämnt måste du skaffa CAM-kortläsare och programkort för marknätet. Kortläsaren måste vara kompatibel med det TV-kort du har.

 

 

Alltså kan jag inte se på MTV, Kanal 5 , TV3 bl.a med DVB-T. De kanaler jag fått in i dagsläget är som du säger TV6 och TV4 dock inte SVT. Kan vara en kass antenn som jag har.

 

Är en DVB-C mottagare altså lösningen om jag ska kunna se på de resterande kanalerna? Vi har ingen antenn uppe på vårat tak utan jag bor i en hyresgäst och jag antar att de har någon central antenn långt härifrån eller så går det via kablar helt. Mitt antennuttag har alla kanaler såsom SVT, TV4, TV3, Kanal5, TV7, MTV, Discovery Channel mm. mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror givetvis på vad för signaler du har in i din bostad!

 

Om DVB-C är lösningen kan jag inte säga på rak arm. Men låt oss säga såhär:

Om du idag tar emot digitala kanaler via kabel utan programkort kan ett DVB-C kort vara en enkel lösning. OM DVB-C kanalerna är krypterade behöver du även då en kortläsare, en CAM och ett programkort från din distributör av TV-signalen.

 

Om analoga kanaler duger vilket analogt TV-kort som helst. Allt beror som sagt på vad för signal du har in.

 

Korta alternativ

  • Klassisk analog. Ingen digitalbox. tas emot direkt i TVn. Bilden lite grynig.
  • Digitalt via kabel, dvs DVB-C. En digitalbox eller en nyare TV med inbyggd DVB-C mottagare. Kan vara krypterat och då kräva programkort. Om du har ett programkort i TVn eller i boxen, ta ur detta och se vad du då kan se på TVn
  • Digitalt via marknätet, DVB-T. Digitalt via egen antenn. SVT, TV4, TV6 fritt resten krypterat.

Att du bara får in Tv4 och TV6 beror på antennen, dess placering eller dess förmåga. Som sagt behöver de allra flesta en bättre antenn än den som följer med men iochmed att du får in några kanaler redan kanske det räcker med att flytta den till en bättre plats i huset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderator säger

Har slagit ihop dina två trådar i ämnet, därvid lite konstig sortering och lätt dubblerade inlägg. Korspostningar önskar vi oss inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag köpte ett inbyggt DVB-C tv kort som jag nu har i datorn och kör med. Alla kanaler fungerar nu utan problem. Kortet kostade mig 500 kr men jag är ändå nöjd nu med allt. Vet faktiskt inte vad för ström jag får in men nu fungerar det ju.

 

Tack för all hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom DVB-C kort kan vi anta DVB-C

 

Vad för kort?

 

Sitter själv med ett Terratec Cinergy HTC XS HD och ett Hauppauge 930C på två olika datorer....

Förstnämnda har fungerat mycket bra från första stund, det senare haft lite buggiga drivrutiner men fungerar nu till 95% på den Win7-dator det är anslutet till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TV tuner med antenn tilkopplad och Windows Media Center om du har, kollat på en visningskärm/platt-tv med det och kunnat se SVT och Tv4 med det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...